Infiniti Q50 2.2d – Rijtest
Onthaasten in comfort
De Infiniti Q50 blijkt over verrassende kwaliteiten te beschikken. Maar zou je er een BMW 3-Serie, Audi A4 of Mercedes-Benz C-Klasse voor laten staan?
Meer dan een sportsedan
Infiniti noemt de Q50 een sportsedan. Een bewuste woordkeuze, waarmee Infiniti direct duidelijk maakt dat het zijn vizier richt op de BMW 3-Serie en andere Duitse sedans als de Audi A4 en de Mercedes-Benz C-Klasse. Hetzelfde doet Jaguar met de nieuwe XE en Lexus met de IS. Toch is de Infiniti Q50 meer dan een sportsedan. De Q50 combineert sportiviteit en elegantie met een flinke dosis comfort. Hij biedt daardoor een verrassend veelzijdig pakket. Daarbij is de Q50 in Nederland en de rest van Europa nog een vrij zeldzame verschijning. Wil je jezelf onderscheiden van de massa? De Q50 biedt uitkomst.
“De motor, de automaat en de Q50 vormen een perfect match.”
[gallerij-1]
Twee touchscreens
Met een lengte van 4,79 meter is de Q50 fors. Hij is zelfs 17 centimeter langer dan de BMW 3-Serie. Is hij dan ook ruimer dan een 3-Serie? Nee dat niet, maar aan hoofd- en beenruimte is absoluut geen gebrek in de Infiniti. In het interieur heerst een serene rust. De afwerking is van hoog niveau en het instrumentarium is prettig afleesbaar. Op de middenconsole overheersen twee grote aanraakschermen. De bovenste toont de navigatiekaart. Met de touchscreen daaronder bedien je ‘het brein’ van de Q50 en de telefoon- en audio-apps.
[gallerij-2]
Steer-by-wire
Met de onderste touchscreen kun je onder meer de directheid van de Direct Adaptive Steering (DAS) aanpassen. DAS is Infiniti’s benaming voor de ‘steer-by-wire’-stuurinrichting. Wat betekent dat? De Q50 is gewoon voorzien van een stuurstang, maar die zit er alleen voor noodgevallen. Met het steer-by-wire-systeem zetten drie computers bewegingen van het stuurwiel in milliseconden om in de juiste stuurhoek van de wielen. Het systeem is directer dan een normale stuurinrichting, maar vraagt in het begin wel wat gewenning, voor wat betreft de directheid en het iets mindere stuurgevoel. Al snel weet je echter niet beter meer en stuur je heerlijk door het dagelijkse verkeer, ook op hoog tempo door bochten. De zwaarte van de besturing is afhankelijk van de gereden snelheid.
[gallerij-3]
Vrijwel autonoom naar werk en huis
DAS werkt perfect samen met de actieve rijstrookassistentie (ALC – Active Lane Control). Die activeer je met de Infiniti Drive Mode Selector-app op de touchscreen. Bij snelheden boven de 70 km/u houdt het systeem de Q50 perfect tussen de belijning op de weg. Op de snelweg is het een uitkomst, want je rijdt haast autonoom naar het werk en naar huis. We hebben met regelmaat langere trajecten gereden zonder te hoeven sturen. Het systeem van Infiniti is mooi ‘in balans’. Met flauwe bochten heeft het systeem geen enkel probleem. Voor scherpere bochten zijn mensenhanden nodig.
[gallerij-4]
2.2d heeft 2,1-liter diesel
De testauto is voorzien van een 2,1-liter (2.143 cc) dieselmotor van Mercedes-Benz. Géén twee-punt-twee dus, zoals ‘2.2d’ doet suggereren. De motor levert 125 kW (170 pk) vermogen en 400 Nm trekkracht en is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. De diesel is ook leverbaar met een handgeschakelde zesbak. De motor, de automaat en de Q50 vormen een perfect match. De dieselmotor biedt al vanaf 1.600 tpm bergen trekkracht en realiseert een aangenaam tempo. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 8,5 seconden afgerond en de topsnelheid ligt op 230 km/u.
[parallex-2]
Forse brandstoftank
Mede dankzij de grote brandstoftank van maar liefst 74 liter zijn grote afstanden te overbruggen. Een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km noemt de fabriek, maar het is knap lastig om dat cijfer in de praktijk te evenaren. Op een afstand van zo’n duizend kilometer halen we gemiddeld 5,8 l/100 km. Met een volle tank kom je met beheerste rechtervoet gerust 1.150 kilometer ver.
“Wil je jezelf onderscheiden van de massa? De Q50 biedt uitkomst.”
[gallerij-5]
Performance-versie
We zijn onderweg in de Performance-versie: de meest gekozen uitvoering in Nederland. Die is voorzien van dikke 19-inchwielen, sportiever vormgegeven bumpers, sportstoelen, aluminium interieurafwerking, een heel fijn sportonderstel, Bose Premium Sound System met veertien speakers en het Steering Pack, bestaande uit de genoemde actieve rijstrookassistentie (ALC – Active Lane Control) en adaptieve besturing (DAS – Direct Adaptive Steering).
[parallex-1]
Rijke standaarduitrusting
Deze extra’s komen bovenop de toch al rijke standaarduitrusting. Want niet veel auto’s zijn standaard uitgerust met twee touchscreens, een achteruitrijcamera met indicatielijnen, automatische airco, ledverlichting, lederen bekleding, Keyless Go, spraakbesturing voor radio en navigatie, en Bluetooth-connectiviteit. Veel waar voor je centen dus. Die rijke uitrusting kan de koper wellicht overtuigen om voor een Q50 te kiezen. Op het gebied van sportiviteit, comfort en afwerkingsniveau doet de Q50 niet onder voor een 3-Serie of A4. En dat is positief, want de Duitsers zijn niet voor niets al jaren favoriet. Kijk daarom ook eens naar het Japanse aanbod voor een dynamische D-segment premium sedan.
50 mille, all-in
De Infiniti Q50 is leverbaar voor 38.900 euro voor de 2.2d met handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs van de goedkoopste benzineversie begint bij 43.400 euro voor de 2.0t met zeventrapsautomaat. Het testexemplaar is een Q50 2.2d Performance met een prijs van 49.400 euro, met als enige optie metallic lak (950 euro).