De historie van de Mazda6 loopt helemaal terug tot 1970. Toen verscheen de Capella, die onder andere in Europa 616 heette. De auto vulde destijds het gat op tussen de kleinere 1000 (Familia) en grotere 929 (Luce). Een coupéversie stond ook in de prijslijst. Met de tweede generatie in 1978 werd het model omgedoopt tot 626. Opnieuw was de auto er als sedan en coupé. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De historie van de Mazda6 loopt helemaal terug tot 1970. Toen verscheen de Capella, die onder andere in Europa 616 heette. De auto vulde destijds het gat op tussen de kleinere 1000 (Familia) en grotere 929 (Luce). Een coupéversie stond ook in de prijslijst. Met de tweede generatie in 1978 werd het model omgedoopt tot 626. Opnieuw was de auto er als sedan en coupé.
Allerlei nieuwe varianten
De naam 626 bleef gehandhaafd voor de volgende generaties. De derde generatie uit 1982 bracht een derde carrosserievariant met zich mee: de vijfdeurs liftback. De vierde generatie uit 1987 voegde nog weer een variant toe: voortaan was de 626 er ook als stationwagen. Toen in 1991 de vijfde generatie verscheen bleef deze stationvariant als enige in productie, oftewel de vijfde generatie 626 moest het doen met een opgewaardeerde versie van de ‘oude’ stationwagen. De coupéversie was in zijn geheel komen te vervallen.
Rommeltje
In Japan verviel de naam Capella en voerde men onder de namen Cronos en ɛ̃fini MS-6 een eigen, iets smallere versie van de 626. Dit vanwege de Japanse belastingregels m.b.t. voertuigafmetingen. In 1994 kreeg Japan een technisch aan de 626 gerelateerd, maar verder volledig eigen sedanmodel dat als Capella in de prijslijst stond. Vanaf de zesde generatie in 1997 kwam er een eind aan dit rommelige modellenbeleid en was er weer één wereldwijd model 626, die in Japan weer Capella heette.
Op de schop
In 2002 ging de 626-/Capella-modellenlijn op de schop. Het nieuwe model ging wereldwijd onder de naam Mazda6 door het leven en was leverbaar als sedan, liftback en stationwagen. Dit bleef hetzelfde voor de tweede generatie in 2007. Sinds 2012 staat de huidige generatie in de showrooms en daarbij is de liftback komen te vervallen. Dat model heeft in 2018 een tussentijdse facelift ondergaan en staat er dus weer lekker fris bij.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Max. vermogen | 107 kW (145 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 213 Nm |
Bij | 4.000 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,0 m |
Vermogensrange | 107 tot 143 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie 6AT) |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | oktober 2012 |
Laatste facelift | mei 2018 |
Niet meer leverbaar | sinds januari 2021 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 35.990 |
Bijzonderheden | De nieuwe Skyactiv-X motor is vooralsnog niet leverbaar voor de Mazda6. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R17 |
L x B x H | 4.865 x 1.840 x 1.450 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 474 l |
Tankinhoud | 62 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,2 l/100km |
CO₂-emissie | 142 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,9 s |
Topsnelheid | 208 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng