Dit wordt de unieke Ferrari Breadvan ‘Hommage’
Nederlandse designer Niels van Roij toont eerste schetsen.
Na de presentatie van het project in oktober 2018 toont Niels van Roij Design nu de eerste designschetsen van de Ferrari Breadvan ‘Hommage’. De in Londen gevestigde designer kreeg van een gefortuneerde liefhebber de opdracht om een eerbetoon te maken aan de legendarische Ferrari Breadvan. De basis voor het project is een Ferrari 550 Maranello. Het gehele ontwerp- en bouwproces is te volgen via social media.
De bijzondere Ferrari Breadvan
De originele Breadvan is een bijzonder hoofdstuk uit de geschiedenis van Ferrari. In de jaren zestig wilde graaf Giovanni Volpi – eigenaar van een raceteam – graag racen met een Ferrari 250 GTO. Enzo Ferrari weigerde echter om een 250 GTO aan Volpi te verkopen. De graaf kocht vervolgens een gebruikte Ferrari 250 GT SWB Competition en nam Giotto Bizzarini in de arm.
De ingenieur en testcoureur was net vertrokken bij Ferrari en omarmde de opdracht volledig. Hij wist de gebruikte 250 GT SWB Competition sterk te verbeteren door een radicaal nieuw design. Dankzij een lage, lange daklijn, lichte constructie en spitse neus is de auto sneller dan een ‘normale’ 250 GTO. Vanwege de unieke daklijn kreeg hij al snel de bijnaam ‘Breadvan’. Ondanks de onschatbare waarde van dit unieke exemplaar wordt hij regelmatig ingezet voor evenementen.
Lees ook: Video van de dag: de Bugatti uit het meer.
Een logische keuze
De Ferrari Breadvan krijgt nu dus een moderne nazaat. Net als Bizarrini besloot Van Roij om een bestaande Ferrari te kopen voor zijn creatie. Zijn keuze viel daarbij op de Ferrari 550 Maranello uit de jaren negentig. “De keuze om voor dit icoon te gaan, was logisch”, vertelt ontwerper Niels van Roij. “De 550 is de eerste Ferrari in 24 jaar (sinds de Daytona) die op dezelfde manier is opgebouwd als de 250 GT destijds; een grote V12-motor voorin, met een handgeschakelde versnellingsbak. Het geeft ons een unieke kans om onze interpretatie van de legendarische Breadvan op een auto te baseren met een overeenkomstig DNA.”
Uit aluminium geklopt
Inmiddels is de donorauto ontdaan van zijn achterzijde en krijgt hij verstevigingen voor de nieuwe opbouw. Van Roij probeert dan ook een mix te maken tussen de kenmerken van de originele Breadvan en die van de 550 Maranello. Elk carrosseriedeel wordt opnieuw ontworpen en geheel -met de hand- uit aluminium geklopt. Van de oorspronkelijke donorauto blijft alleen de voorruit behouden.
Lees ook: Auto van Phil Collins geveild tijdens Interclassics Maastricht
Zomer 2019 klaar
Of Van Roij Design ook het vermogen van de 5,5-liter V12 aanpast, is nog even de vraag. Op social media is elke vrijdag een update van dit project te vinden. De definitieve auto moet aan het einde van de zomer klaar zijn.