Sinds eind 2018 levert Lexus de ES ook in Europa, als vervanger van de wat grotere GS. Voor ons is de ES een volledig nieuw model, maar wereldwijd gezien heeft het model al een lange geschiedenis achter de rug. Het eerste model verscheen namelijk al in 1989. Daarmee is de ES samen met de eerder dat jaar geïntroduceerde LS de oudste modellenlijn van het merk. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Sinds eind 2018 levert Lexus de ES ook in Europa, als vervanger van de wat grotere GS. Voor ons is de ES een volledig nieuw model, maar wereldwijd gezien heeft het model al een lange geschiedenis achter de rug. Het eerste model verscheen namelijk al in 1989. Daarmee is de ES samen met de eerder dat jaar geïntroduceerde LS de oudste modellenlijn van het merk.
De Legend
De ES-lijn doet het vooral goed in de VS en andere landen waar (relatief) grote sedans populair zijn. De eerste generatie ES had een opvallend korte carrière, want al in 1991 werd het model opgevolgd door een nieuwe. Van de belangrijkste concurrent, de Acura Legend, was namelijk net een volledig nieuw model verschenen.
Camry en Avalon
De ES is tot en met de vijfde generatie altijd nauw verwant geweest aan de Toyota Camry. De in 2012 geïntroduceerde zesde generatie deelde nog steeds veel techniek met de Camry, maar was nu meer gerelateerd aan de iets grotere Avalon. Ook de in 2018 geïntroduceerde zevende generatie is grotendeels gelijk aan de Avalon. Hopelijk boekt de ES in Europa betere verkopen dan de GS, want het blijkt voor niet-Duitse merken toch nog altijd lastig om voet aan de grond te krijgen in dit segment.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.498 cm³ |
Bij | 5.700 tpm |
Bij | 3.600 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,6 m |
Vermogensrange | alleen 160 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 160 kW (218 pk) |
Systeemkoppel | 443 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | december 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 52.995 |
Bijzonderheden | De nieuwe Lexus ES heeft in Europa de GS vervangen. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/55 R17 |
L x B x H | 4.975 x 1.865 x 1.445 mm |
Wielbasis | 2.870 mm |
Massa leeg | 1.655 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 454 l |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,0 l/100km |
CO₂-emissie | 100 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng