achtergrondafbeelding

Autozoeker

Volvo Xc90

In 2002 breidde Volvo haar modellenaanbod uit met de XC90, waarmee het merk voor het eerst een SUV aanbood. Een goede zet, zo bleek, want de koper bleek de weg naar de Volvo XC90 goed te kunnen vinden. De eerste generatie bleef met enkele tussentijdse updates tot en met 2014 in productie. In China bleef de auto onder de naam Volvo XC Classic nog tot 2016 in de prijslijsten staan. Lees verder

In 2002 breidde Volvo haar modellenaanbod uit met de XC90, waarmee het merk voor het eerst een SUV aanbood. Een goede zet, zo bleek, want de koper bleek de weg naar de Volvo XC90 goed te kunnen vinden. De eerste generatie bleef met enkele tussentijdse updates tot en met 2014 in productie. In China bleef de auto onder de naam Volvo XC Classic nog tot 2016 in de prijslijsten staan.

Volvo XC90 is de veiligste
De tweede generatie Volvo XC90 toonde in 2014 ook meteen de nieuwe designtaal van het merk, die we inmiddels op bijna alle modellen terugzien. Het is volgens Volvo de veiligste auto die het heeft geleverd, met als opvallende functies een systeem dat naderend kruisend verkeer op kruispunten herkent en een systeem dat luistert naar de naam Run Off Road Protection. De auto herkent dan specifiek de situatie dat men van de weg raakt en past hier de verschillende passieve veiligheidssystemen op aan. Inmiddels zien we deze systemen ook in andere auto’s, maar Volvo liep ermee voorop.

Volvo XC90 als ambulance
Sinds begin 2018 rijden in sommige delen van het land ook Volvo XC90’s rond die zijn uitgevoerd als ambulance. Het is een proef, waaruit moet blijken hoe goed de Volvo XC90 dienst kan doen als ambulance. De voorste helft van de auto’s is vrijwel ongewijzigd, maar achter de voorportieren heeft carrosseriebouwer Nilsson een hoge ambulanceopbouw gemaakt. De auto is ook een meter langer dan een standaard Volvo XC90 en om het zwaartepunt ondanks de hoogte laag te houden is het dak van koolstofvezel.

Opvolger Volvo XC90?
In 2023 kwam de Volvo EX90 op de markt. Dat volledig elektrische SUV-model bevindt zich zoals de naam al aangeeft in dezelfde klasse als de Volvo XC90, maar is net iets groter en – vooral – volledig elektrisch aangedreven. Op de korte termijn is de Volvo EX90 het volledig elektrische alternatief voor de Volvo XC90, die voorlopig (met een facelift) nog gewoon leverbaar blijft. Op de langere termijn zal de Volvo EX90 de Volvo XC90 waarschijnlijk wel geheel gaan vervangen.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.969 cm³
Max. vermogen 184 kW (250 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 350 Nm
Bij 1.800 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,8 m
Vermogensrange 184 tot 335 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie oktober 2014
Laatste facelift mei 2019
Niet meer leverbaar sinds januari 2022
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 88.495

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/55 R19
L x B x H 4.953 x 2.008 x 1.776 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.005 kg
Max. aanh. gew. 2.400 kg
Inh. bag. ruimte. 680 l
Tankinhoud 71 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 8,4 l/100km
CO₂-emissie 192 g/km
Energielabel D

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 7,7 s
Topsnelheid 180 km/u