Nederlandse designer bouwt unieke Ferrari Breadvan ‘Hommage’
Niels van Roij werkt aan speciaal project voor gefortuneerde liefhebber
De Nederlandse ontwerper Niels van Roij gaat aan de slag met een bijzonder Ferrari-project op verzoek van een klant. De in Londen woonachtige designer heeft de opdracht gekregen om een moderne interpretatie van de klassieke Ferrari Breadvan te bouwen. Het gehele proces is te volgen via social media.
Uniek project
De zogeheten Ferrari Breadvan ‘Hommage’ wordt gebouwd op basis van een moderne (nieuwe?) Ferrari, mogelijk een GTC4Lusso. Volgens Niels van Roij, die ook de Tesla Model S Shooting Brake ontwierp, wordt de carrosserie en het interieur volledig aangepast “om de essentie van het legendarische origineel te vertalen in een hedendaags ontwerp.”
De volledige openheid die de in Londen gevestigd designstudio van Van Roij wekelijks zal bieden, is naar eigen zeggen uitzonderlijk in het automotive designwereldje. Voor geïnteresseerden is het een uitgelezen kans om de creatie van deze one-off stap voor stap te volgen via social media.
LEES OOK: Ferrari maakt meeste winst per auto
Ferrari Breadvan
De originele Ferrari Breadvan is een volstrekt unieke auto, waarvan er maar één bestaat. Het exemplaar werd in 1962 gebouwd door Giotto Bizzarrini in opdracht van graaf Giovanni Volpi.
Volpi was eigenaar van een raceteam, maar vanwege een conflict weigerde Enzo Ferrari om de toen nieuwe Ferrari 250 GTO aan hem te verkopen. Bizzarrini was toen net weg bij Ferrari, waar hij jarenlang werkte als ingenieur en testcoureur.
Om toch de strijd te kunnen aangaan met de snelle 250 GTO’s, kocht Volpi een gebruikte Ferrari 250 GT SWB Competition en huurde Bizzarrini in om het exemplaar flink te verbeteren. Dat resulteerde onder meer in een ongebruikelijk lange daklijn. Ook is het model lager en aanzienlijk lichter dan de inmiddels legendarische Ferrari 250 GTO. Het model kreeg al snel de bijnaam ‘Breadvan’.
De Ferrari Breadvan maakte afgelopen zomer nog indruk tijdens Goodwood Revival. Zie onderstaande video.