Gespot: een Honda Civic uit 1981
Ook nog eens in erg nette staat
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ondanks hun goede betrouwbaarheid zijn veel populaire Japanse auto’s vrij snel weer uit het straatbeeld verdwenen. Roest was een reden, maar zeker ook export. De Honda Civic die deze week centraal staat, doet het andersom: hij is juist pas net in Nederland en lijkt ook nog eens roestvrij. Het is lang geleden dat we voor het laatst een Civic van de tweede generatie zagen, dus deze mocht zeker even op de foto.
Het gespotte exemplaar
Bij het NDSM-terrein in Amsterdam is altijd wel iets interessants te zien. Ook op autogebied. Zo werden wij er verrast door deze nog erg nette Honda Civic uit 1981. Het is lang geleden dat we überhaupt een Civic van deze tweede modelgeneratie tegenkwamen, laat staan een in zo’n mooie staat. Dit exemplaar is nog maar sinds 2020 in Nederland en waarschijnlijk geïmporteerd uit Duitsland, gezien de oude ADAC-sticker achter de voorruit. Deze Civic is ongetwijfeld van een liefhebber. Niemand anders importeert nog zo’n auto. Opmerkelijk is de kentekenplaathouder van een Saab-specialist.
Tweede generatie Honda Civic
Afgezien van de zeldzaamheid die het model tegenwoordig heeft, is de tweede generatie Honda Civic dan weer niet zo bijzonder. De auto kwam in 1979 op de markt en was vooral een evolutie van de allereerste Civic. Het nieuwe model was wat groter en volgens de laatste automode strakker vormgegeven, maar voor de rest bleef veel bij hetzelfde. Het motorenaanbod was uitgedund tot een 1,3- en 1,5-liter viercilinder benzinemotor, met respectievelijk 44 kW (60 pk) en 52 kW (70 pk). Schakelen ging opnieuw handmatig met vier of vijf versnellingen, met een tweetraps Hondamatic-automaat als alternatief. Later was ook een drietrapsautomaat leverbaar. De aandrijving ging altijd naar de voorwielen.
Nieuwe carrosserievarianten voor Honda Civic
Wel echt nieuw waren een aantal extra carrosserievarianten. De eerste Civic was er alleen als drie- en vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagen. Oké, er was ook een ‘sedan’, maar dat was gewoon een hatchback met kleine achterklep, waarbij de voorruit niet mee omhoog scharnierde. De tweede generatie Honda Civic bood naast de drie- en vijfdeurs hatchback en vijfdeurs stationwagen ook een echte sedanversie, met ‘kontje’.
Honda Civic wordt een Triumph
Er was ook een vijfdeurs liftback, maar die werd met een licht afwijkend carrosseriedesign met de naam Honda Quint als een afzonderlijk model gepositioneerd. Een andere gerelateerde modellijn is de Honda Ballade, wat eigenlijk gewoon een extra luxe versie was van de Civic sedan. De Ballade is extra interessant, omdat dat model als gevolg van een nieuwe samenwerking in Europa ook werd verkocht als Triumph Acclaim. Een model dat de twijfelachtige eer heeft om het laatste nieuwe Triumph-model te zijn…
Honda Civic zeer populair
Terug naar de Civic. De tweede generatie mocht dan vrij doorsnee zijn, populair was hij wel. Misschien wel juist omdat hij gewoon betaalbaar en degelijk vervoer bood. Bovendien stonden Japanners toen al bekend om hun goede betrouwbaarheid. Roest was vaak wel een probleem en daarnaast zijn ook gewoon veel exemplaren geëxporteerd naar landen waar veel vraag was naar een goed onderhouden Nederlandse occasion.
Momenteel staan toch nog ca. 250 exemplaren van deze generatie Honda Civic op Nederlands kenteken. Dat verbaast ons wel een beetje, want zoals gezegd is het lang geleden dat we er een zagen rijden.
Opvolging staat klaar
De tweede generatie Honda Civic bleef in productie tot 1982 en werd dat jaar opgevolgd door de derde generatie, met zijn kenmerkende recht afgesneden achterzijde.