Gevonden: het dikste scheurijzer van Marktplaats
Oké, misschien niet de allerdikste...
Japanners maken soms dingen waarvan je niet wist dat je ze nodig had. Niemand vroeg om een flink gepeperde Suzuki Alto met vierwielaandrijving, toch zijn we blij dat hij bestaat. We hebben het over de Suzuki Alto Works RS-R die wij vonden op Marktplaats.
Einde hot hatch
De kleine hot hatch dreigt te verdwijnen uit Nederland. Steeds meer importeurs geven het op, want Nederlanders kopen ze niet meer. Niet omdat ze geen interesse hebben, maar vanwege de hoge aanschafprijs. Het huidige bpm-stelsel maakt auto’s met een relatief hoge CO2-uitstoot onbetaalbaar. Wil je een Volkswagen Polo GTI rijden? Dan moet je 41.590 euro neerleggen, waarvan 8.500 euro rechtstreeks naar de staatskas gaat.
Suzuki Alto Works RS-R
In de jaren tachtig en negentig kon je voor veel minder geld in een snelle hatchback rijden. Misschien wel de kleinste scheurneus die je toen kon kopen (in Japan) staat nu op Marktplaats: de Suzuki Alto Works RS-R. Hij ziet er misschien klein en schattig uit, maar vergis je niet: dit is een serieus bommetje op wielen.
Kei-car
De Alto Works is gebaseerd op basis van de tweede generatie Alto, die werd verkocht tussen 1984 en 1988. Hij gebruikt dezelfde 543 cc-motor als de andere Alto’s van deze generatie, want in Japan mochten dit soort compacte ‘kei-cars’ niet meer longinhoud hebben dan 550 cc. Suzuki schroefde echter een grote turbo op het blok, waardoor de Alto Works over 64 hele peekaa’s beschikt. Toch leuk, in een auto met het gewicht van een papieren lantaarn. Het maakte hem destijds de sterkste kei-car van Japan. Volgens geruchten is deze Alto Works de reden dat kei-auto’s tegenwoordig over maximaal 64 pk mogen beschikken.
Aanpassingen
Aan de buitenkant heeft de Alto Works een andere voorbumper met geïntegreerde mistlampen, andere zijskirts en achterbumper, een luchthapper op de motorkap, en een achterspoiler. Er waren drie uitvoeringen leverbaar. De RS-S is de basisuitvoering met voorwielaandrijving. De versie die in Nederland te koop staat is de topversie: de RS-R. Hij is dikker aangekleed en heeft vierwielaandrijving. Een Alto met 4WD, het moet niet gekker worden!
Japan
De aangeboden Suzuki is tien jaar geleden geïmporteerd uit Japan en is gerestaureerd. De auto heeft een schadevrije geschiedenis en de aluminium velgen, het sportstuur en de roze bekleding zijn allemaal origineel. De Marktplaats-advertentie vind je hier en hier staat een video van de auto toen hij 13 jaar geleden nog in Japan reed.
Lees ook: