Citroën C4 Cactus: een comfortabel compromis
5 x waarom je de Citroën C4 Cactus wil hebben
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
De Citroën C4 Cactus: een comfortabel compromis. Dat schreeuwt om uitleg. Al is het eigenlijk heel simpel: om ook het koperspubliek van de Citroën C4 (wordt niet meer gemaakt) aan te trekken, zijn de controversiële en opvallende airbumps aan de zijkant van de vorige Cactus subtiel omlaag verplaatst.
LEES OOK: AUTOTEST – CITROËN C4 CACTUS (2018)
We reden ‘m al in Marseille, maar nu ook een week in Nederland. En dus kunnen we je 5 redenen geven waarom je de Citroën C4 Cactus wil hebben:
1.Citroën C4 Cactus laat je zweven
Echt, de Citroën C4 Cactus laat je zweven. Dankzij de extra vering in de wielophanging (Progressive Hydraulic Cushions) eet en verteert hij elke hobbel met gemak, zelfs die waar je normaal omheen zou sturen. Wat ook helpt zijn de extra zachte, matrasachtige comfortstoelen. Je kunt kiezen tussen zacht en extra zacht, maar geloof ons: allebei zijn ze stukken zachter dan reguliere autostoelen.
2.Citroën C4 Cactus en de (ontbrekende) luchtkussens
Géén opvallende luchtkussens op de zijdeuren meer dus. Wie goed kijkt, ziet nog wel een restant van de airbumps terug: onderaan de portieren. Het ontbreken van de airbumps vind je of heel fijn of je bent er best verdrietig over. Een middenweg is er eigenlijk niet.
3.Citroën C4 Cactus als designstatement
Ondanks het weggummen van de airbumps blijft de Citroën C4 Cactus een designstatement. Zo is er bijvoorbeeld geen toerenteller aan boord (ruimtebesparing). En er ontbreekt een ventilatierooster bij de bijrijder, omdat het dashboardkastje naar boven opent. Ook zitten er geen handgrepen in het dak van de auto. Anders dan anders dus!
4.Citroën C4 Cactus is vliegensvlug
Je kan kiezen uit drie motoruitvoeringen: de 1.2 THP met 110 pk, een 130 pk benzineversie en een dieselvariant met de 100 pk sterke BlueHDi. We reden dit keer de diesel, zoals gebruikelijk iets trager dan de benzine (van 0 naar 100 km/u in 9,1 sec), maar toch nog flink kwiek op dezelfde sprintafstand: 10,7 sec. Het geheim: een gewicht van 1155 kg en een koppel van 254 Nm.
5.Citroën C4 Cactus en z’n prijs
Je rijdt de C4 Cactus vanaf 21.490 euro. Wil je automaat rijden? Dat kan vanaf 26.490 euro. Ter indicatie: een Peugeot 2008 rij je vanaf 21.540 euro, een Suzuki S-Cross vanaf 22.149 euro.