achtergrondafbeelding

Nieuwe details F1-achtige aandrijflijn Mercedes-AMG Project One

Mercedes-AMG maakt spectaculaire details bekend

30 mei 2017, 7:59  •  Autonieuws, Lifestyle, Tech  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Mercedes-AMG heeft de eerste details vrijgegeven over de aandrijflijn van de op stapel staande hypercar. De auto, Project One genaamd, krijgt een Formule 1-achtige aandrijflijn.

Meer dan 1.000 pk

De aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter V6-turbomotor en vier elektromotoren. De brandstofmotor produceert ongeveer 750 pk en kan maximaal 11.000 toeren per minuut draaien. Het toerental is begrensd, want ook 14.000 toeren per minuut is mogelijk alleen heel duurzaam is dat niet. Zelfs bij een afstelling op maximaal 11.000 toeren per minuut is er volgens Mercedes-AMG na iedere 50.000 kilometer een complete revisie nodig. De elektromotoren zorgen voor een systeemvermogen van meer dan 1.000 pk.

Vierwielaandrijver

Vier elektromotoren: waar kan je ze vinden? In ieder geval eentje op de achteras. Deze elektromotor ondersteunt de brandstofmotor met het aandrijven van de achterwielen maar regenereert ook energie. De tweede elektromotor is geïntegreerd in de turbocompressor en jaagt het schoepenrad van de turbo aan en wint eveneens energie terug. De derde en vierde elektromotor zijn gemonteerd op de vooras. In feite is de Project One dus een vierwielaangedreven hypercar.

24 kilometer elektrisch rijden

De Project One heeft een volledig elektrische modus waarbij zo’n 24 kilometer kan worden afgelegd. Het accupakket is in de bodemplaat verwerkt, net achter de voorwielen. Door het accupakket op deze positie te plaatsen, ontstaat een ideale gewichtsverdeling.

275 exemplaren, allemaal al verkocht

Mercedes-AMG produceert niet meer dan 275 exemplaren van de Project One. De prijs per auto bedraagt 2,275 miljoen euro, exclusief belastingen. Mercedes-AMG levert de eerste klantenauto’s eind 2018 af. Een exemplaar kopen? Helaas, voor alle auto’s hebben de Duitsers al een koper gevonden.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.