achtergrondafbeelding

Autozoeker

Subaru Solterra

Alle autofabrikanten moeten elektrificeren. Dat kan best lastig zijn voor de kleinere merken, die minder ontwikkelingsbudget hebben. Ook Subaru bevond zich in zo’n situatie. Gelukkig werkt Subaru regelmatig samen met Toyota, dat grootaandeelhouder van het merk is. Zo konden Subaru en Toyota samenwerken aan de ontwikkeling van een volledig elektrische auto. Ook Toyota had die namelijk nog niet in het aanbod. Het resultaat van de ontwikkeling is de eeneiige tweeling Toyota bZ4X/Subaru Solterra. In traditie van het merk droeg Subaru vooral zorg voor het vierwielaandrijvingssysteem van de auto. Een aantal componenten daarvan is zelfs afkomstig van de Subaru Forester. Ook zou Subaru de veiligheidsconstructie van de auto hebben ontwikkeld. Lees verder

Subaru Solterra uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Alle autofabrikanten moeten elektrificeren. Dat kan best lastig zijn voor de kleinere merken, die minder ontwikkelingsbudget hebben. Ook Subaru bevond zich in zo’n situatie. Gelukkig werkt Subaru regelmatig samen met Toyota, dat grootaandeelhouder van het merk is. Zo konden Subaru en Toyota samenwerken aan de ontwikkeling van een volledig elektrische auto. Ook Toyota had die namelijk nog niet in het aanbod. Het resultaat van de ontwikkeling is de eeneiige tweeling Toyota bZ4X/Subaru Solterra. In traditie van het merk droeg Subaru vooral zorg voor het vierwielaandrijvingssysteem van de auto. Een aantal componenten daarvan is zelfs afkomstig van de Subaru Forester. Ook zou Subaru de veiligheidsconstructie van de auto hebben ontwikkeld.

Zo komt Subaru Solterra aan zijn naam
De Subaru-versie van de Toyota bZ4X luistert dus naar de naam Solterra. Dat is een samentrekking van de Latijnse woorden voor ‘zon’ en ‘aarde’. Afgezien van de andere merklogo’s heeft de Subaru Solterra ten opzichte van de Toyota bZ4X ook licht gewijzigde bumpers en lichtunits. Overigens is er ook nog een derde variant: Lexus levert op basis van de Toyota bZ4X/Subaru Solterra de Lexus RZ. Die onderscheidt zich echter veel nadrukkelijker van de andere twee, met een duidelijke Lexus-uiterlijk en een luxueuzer interieur.

De Subaru Solterra: volledig nieuw platform
Als eerste volledig elektrische auto van het merk wordt de Toyota bZ4X gebouwd op een volledig nieuw ontwikkeld e-TNGA-platform, dat vanaf het begin is gericht op volledig elektrische aandrijving. Mede daardoor is de ruimtebenutting optimaal, waardoor de auto veel interieurruimte heeft. Interessant is het optionele steer-by-wire-stuursysteem, waarbij connectie tussen stuurwiel en voorwielen volledig digitaal is. Ook optioneel is het bijbehorende ‘yoke’ in plaats van een conventioneel stuurwiel. Zo’n ‘yoke’ lijkt qua vorm een beetje op een Formule 1-stuur. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Toyota bZ4X een actieradius van zo’n 500 kilometer en met V2H of V2L kan de auto ook worden gebruikt als oplader voor andere zaken.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 71,4 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,2 m
Actieradius 466 km
Vermogensrange alleen 160 kW

Prestaties

Systeemvermogen 160 kW (218 pk)
Systeemkoppel 337 Nm
Acc. 0-100 km/u 6,9 s
Topsnelheid 160 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie mei 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 56.395

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/60 R18
L x B x H 4.690 x 1.860 x 1.650 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.010 kg
Max. aanh. gew. 750 kg
Inh. bag. ruimte. 421 l

Verbruik

Energielabel A