Elektrische Ford Puma Gen-E: een eerste kennismaking
Wordt dit het betaalbare succesnummer van Ford?
Een nieuw hoofdstuk in het elektrische verhaal van Ford. Kortgeleden konden we al kennis maken met de nieuwe Ford Capri. Maar, in het compacte B-segment was het nog stil. Was, want Ford presenteert de elektrische Puma – de Puma Gen E. Gaat deze elektrische variant voor dezelfde aantallen zorgen als de gewone Puma?
Design Ford Puma Gen-E
De Puma heeft eerder in 2024 een facelift ondergaan – je checkt hier onze indruk. Ten opzichte van het normale model zijn er aan de buitenkant twee opvallende wijzigingen. De voorkant heeft het nieuwe lichtsignatuur in een soort klauwvorm. De belangrijkste verandering is het verdwijnen van de grille, die plaatst maakt voor een gesloten front dat de aerodynamica van de auto ten goede komt. Aan de achterkant staat Puma in het wit uitgeschreven, als aanduiding voor de Gen-E. Bij brandstofmotoren is dit zwart.
Aandrijflijn
De Gen-E wordt verkrijgbaar met een 43 kWh batterijpakket, goed voor een actieradius van 376 km (WLTP) bij de reguliere Gen-E. Ford biedt ook de Puma Gen-E Premium aan, met aanvullende opties. Deze variant heeft een iets lagere actieradius van 364 km, maar wel dezelfde aandrijflijn. Je beschikt over een elektromotor op de voorwielen van 124 kW (168 pk) en 290 Nm aan koppel. De Puma weegt 1.563 kg, wat niet al te zwaar is. De acceleratie tot 100 km/u is in 8,0 seconden gepiept en bij 160 km/u wordt de topsnelheid bereikt.
Volgens de fabrieksopgave heeft de Gen-E een efficiënt verbruik van 13,1 kWh/100 km (en 13,7 kWh/100 km voor de Premium). Snelladen kan tot en met 100 kW. Onder gunstige omstandigheden kun je in ongeveer 23 minuten van 10% tot 80% bijladen. Op een later moment zullen we uitgebreid kennis maken met dit model en ook het verbruik in de praktijk testen. Wat niet onbesproken zal blijven, is het rijgedrag van dit compacte model. De Puma en voorganger Fiesta, staan bekend om hun dynamische rijeigenschappen. Of de Gen-E met zijn elektrische batterijpakket net zo lekker stuurt, hopen we snel aan je te kunnen vertellen.
Vanbinnen
De Puma is vanbinnen al aardig op de schop gegaan bij de facelift. Je zit in sportstoelen die op vier manieren verstelbaar zijn. De cockpit wordt gekenmerkt door twee displays, als instrumentarium en infotainment, de soundbar op het dashboard en nu ook een opgeruimde middentunnel. Hier is ruimte voor het opladen van telefoons en bekerhouders.
De cockpit is standaard voorzien van sfeerverlichting, sportstoelen, verwarmde spiegels en automatische ruitenwissers. Kies je voor de Premium-uitvoering, dan krijg je 18-inch lichtmetaal (anders 17 inch), een Bang & Olufsen geluidssysteem, keyless entry en een elektrische kofferklep waarbij een zwaai onder de bumper genoeg is om hem te openen. Aanvullend staan matrix-led koplampen tot je beschikking en ook grappige instapverlichting in de vorm van een Puma.
De extra ruimte in de kofferbak is ongewijzigd gebleven. De Gigabox is een extra ruimte van 145 liter onder de bagagevloer, met een afvoerputje. De bagageruimte komt hiermee uit op 574 liter en dat is toevallig net twee liter meer dan in de Capri! Met de achterbank naar beneden heb je 1.283 liter aan ruimte in de Puma Gen-E.
Prijzen Ford Puma Gen-E
De Ford Puma Gen-E begint bij een prijs van 35.495 euro. Ga je liever voor de Gen-E Premium, dan kost die je 38.295 euro. Daarnaast kun je kiezen uit de nodige opties en pakketten om jouw Puma nog verder aan te kleden. Het panoramadak kost 1.000 euro en een afneembare trekhaak 750 euro – je kunt er ook 750 kg mee trekken trouwens. Opvallend is de standaard met de gele kleur ‘Electric Yellow’. Andere kleuren zijn tegen meerprijs.