In de jaren ’70 nam de vraag naar kleine auto’s mede dankzij de oliecrisis flink toe. Hier speelde Ford op in met de introductie van de eerste Fiesta in 1976. Het was de kleinste auto die Ford ooit had geproduceerd. De naam Fiesta – Spaans voor ‘feestje’ – was destijds nog in gebruik door General Motors als benaming voor uitrustingsniveau’s, maar GM gaf deze naam aan Ford cadeau om te gebruiken voor de nieuwe stadsauto. Lees verder






















In de jaren ’70 nam de vraag naar kleine auto’s mede dankzij de oliecrisis flink toe. Hier speelde Ford op in met de introductie van de eerste Fiesta in 1976. Het was de kleinste auto die Ford ooit had geproduceerd. De naam Fiesta – Spaans voor ‘feestje’ – was destijds nog in gebruik door General Motors als benaming voor uitrustingsniveau’s, maar GM gaf deze naam aan Ford cadeau om te gebruiken voor de nieuwe stadsauto.
Wereldwijde speler
Met de verdere generaties van de Ford Fiesta heeft de auto zich bewezen als een wereldspeler. In de loop van tijd werd de auto op steeds meer wereldmarkten verkocht en nam daarbij soms ook andere gedaanten aan naast de hatchbackversie. Van sedan tot bestelbusje tot pick-up. Met de zesde generatie uit 2009 keerde de Fiesta ook weer terug naar de Noord-Amerikaanse markt, nadat alleen de allereerste Fiesta daar slechts een paar jaar lang werd verkocht. De zevende generatie Fiesta werd echter weer niet in de VS verkocht.
Minder maar toch meer
Inmiddels zijn we toe aan de zevende generatie, die iets hoger wordt gepositioneerd en alleen nog als hatchback geleverd wordt. De goedkopere uitvoeringen en de sedanversie zijn nu ‘verplaatst’ naar de Ka+. Wel is de nieuwe Fiesta er opnieuw in driedeursuitvoering, dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Het aantal carrosserievormen mag dan zijn afgenomen, het aantal uitvoeringen nam toe. Zo is de auto er ook als extra luxe Vignale, stoer aangeklede Active en de sportieve rijder kan wederom kiezen voor een ST-uitvoering.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.084 cm³ |
Max. vermogen | 55 kW (75 pk) |
Bij | 6.500 tpm |
Max. koppel | 110 Nm |
Bij | 3.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 9,8 m |
Vermogensrange | 55 tot 147 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2017 |
Laatste facelift | januari 2022 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 20.390 |
Bijzonderheden | De Fiesta wordt in Nederland uitsluitend geleverd als vijfdeurs. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/55 R15 |
L x B x H | 4.048 x 1.735 x 1.490 mm |
Wielbasis | 2.493 mm |
Massa leeg | 1.084 kg |
Max. aanh. gew. | N.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 292 l |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,3 l/100km |
CO₂-emissie | 121 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 14,7 s |
Topsnelheid | 165 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
Abarth
Aiways
Alfa Romeo
Alpine
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
BYD
Cadillac
Caterham
Chevrolet
Citroën
Cupra
Dacia
Dongfeng
Donkervoort
DS
Ferrari
Fiat
Firefly
Fisker
Ford
Honda
Hongqi
Hyundai
Ineos
Infiniti
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
KG Mobility
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Leapmotor
Lexus
Lightyear
Lotus
Lucid
Lynk & Co
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes-Benz
MG
Micro Mobility Systems
MINI
Mitsubishi
Morgan
NIO
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Rolls-Royce
SEAT
Skoda
Smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
TVR
VinFast
Volkswagen
Volvo
XPeng