De eerste generatie Audi A6 verscheen in 1994 op de markt als opvolger van de Audi 100. Die Audi 100 had als codenaam C4. De eerste A6 kreeg ook de codenaam C4. Waarom? In feite was de eerste Audi A6 een gefacelifte versie van de Audi 100. De tweede generatie A6 verscheen in 1997 en kreeg de codenaam C5. Die werd gebouwd tot 2004 en werd in dat jaar opgevolgd door de C6: de derde generatie Audi A6. Van 2011 tot 2018 produceerde Audi de vierde generatie (C7), sinds 2018 leverde Audi de vijfde generatie A6 (C8) en sinds 2025 zijn we alweer toen aan de zesde modelgeneratie (C9). Lees verder









De eerste generatie Audi A6 verscheen in 1994 op de markt als opvolger van de Audi 100. Die Audi 100 had als codenaam C4. De eerste A6 kreeg ook de codenaam C4. Waarom? In feite was de eerste Audi A6 een gefacelifte versie van de Audi 100. De tweede generatie A6 verscheen in 1997 en kreeg de codenaam C5. Die werd gebouwd tot 2004 en werd in dat jaar opgevolgd door de C6: de derde generatie Audi A6. Van 2011 tot 2018 produceerde Audi de vierde generatie (C7), sinds 2018 leverde Audi de vijfde generatie A6 (C8) en sinds 2025 zijn we alweer toen aan de zesde modelgeneratie (C9).
Audi A6 wordt opgesplitst
Met die zesde modelgeneratie is wat bijzonders aan de hand. De Audi A6 wordt als modellijn plotseling opgesplitst. Het begon ermee dat Audi in 2024 aankondigde een nieuwe modelnaamstrategie toe te passen. Alle oneven getallen zouden zijn voorbehouden aan brandstofmodellen en de even getallen aan volledig elektrische. Zodoende verscheen in 2024 de volledig elektrische Audi A6 e-tron. Audi kwam echter al snel weer op de nieuwe strategie terug en besloot de modelnamen toch bij het oude te houden. De nieuwe modelgeneratie van de Audi A6 zoals we die kenden, die A7 zou gaat heten, kwam alsnog als Audi A6 op de markt. Zodoende zijn er nu twee verschillende Audi A6-modellen: een met brandstofmotoren en een volledig elektrische. Qua positionering zijn ze vergelijkbaar, maar het zijn verder twee verschillende auto’s met (vrijwel) dezelfde typenaam.
Concurrenten Audi A6
Nieuwe aanpak of niet, de positionering van de Audi A6 verandert zoals gezegd niet. Het blijft een model in het zogenaamde E-segment. Concurrenten zijn onder meer bekende namen zoals de BMW 5 Serie (of BMW i5) en Mercedes-Benz E-Klasse (of Mercedes-Benz EQE), maar ook de Volvo Volvo S90 en Lexus ES vallen in dit segment. De Audi A6 Avant neemt het uiteraard op tegen de Volvo V90 en de andere stationwagenvarianten van de genoemde concurrenten. Waar veel ‘gewone’ auto’s in het E-segment langzaamaan worden vervangen door SUV’s, blijft de Audi A6 dus trouw vasthouden aan traditionele carrosserievormen. Een nieuwe carrosserievariant voor de Audi A6 is trouwens de Sportback, een liftback, alleen leverbaar voor de elektrische Audi A6 e-tron.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cm³ |
Max. vermogen | 150 kW (204 pk) |
Bij | 4.300 tpm |
Max. koppel | 340 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,3 m |
Vermogensrange | 150 tot 270 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2025 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 69.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/60 R17 |
L x B x H | 4.999 x 1.875 x 1.472 mm |
Wielbasis | 2.923 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Max. aanh. gew. | 1.800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 503 l |
Tankinhoud | 61 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,1 l/100km |
CO₂-emissie | 161 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 7,9 s |
Topsnelheid | 240 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng