achtergrondafbeelding
Ford Kuga ST Line 1.5 EcoBoost Autotest 2017 AutoRAI

Ford Kuga 1.5 Ecoboost ST-line – Autotest

Complete publiekslieveling

14 jul 2017, 8:06  •  Autonieuws, Autotests  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Waarom 20% van de kopers de Ford Kuga bestelt in de uitvoering ST-line? Wij begrijpen dat wel na deze autotest. Je hebt voor een redelijk gunstige prijs sportieve looks en een compleet uitgeruste en ruime SUV.

Wel de looks, niet de pk’s

Enkele jaren geleden introduceerde Ford zijn ST-line formule eerst voor de Focus en Fiesta. Licht gemotoriseerde versies waren voortaan leverbaar met het uiterlijk van de sportieve ST-uitvoeringen. Dus je koopt wel de looks, maar niet de pk’s (en het hogere verbruik). En dat scheelt je flink wat geld. Het bleek een schot in de roos. Veel klanten vielen voor de charme van de ST-line varianten. Dus rolde Ford de formule uit over andere modellen. Ook voor de Kuga en 20% van de kopers kiest voor de ST-line.

Ford Kuga ST Line 1.5 EcoBoost Autotest 2017 AutoRAI

De kenmerken van de Ford Kuga ST-line

De Ford Kuga ST-line valt op door de 18-inch lichtmetalen wielen met zwarte accenten, de dubbele uitlaat, een ST-line badge en een iets lager onderstel. Dat laatste zie je echter niet direct. Evenmin merk je het, want vering en demping zijn nog altijd aan de comfortabele kant.

Gestikt leder

Eenmaal achter het stuur bespeur je meer ST-line sfeer. Zoals de sportstoelen met deels lederen bekleding en stof in alcantara-look of de vloermatten met rode bies. Het stuur is bekleed met fraai gestikt leder, zo ook de versnellingspook en de hoes.

‘Ik wil koffie!’

De Ford Kuga ST-line is compleet. Standaard zijn onder meer climate control met twee zones, active park assist voor automatisch inparkeren en een erg fijn infotainmentsysteem. Dat is SYNC-3 met navigatie, talrijke connectiemogelijkheden en een 8-inch touch-/swipescreen.

Ik wil koffie

Een het systeem is te bedienen met spraakcommando’s: voice control en dat is geinig en handig. Je roept ‘ik wil koffie’ en je krijgt automatisch in de navigatie koffiesstopopties voorgeschoteld. Of ‘ik wil tanken’ en er verschijnt een lijst met dichtstbijzijnde brandstofpompen.

“Heel wat extra veiligheid voor duizend euro”

Voetbeweging

De geteste Kuga heeft de nodige extra weelde in de vorm van stoel- en stuurverwarming, keyless entry en een achterklep die elektrisch opent en sluit na een voetbeweging onder langs de bumper. Je moet wel de sleutel op zak hebben, anders werkt dat niet.

Driver Assistance Pack

Een aanbevelenswaardige optie is het Driver Assistance Pack (1.000 euro) met een serie veiligheid bevorderende features. Dat zijn dodehoekwaarschuwing, Driver Alert voor als je even begint te suffen en Lane Departure Warning en Assist. Dat waarschuwt je als je buiten de lijnen van de rijstrook raakt en stuurt ook automatisch bij als je dat zelf niet direct doet. Ook biedt het Driver Assistance Pack verkeersbordherkenning en een systeem dat automatisch remt als een aanrijding dreigt (Active City Stop). Dat is dus heel wat extra veiligheid voor duizend euro.

Is hij ruim? Ja!

De Ford Kuga is een van de grotere C-segment SUV’s. De binnenruimte is buitengewoon, zowel in de breedte, hoogte als lengte. Met beenruimte achterin behoort hij tot de betere in deze klasse.

De bagageruimte heeft een inhoud van 456 liter, maar die groeit bij het neerklappen van de achterbank naar 1.653 liter. Jammer, dat de leuningen niet helemaal vlak liggen, want met dat beetje extra inhoud zou de Ford Kuga solliciteren voor de SUV met de grootste laadruimte in dit segment.

En hoe rijdt de Ford Kuga?

De 1.5 Ecoboost benzinemotor presteert prima. Niet zozeer een sportieve toerenjager, maar een die uitblinkt in souplesse. En hij denkt mee, want hij geeft uit zichzelf al een beetje gas als je de koppeling laat opkomen. Dat rijdt soepel weg vanuit stilstand. En hij valt niet direct terug in toeren als je bij het schakelen het gas loslaat. Schakelen gaat soepeler. Alleen als je heel snel opschakelt is dat vasthouden van het toerental wat hinderlijk.

Stabiliteit

Het onderstel verrast. Enerzijds door de manier waarop oneffenheden glad worden gestreken, anderzijds doordat het ongekend grote stabiliteit biedt als je een bocht neemt. Overhellen is minimaal en de Kuga blijkt super koersvast. Ford bewijst ook bij dit model dat het prima onderstellen kan bouwen. En dan is er tot slot de rust in het interieur. Tot op hoge snelheid hoor je weinig van de motor, van de wind en van rijgeluiden.

Ford Kuga ST Line 1.5 EcoBoost Autotest 2017 AutoRAI

Conclusie

De Ford Kuga ST-line is een aanrader voor mensen die een ruime gezinsauto willen voor vakantie en weekendtrips en die er ook zakelijk mee willen rijden. De connectiviteit is standaard dik in orde en je hebt voldoende comfort. Lange ritten zijn prima te doen, ook als je wat forser bent. En de ST-line oogt gewoon net wat stoerder dan de andere versies.

Een dingetje kan de prijs zijn. Je bent in elk geval minimaal 35.705 euro kwijt voor de geteste 1.5 Ecoboost ST-line. Wil je nog wat leuke opties dan schiet je snel richting de veertig mille. En dan bieden andere merken ook interessante modellen. Denk hierbij aan de nieuwe Volkswagen Tiguan, de Renault Kadjar of de Hyundai Tucson.

Pluspunten

+ Geweldige gezinsauto
+ Multimedia goed op orde
+ Soepele motor

Minpunten

– Niet de voordeligste als je nog wat opties kiest
– Verbruik niet zijn sterkste punt
– Niet geheel vlakke laadvloer bij neergeklapte achterbank

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.