achtergrondafbeelding
Citroen C4 Cactus

Citroën C4 Cactus: een comfortabel compromis

5 x waarom je de Citroën C4 Cactus wil hebben

8 jun 2018, 13:22  •  Autotests
Door . Hoofdredacteur ZERauto en de specialist op het gebied van elektrisch rijden. Wordt enthousiast van gadgets.
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

De Citroën C4 Cactus: een comfortabel compromis. Dat schreeuwt om uitleg. Al is het eigenlijk heel simpel: om ook het koperspubliek van de Citroën C4 (wordt niet meer gemaakt) aan te trekken, zijn de controversiële en opvallende airbumps aan de zijkant van de vorige Cactus subtiel omlaag verplaatst.

LEES OOK: AUTOTEST – CITROËN C4 CACTUS (2018)

We reden ‘m al in Marseille, maar nu ook een week in Nederland. En dus kunnen we je 5 redenen geven waarom je de Citroën C4 Cactus wil hebben:

1.Citroën C4 Cactus laat je zweven

Echt, de Citroën C4 Cactus laat je zweven. Dankzij de extra vering in de wielophanging (Progressive Hydraulic Cushions) eet en verteert hij elke hobbel met gemak, zelfs die waar je normaal omheen zou sturen. Wat ook helpt zijn de extra zachte, matrasachtige comfortstoelen. Je kunt kiezen tussen zacht en extra zacht, maar geloof ons: allebei zijn ze stukken zachter dan reguliere autostoelen.

Citroën C4 Cactus 2018 Review Test Autotest

2.Citroën C4 Cactus en de (ontbrekende) luchtkussens

Géén opvallende luchtkussens op de zijdeuren meer dus. Wie goed kijkt, ziet nog wel een restant van de airbumps terug: onderaan de portieren. Het ontbreken van de airbumps vind je of heel fijn of je bent er best verdrietig over. Een middenweg is er eigenlijk niet.

Citroën C4 Cactus 2018 Review Test Autotest

3.Citroën C4 Cactus als designstatement

Ondanks het weggummen van de airbumps blijft de Citroën C4 Cactus een designstatement. Zo is er bijvoorbeeld geen toerenteller aan boord (ruimtebesparing). En er ontbreekt een ventilatierooster bij de bijrijder, omdat het dashboardkastje naar boven opent. Ook zitten er geen handgrepen in het dak van de auto. Anders dan anders dus!

Citroën C4 Cactus 2018 Review Test Autotest

4.Citroën C4 Cactus is vliegensvlug

Je kan kiezen uit drie motoruitvoeringen: de 1.2 THP met 110 pk, een 130 pk benzineversie en een dieselvariant met de 100 pk sterke BlueHDi. We reden dit keer de diesel, zoals gebruikelijk iets trager dan de benzine (van 0 naar 100 km/u in 9,1 sec), maar toch nog flink kwiek op dezelfde sprintafstand: 10,7 sec. Het geheim: een gewicht van 1155 kg en een koppel van 254 Nm.

Citroën C4 Cactus 2018 Review Test Autotest

5.Citroën C4 Cactus en z’n prijs

Je rijdt de C4 Cactus vanaf 21.490 euro. Wil je automaat rijden? Dat kan vanaf 26.490 euro. Ter indicatie: een Peugeot 2008 rij je vanaf 21.540 euro, een Suzuki S-Cross vanaf 22.149 euro.

Citroën C4 Cactus 2018 Review Test Autotest

 

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.