Het nieuwe Jaguar gooit het over een compleet andere boeg
Frisse start op social media: Jaguar heeft alles verwijderd
Er begint een nieuw tijdperk voor Jaguar. Dat mag je best letterlijk nemen. Het merk heeft een nieuw logo en op de social-mediapagina’s van het merk – bijvoorbeeld op Instagram – heeft Jaguar alle content uit het verleden verwijderd. Het merk begint dus met een schone lei. Het uitgangspunt van het nieuwe Jaguar is ‘Copy Nothing’. De focus ligt op luxe. Klanten gaan dat ook merken aan de prijs. Jaguar mikt op Bentley.
Gedurfd
Exuberant modernisme. Tja, die term noemt Jaguar in de communicatie. Hoe moeten we dat interpreteren? Volgens Jaguar als een creatieve filosofie die alle aspecten van de nieuwe Jaguar merkwereld ondersteunt. “Deze filosofie omarmt gedurfde ontwerpen en verrassend en origineel denken en creëert een merkidentiteit die de aandacht opeist door onverschrokken creativiteit”, aldus de fabrikant.
Het nieuwe logo van Jaguar
Jaguar introduceert ook een nieuwe merkidentiteit waarbij vier symbolen centraal staan. Deze vier symbolen weerspiegelen de merkwaarden en geven een idee geven van wat komen gaat.
- Woordmerk: “Jaguar’s nieuwe woordmerk is volgens de fabrikant een krachtige uiting van modernisme – geometrische vormen, symmetrie en eenvoud – dat het onverwachte presenteert door naadloos hoofd- en kleine letters in visuele harmonie te verweven”, meldt Jaguar.
- Lijnen: “De krachtige lineaire vorm is een onmiskenbaar, onmiddellijk herkenbaar visueel element voor Jaguar, dat uniek en onalledaags is”, stelt de fabrikant.
- Exuberante kleuren: “Exuberant kleurgebruik is een hoeksteen van Jaguar’s nieuwe merkidentiteit, ingebed in zijn waarden en zijn associatie met kunst. Primaire kleuren, als op een schilderspalet – geel, rood, blauw – zijn de bouwstenen en worden altijd gepresenteerd in samenhang met textuur of beweging”, zo benoemt de autobouwer die in handen is van Tata.
- Logo’s: “De nieuw vormgegeven Jaguar ‘leaper’ is een waardevol element. Altijd vooruit springend staat het symbool voor uitmuntendheid en is het een keurmerk voor Jaguar. Het nieuwe monogram staat voor expressie en vormt een teken van een voltooid werk. Het symboliseert vooruitgang en wordt gebruikt als expressie of finishing touch.”
Copy Nothing
Op 3 december 02:00 uur lokale tijd presenteert Jaguar tijdens de Miami Art Week ‘Copy Nothing’, het eerste wereldwijd openbare kunstwerk voor het vernieuwde merk. Wat we daar gaan zien geeft een voorproefje van wat Jaguar in de toekomst zal aanbieden.
“Een volledige reset”
Rawdon Glover, Managing Director Jaguar, zegt: “Om zo’n wereldwijd bekend merk terug te brengen, moesten we onbevreesd zijn. Jaguar was altijd op zijn best als het de conventies uitdaagde. Dat ethos is vandaag terug te zien in onze nieuwe merkidentiteit en zal de komende maanden verder worden onthuld. Dit is een volledige reset. Jaguar wordt getransformeerd om zijn originaliteit terug te winnen en een nieuwe generatie te inspireren. Ik ben blij dat de wereld Jaguar eindelijk kan zien.”
Vaarwel eerdere content op social media
Die ‘volledige reset’ mag je letterlijk nemen, want klaarblijkelijk kan Jaguar het niet permitteren om geassocieerd te worden met het verleden. Alle content op social media is verwijderd. Het account van Jaguar op Instagram is compleet leeg.
De geschiedenis van Jaguar
De geschiedenis van Jaguar begint in 1922, toen William Lyons en William Walmsley de Swallow Sidecar Company oprichtten in Blackpool. Het bedrijf produceerde aanvankelijk zijspannen voor motorfietsen. In 1934 verhuisde de onderneming naar Coventry en richtte het zich volledig op de productie van auto’s onder de naam SS Cars Limited.
1935: De geboorte van Jaguar
In 1935 verscheen de naam Jaguar voor het eerst op de SS Jaguar 2.5 Litre sedan. Na de Tweede Wereldoorlog werd de naam SS Cars verlaten vanwege de negatieve associaties met de initialen en vanaf 1945 ging het bedrijf verder als Jaguar Cars Ltd.
1948-1960: Sportwagens en wereldwijde faam
Na de oorlog begon Jaguar zich te onderscheiden met sportieve en luxueuze modellen. De introductie van de Jaguar XK120 in 1948 was een mijlpaal. Deze sportwagen werd geprezen om zijn design en prestaties. Jaguar vestigde zijn reputatie verder in de autosport met overwinningen op Le Mans in de jaren ’50 dankzij modellen als de C-Type en D-Type.
In 1961 zette Jaguar een nieuwe standaard met de introductie van de E-Type, een auto die wereldwijd bewondering oogstte en vandaag de dag wordt beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit gemaakt.
1968-1989: Groei en uitdagingen
In 1968 introduceerde Jaguar de XJ-serie, een luxueuze sedan die jarenlang het vlaggenschip van het merk zou blijven. Tegelijkertijd fuseerde Jaguar met British Motor Corporation (BMC) en werd later onderdeel van British Leyland. Deze periode bracht financiële uitdagingen, maar Jaguar wist zijn luxueuze imago te behouden.
In 1984 werd Jaguar een zelfstandig bedrijf en kreeg het een beursnotering. Deze onafhankelijkheid duurde niet lang; in 1989 werd Jaguar overgenomen door het Amerikaanse Ford.
1990-2008: Ford en modernisering
Onder Ford werd Jaguar gemoderniseerd en breidde het zijn modelgamma uit. Modellen zoals de Jaguar S-Type en de X-Type werden geïntroduceerd om een breder publiek aan te spreken. Hoewel de kwaliteit verbeterde, slaagde Jaguar er niet altijd in om te concurreren met Duitse rivalen zoals BMW en Mercedes-Benz.
2008-heden: Tata Motors en elektrische revolutie
In 2008 werd Jaguar, samen met Land Rover, overgenomen door het Indiase Tata Motors. Dit markeerde een nieuwe fase van groei en innovatie. Het fusiebedrijf, Jaguar Land Rover (JLR), investeerde zwaar in technologie en design.
Jaguar introduceerde de F-Type in 2013, een moderne sportwagen die de geest van de E-Type nieuw leven inblies. Daarnaast begon Jaguar zijn modellen elektrisch te maken, met de introductie van de Jaguar I-PACE in 2018, een volledig elektrische SUV. Jaguar heeft aangekondigd dat het vanaf 2025 een volledig elektrisch merk zal worden.