In de jaren ’70 nam de vraag naar kleine auto’s mede dankzij de oliecrisis flink toe. Hier speelde Ford op in met de introductie van de eerste Fiesta in 1976. Het was de kleinste auto die Ford ooit had geproduceerd. De naam Fiesta – Spaans voor ‘feestje’ – was destijds nog in gebruik door General Motors als benaming voor uitrustingsniveau’s, maar GM gaf deze naam aan Ford cadeau om te gebruiken voor de nieuwe stadsauto.
Wereldwijde speler
Met de verdere generaties van de Ford Fiesta heeft de auto zich bewezen als een wereldspeler. In de loop van tijd werd de auto op steeds meer wereldmarkten verkocht en nam daarbij soms ook andere gedaanten aan naast de hatchbackversie. Van sedan tot bestelbusje tot pick-up. Met de zesde generatie uit 2009 keerde de Fiesta ook weer terug naar de Noord-Amerikaanse markt, nadat alleen de allereerste Fiesta daar slechts een paar jaar lang werd verkocht. De zevende generatie Fiesta werd echter weer niet in de VS verkocht.
Minder maar toch meer
Inmiddels zijn we toe aan de zevende generatie, die iets hoger wordt gepositioneerd en alleen nog als hatchback geleverd wordt. De goedkopere uitvoeringen en de sedanversie zijn nu ‘verplaatst’ naar de Ka+. Wel is de nieuwe Fiesta er opnieuw in driedeursuitvoering, dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Het aantal carrosserievormen mag dan zijn afgenomen, het aantal uitvoeringen nam toe. Zo is de auto er ook als extra luxe Vignale, stoer aangeklede Active en de sportieve rijder kan wederom kiezen voor een ST-uitvoering.