Ford Focus Red Edition – rijtest
Sportieve looks voor een vriendelijke prijs
Het succes van de Ford Fiesta Red Edition vorig jaar smaakt naar meer. Dus is de Focus onlangs ook in het sportieve Red Edition pak gehesen. Dat staat hem goed en hij trekt flink aandacht, zo blijkt tijdens de test met de gelimiteerde showcar.
De rode kleur Race Red knalt je tegemoet. “Is dat een ST?”, we krijgen de vraag regelmatig. Begrijpelijk, want dat felle rood samen met de grote 18-inch zwarte wielen en de zichtbare rode remklauwen zie je ook bij de Focus ST. Je moet een kenner zijn om te zien dat je te maken hebt met een Red Edition en geen 184 kW (250 pk) maar 110 kW (150 pk).
[parallex-2]
Tikkeltje spannender
Eenmaal achter het stuur van de rode Focus blijft het sportieve gevoel. Ford heeft ook in het interieur het nodige gedaan om het interieur net even een tikkeltje spannender te laten ogen dan bij een ‘gewone’ Focus. De stoelbekleding is afgewerkt met rood stiksel en er zijn dezelfde sportpedalen als in de ST. Eigenlijk het enige echt grote verschil: je moet het stellen met het meubilair uit de Trend-versie en dus geen Recaro-sportstoelen. Je zou die nog altijd achteraf kunnen bestellen, en dan ben je nog altijd flink goedkoper uit dan wanneer je er een ST bijkoopt.
[parallex-3]
Onderstel? Niets meer aan doen
Ford bouwt prima onderstellen als je van een strakke, stabiele wegligging houdt. Van Ka tot Mondeo: ze lijken als op rails te gaan. Vering en schokdemping zijn dus van nature bij de Focus redelijk sportief afgestemd. Samen met de soepele 1,5-liter viercilinder motor, die al vanaf zo’n tweeduizend toeren flink eraan trekt, rijdt de Red Edition zoals ie uiterlijk belooft: pittig dus.
[gallerij-1]
Ook in het zwart
Er is ook een Black Edition als uitwijkhaven voor mensen die dat rood toch wel erg schreeuwerig vinden. Meer opties zijn er niet bij deze gelimiteerde Focus-serie. (200 stuks maar, dus je moet niet te lang wachten als je het wat vindt!). De uitrusting ligt ook vast, maar die is zo compleet dat je niet direct naar de lijst extra’s zult grijpen. De prettigste feature is het Ford SYNC 2.0 navigatiesysteem met bluetooth, Voice Control en parkeersensoren.
De Ford Focus Red Edition komt een prijs van 25.495 euro. Als alle extra’s zouden worden verrekend, dan kwam de prijs meer dan twee mille hoger uit. Dus eigenlijk heb je voor een vriendelijke prijs een sportieve auto die het uiterlijk kan opnemen tegen de Focus ST. Wat vind jij? Zou Ford meer dan 200 gelimiteerde exemplaren moeten gaan aanbieden?