Gereden – Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5
- Toonaangevend op gebied van comfort
- Soepele, stille en krachtige aandrijflijn
- Leverbaar vanaf 47.995 euro
De Volvo XC60 werd meteen vanaf de verkoopstart in 2008 geroemd om zijn comfort. De hoge zitpositie, de uitzonderlijk fijne stoelen, de ambiance in het interieur en de zachte vering geven je het gevoel dat je op een wolk zit. Je hebt meteen zin om ergens naartoe te rijden, het liefst hier ver vandaan. Het is een rijervaring waar Volvo patent op heeft. In de strijd tegen CO2-emissies, brandstofverbruik en (in Nederland) een hoge BPM-toeslag heeft Volvo flink geïnvesteerd in een compleet nieuwe motorenfamilie genaamd Drive-E. In de vernieuwde Volvo XC60 die sinds eind vorig jaar te koop is, zijn de vijf- en zescilinder benzinemotoren (T5 en T6) vervangen door 2,0-liter viercilinder turbomotoren.
Kracht en souplesse
Bij sommige merken gaat het ‘downsizen’ van motoren ten kosten van karakteristieke eigenschappen en het imago van een auto, maar bij Volvo absoluut niet. De turbomotor en de standaard aanwezige achttrapsautomaat werken harmonieus samen. De Volvo XC60 T5 zoeft geruisloos van zijn plek, terwijl je nauwelijks iets meekrijgt van de acht schakelmomenten. De trekkracht is immens als je het gaspedaal wat dieper intrapt. Met 180 kW (245 pk) vermogen en 350 Nm koppel kom je werkelijk niets te kort, ook niet in een auto die ruim 1.600 kilo weegt. Met een CO2-emissie van 157 g/km en een groen energielabel C doet de Volvo het ook op papier vrij goed en dat heeft een gunstig effect op de verkoopprijs.
Adaptieve cruise control
Andere voorzieningen die een ritje in de XC60 zeer aangenaam maken, zijn de stuurverwarming, de ingebouwde standkachel (ideaal in de winter) en de adaptieve cruise control. Volvo levert de adaptieve cruise control al enige jaren, maar die wordt natuurlijk continu geperfectioneerd. De techniek heeft nu het niveau bereikt dat de auto op de snelweg soepeler reageert, beter begrijpt als je wilt inhalen en minder explosief in de remmen schiet als een auto in de verte voor je opduikt. De adaptieve cruise control maakt het mogelijk een bepaalde afstand tot je voorligger in te stellen. Als je voorligger langzamer rijdt dan de snelheid die is ingesteld, remt de auto af om continu de ingestelde afstand te bewaren. Dat doet ‘ie zelfs tot stilstand. Als je eenmaal met het systeem vertrouwd bent, is het een uiterst comfortabel hulpmiddel in druk fileverkeer. De geavanceerde adaptieve cruise control speelt bovendien een hoofdrol in de ontwikkeling van autonoom tijden, waar Volvo veel geld in investeert. Deze techniek moet uiteindelijk leiden tot een betere doorstroming en minder botsingen.