Ford wijzigt verkoopstrategie in Nederland
Onderhandelen over prijzen hoeft niet meer
Ford wijzigt zijn verkoopstrategie in Nederland. In plaats van dealers gaat het merk werken met Agenten. Deze Agenten werken samen met het Retail Contact Center van Ford Nederland om consumenten nog beter van dienst te kunnen zijn.
Showroom of online, jij bepaalt
Consumenten die een nieuwe Ford willen kopen, hebben zelf de keuze of ze hun reis online beginnen en de bestelling in de showroom afronden, of juist andersom. Ze hebben ook de mogelijkheid om zeven dagen per week online de voorraad in te zien en hun nieuwe auto aan te schaffen via een transparant proces op bijna elk gewenst tijdstip. De medewerkers van het Retail Contact Center zijn daarbij zeven dagen per week bereikbaar als persoonlijk contact gewenst is. Kleine kanttekening: het Retail Contact Center is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag en zondag van 10:00 uur tot 18:00 uur.
Onderhandelen over prijzen hoeft niet meer
De overgang van dealers naar Agenten heeft ook als groot voordeel dat consumenten in het hele land dezelfde prijzen betalen en kortingen of acties direct inzichtelijk hebben. De transparantie in prijzen zorgt dan ook voor een stressvrije aankoopervaring, met name voor consumenten die liever niet onderhandelen, maar wel graag met een goede deal in een nieuwe Ford willen stappen. De aantrekkelijke aanbiedingen en actiemodellen waar Ford bekend om staat, blijven onderdeel van de verkoopstrategie om klanten te belonen.
Specialisten
Om klanten een maximale aankoopservice te bieden heeft Ford Nederland het Retail Contact Center opgericht. Het team van specialisten helpt de klant bij het samenstellen en bestellen van de nieuwe auto en biedt dezelfde diensten als de verkopers in de showrooms. De samenwerking tussen het Retail Contact Center en de verkopers van de Ford Agenten resulteert in een optimale ervaring voor de klant, online of via persoonlijk contact. Zodra de auto is besteld, wordt de klant via een eigen account doorlopend op de hoogte gehouden van de status en verwachte levertijd. Bij inruil verloopt de taxatie en inkoop via een Ford Agent die door de klant zelf wordt gekozen.
Factuur
Wanneer de auto is afgeleverd ontvangt de klant één factuur voor de auto, het eventueel in te ruilen voertuig en de gekozen diensten of accessoires. De factuur wordt rechtstreeks aan Ford Nederland voldaan en er geldt een retourtermijn van veertien dagen. Mocht de Ford op termijn onderhoud of service nodig hebben, dan staat het vertrouwde, landelijk dekkende netwerk van Ford Service vestigingen te allen tijde klaar.
Transparanter voor klanten
Johan Claassen, Managing Director van Ford Nederland: “Met de invoering van ons nieuwe verkoopmodel bieden we onze klanten het beste van twee werelden. Aan de ene kant is de aankoopervaring digitaler, naadlozer en transparanter geworden, terwijl klanten nog steeds kunnen vertrouwen op de beste service van onze Agenten en aftersales diensten van de Ford Service vestigingen. Alle personenauto’s zijn nu online te bestellen en dat zorgt voor extra gemak en transparantie voor onze klanten. We zijn trots dat we deze mijlpaal samen met ons netwerk hebben bereikt en we blijven innoveren om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen”.