Rijtest – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
- 1.0 EcoBoost-motor nu ook met Powershift-automaat
- Vlotte acceleratie dankzij dubbele koppeling
- Leverbaar voor prijzen vanaf 19.570 euro
Automobilisten die een Ford Fiesta met een automatische transmissie wilden kopen, waren jarenlang aangewezen op een zwaardere motor. Een jaar na de introductie van de prijswinnende 1.0 EcoBoost-benzinemotor is deze krachtbron ook leverbaar in combinatie met een Powershift-automaat met dubbele koppeling.
De Ford Fiesta behoort de laatste jaren steevast tot de bestverkochte auto’s in Europa. Dat is natuurlijk niet voor niets. Sinds de huidige generatie grondig is vernieuwd, heeft hij een onmiskenbaar en volwassen uiterlijk. Veel voorbijgangers associëren de grille van de Fiesta met die van een Aston Martin, wat op zich een compliment is. Maar met alleen een fraai uiterlijk kom je er niet. Het succes van de Fiesta is ook te danken aan de goede bouwkwaliteit, de fantastische stuureigenschappen en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Toen Ford de briljante 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motor introduceerde, is het rijplezier van de Fiesta nóg verder toegenomen. De compacte turbomotor levert 74 kW (100 pk) vermogen en een riant koppel 170 Nm bij 1.400 t/min. Daarmee schiet de 1.022 kilo wegende Ford Fiesta wonderbaarlijk vlot van zijn plek. Samen met de zijdezachte loop van de motor dankzij speciale aanpassingen, is het nauwelijks voor te stellen dat een 999 cc-motortje al het werk doet. In combinatie met de beproefde Powershift-automaat met dubbele koppeling accelereert de Fiesta 1.0 EcoBoost zonder enkele onderbreking. Het verbruik bedraagt slechts 1 op 20.
De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost met Powershift-automaat is alleen leverbaar als vijfdeurs Titanium-uitvoering met een complete uitrusting. Hij kost 19.570 euro.