DIESEL: Auto met dieselmotor is nog nooit zo duur geweest
Inzicht in kosten van diesel versus benzine
Rijden in een auto met dieselmotor is nog nooit zo duur geweest in Nederland. De combinatie van torenhoge wegenbelasting en een stevige literprijs aan de brandstofpomp zorgt er voor dat rijden in een dieselauto haast onbetaalbaar wordt, reken maar mee.
Auto met dieselmotor
Worden er in Nederland überhaupt nog auto’s geleverd met een dieselmotor? Nou, eigenlijk wel. Het verschilt overigens wel per segment, maar op de prijslijsten van diverse modellen zijn nog altijd verschillende motoren te vinden die op diesel lopen. In dit artikel zetten we de verschillen van een Opel Mokka, Volkswagen Golf en BMW 3 Serie met benzine- en dieselmotor op een rij.
Diesel versus benzine
Want wat betaal je nu eigenlijk voor een diesel ten opzichte van een versie met benzinemotor? We kijken naar de aanschafprijs, de inhoud van de brandstoftank, de tankkosten voor een volle tank en de wegenbelasting (MRB) per maand.
Gemiddelde Landelijke Adviesprijs brandstof
We hanteren voor dit artikel de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor benzine en diesel zoals die was op maandag 7 november 2022. Deze prijs wordt vastgesteld op basis van de adviesprijzen van de vijf grootste oliemaatschappijen in Nederland: BP, Esso, Shell, Texaco en TotalEnergies. Voor diesel is dat op deze datum 2,207 euro per liter en voor E10 (euro95) benzine is dat 2,171 euro per liter.
MRB-tarief Noord-Holland
Voor de MRB-tarieven houden we die van provincie Noord-Holland aan. Uiteraard kan iedereen zelf een berekening maken van benzine versus diesel via de MRB-tool van de Belastingdienst. Kies simpelweg de provincie waar je woont en de gewichtsklasse en de rekentool doet de rest.
Opel Mokka – diesel versus benzine
OPEL MOKKA 1.5 CDTI | |
VANAFPRIJS: | 32.749 euro |
GEWICHT: | 1.195 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 41 liter |
TANKKOSTEN: | 90,49 euro |
MRB PER MAAND: | 103 euro |
OPEL MOKKA 1.2 TURBO | |
VANAFPRIJS: | 30.499 euro |
GEWICHT: | 1.170 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 44 liter |
TANKKOSTEN: | 95,52 euro |
MRB PER MAAND: | 47,33 euro |
Volkswagen Golf – diesel versus benzine
VOLKSWAGEN GOLF 2.0 TDI | |
VANAFPRIJS: | 40.290 euro |
GEWICHT: | 1.378 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 45 liter |
TANKKOSTEN: | 99,32 euro |
MRB PER MAAND: | 126,67 euro |
VOLKSWAGEN GOLF 1.0 TSI | |
VANAFPRIJS: | 33.440 euro |
GEWICHT: | 1.257 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 45 liter |
TANKKOSTEN: | 97,70 euro |
MRB PER MAAND: | 54,67 euro |
BMW 3 Serie – diesel versus benzine
BMW 3 SERIE – 316D | |
VANAFPRIJS: | 54.429 euro |
GEWICHT: | 1.705 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 40 liter |
TANKKOSTEN: | 88,28 euro |
MRB PER MAAND: | 162,33 euro |
BMW 3 Serie – 318i | |
VANAFPRIJS: | 53.914 euro |
GEWICHT: | 1.635 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 59 liter |
TANKKOSTEN: | 128 euro |
MRB PER MAAND: | 76,66 euro |
BONUS: BMW X7 – diesel versus benzine
BMW X7 xDrive40d | |
VANAFPRIJS: | 144.545 euro |
GEWICHT: | 2.565 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 80 liter |
TANKKOSTEN: | 176,56 euro |
MRB PER MAAND: | 269,67 euro |
BMW X7 xDrive40i | |
VANAFPRIJS: | 137.626 euro |
GEWICHT: | 2.490 kilogram |
BRANDSTOFTANK: | 83 liter |
TANKKOSTEN: | 180,19 euro |
MRB PER MAAND: | 143,33 |
Wat valt op?
Qua tanken ontlopen benzine en diesel elkaar op dit moment niet veel. Het grote verschil zit hem in de wegenbelasting. Als we de benzineversie van de BMW 3 Serie vergelijken met de dieselversie, dan praten we over een verschil van 85,67 euro per maand. De benzineversie is daarmee 1.028,04 euro voordeliger in de wegenbelasting op jaarbasis. Bij de Opel Mokka betaal je voor de benzineversie per jaar 668 euro minder aan wegenbelasting. Bij de Volkswagen Golf is dat 864 euro. En bij de BMW X7 dan? De diesel kost daar op jaarbasis in totaal 3.236 euro aan wegenbelasting. Dat is 1.516 euro meer ten opzichte van de X7 met benzinemotor.
“Voor een BMW X7 xDrive40d betaal je op jaarbasis 3.236 euro aan wegenbelasting“
Diesel nog altijd groot aandeel op bedrijfsautomarkt
Diesel heeft nog een vrij groot aandeel op de bedrijfsautomarkt, maar ook dat segment staat onder druk. Niet alleen door de hoge kosten van diesel, maar ook met het oog op de BPM-verplichting die vanaf 1 januari 2025 in werking treedt. De overheid wil de BPM-vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (ondernemersvrijstelling) afschaffen. Het doel is om de verkoop van emissievrije of heel zuinige bestelauto’s te stimuleren. Fabrikanten van bedrijfsauto’s verwachten dat door deze maatregel een run zal ontstaan op bedrijfswagens in 2023 en 2024. De vraag is of er dan nog gekozen wordt voor een dieselmotor of dat bedrijven al vroegtijdig overstappen op batterij-elektrisch.
Diesel schoner dan benzine?
Een ding is zeker: diesel wordt met de dag minder interessant in Nederland, terwijl de technologie ten opzichte van jaren geleden flinke stappen heeft gemaakt. Sommige dieselmotoren zijn zelfs schoner dan benzinemotoren, maar aangezien er in Nederland is gekozen om diesel versneld ‘af te schrijven’ heeft niemand daar meer oren naar. Diesel is simpelweg ten dode opgeschreven. Helaas zijn de laatste stuiptrekkingen van deze brandstof in alle opzichten pittig geprijsd.
Kleine kanttekening
Uiteraard hebben diesels ondanks de hogere kosten wel een groot voordeel. Ze zijn bijzonder zuinig en vaak zuiniger dan benzinemotoren, hoewel hybride aandrijflijnen de zuinigheid van een diesel ook sterk weten te benaderen. Maar in de vergelijking diesel versus benzine gaat diesel er vrijwel altijd met de zuinigheidsprijs vandoor. In een vergelijking is altijd sprake van variabelen. Hoe zuinig rijdt de bestuurder? Wat zijn de weersomstandigheden? Op welke wegen wordt er gereden? Feit blijft dat een dieselmotor heel zuinig is, maar dat neemt niet weg dat je flink wat kilometers moet rijden om het grote verschil in wegenbelasting te compenseren.