Autotest – Toyota Corolla Touring Sports GR Sport (2020)
Een dikkere Corolla kun je niet krijgen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een dikkere Corolla dan deze Toyota Corolla Touring Sports GR Sport kun je niet krijgen. Maar is het daarmee ook direct de beste Corolla in de line-up?
GR Sport, GR en autosport
Heel veel autofabrikanten doen het: een sportief label op de markt zetten om het imago van het merk een sportiever randje te geven. Denk even aan Hyundai. Die hebben N-Line, volwaardige N-modellen en ook een autosportprogramma. Toyota doet feitelijk hetzelfde. Het merk hanteert sinds enige tijd het label GR Sport, ontwikkelt volwaardige GR-modellen (GR Supra en GR Yaris) en neemt onder de vlag van GAZOO Racing deel aan het WRC en andere vormen van autosport.
GAZOO Racing
GAZOO Racing is de autosportdivisie van Toyota. In de toekomst breidt Toyota het GR-label verder uit. Zo krijgt de opvolger van de GT86 de naam GR86. Reken ook op meer GR Sport-modellen, want na de Yaris GR Sport en deze Corolla GR Sport staat de teller pas op twee. GR Sport-modellen genieten van een extra sportieve aankleding en rijke standaarduitrusting. De Corolla GR Sport is er als vijfdeurs hatchback of als ruime Touring Sports.
Uiterlijke kenmerken Corolla GR Sport
Ten opzichte van de reguliere Corolla is deze GR Sport aan de buitenkant te herkennen aan een honingraat grille met donkerchroomkleurige afwerking, een ‘front spoiler’, zijskirts, een diffuser achter, sportiever lichtmetaal, privacy glass achter, de bi-tone carrosseriekleur Dynamic Grey met zwart dak, LED-koplampen en mistlampen en een subtiel GR Sport-logo op de achterklep.
Interieur Toyota Corolla GR Sport
In het interieur heeft de GR Sport-versie ook een paar opvallende details. Denk aan sportstoelen met goede zijdelingse steun, zwarte bekleding met opvallende rode stiksels en GR Sport-instaplijsten. Zaken als het dashboard, het stuurwiel en de versnellingshendel zijn afgewerkt met zwarte en rode stiksels. Al met al ziet het er gelikt uit.
DIKKE COROLLA – Toyota Corolla Touring Sports GR Sport (2020) – AutoRAI TV
1.8 Hybrid of 2.0 High Power Hybrid
Wat de Corolla GR Sport moet kosten, hangt sterk af van voor welke motorisering je gaat. De prijs van de Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid GR-Sport met 122 pk begint bij 34.745 euro. Wil je de 180 pk sterke 2.0 Hybrid GR-Sport, dan betaal je minimaal 36.245 euro. Al heeft Toyota op het moment van schrijven wel een tijdelijke bonus van 1.500 euro waardoor de prijs van deze twee-liter 34.740 euro bedraagt.
GR Sport of GR Sport Plus
Er is keuze uit een GR Sport of GR Sport Plus-versie. De Plus-variant is alleen op de 2.0 High Power Hybrid te krijgen en kost op z’n minst 40.345 euro (met bonus: 38.840 euro). Je krijgt als extra’s JBL Audio met 8 speakers en subwoofer alsook 18-inch lichtmetalen GR Sport-wielen (standaard 17-inch). Het geteste exemplaar betreft zo’n GR Sport Plus-variant. Alle toeters en bellen zijn dus aanwezig. Met andere woorden: een dikkere Corolla kun je niet krijgen.
Populaire auto
De Toyota Corolla Touring Sports is een populaire auto. Niet verwonderlijk, want de Japanners steekt gewoon heel goed in elkaar. De auto staat bij veel (zakelijk) rijders op de shortlist voor het uitzoeken van een nieuwe auto. De bouwkwaliteit is zoals je van een Toyota mag verwachten en de auto zit vol met handigheidjes. Denk aan verschillende opbergvakken en een forse bagageruimte van 598 liter. De achterbank is met twee hendels in de bagageruimte in twee delen eenvoudig neer te klappen. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer. De gordels komen tijdens dat proces niet klem te zetten, dus daar hoef je geen rekening mee te houden als je de achterbank weer rechtop zet.
Ruimte
Het ruimte-aanbod is goed voor elkaar. Ten opzichte van de Auris – de voorganger van de Corolla – is het achterin veel beter zitten nu. Maar als je langer dan 1,90 meter bent, dan bestaat de kans dat je misschien wat beenruimte mist. De achterbank voelt wat harder aan. Dat komt omdat Toyota het accupakket onder de achterbank heeft weggewerkt. Dat gaat ten koste van de schuimvulling van het zitvlak.
Infotainment
Eigenlijk is de Corolla uit te rusten met alle gemakken die je in een moderne auto verwacht. Denk aan een inductielader om smartphones draadloos op te laden, een head-up display met 10-inch kleurenscherm en een 7-inch digitaal instrumentencluster met 3D-weergave.
High Power Hybrid
De 2,0-liter High Power Hybrid is een zeer potente aandrijflijn die goed past bij het sportieve uiterlijk van de GR Sport-uitvoering. Of beter gezegd: de sterkere hybride aandrijflijn doet het sportieve uiterlijk eer aan, want wie met deze Toyota even het gaspedaal vloert zal niet worden teleurgesteld. Er zit flink tempo in en ook in bochten stelt de auto niet teleur, al merk je wel dat het gewicht soms doordrukt. De 0-100-sprint duurt ongeveer acht seconden. De topsnelheid komt uit op 175 km/u.
Samenspel
Je kunt zo goed merken dat Toyota de hybride technologie al jaren in de vingers heeft. Het samenspel tussen de hybride techniek, benzinemotor en CVT-automaat is volledig uitontwikkeld. Soepel en schokvrij schakelt de benzinemotor bij of juist uit. Op de snelweg heb je niet heel veel aan de hybride aandrijflijn. Vooral in steden komt de hybride aandrijflijn tot zijn recht. Doordat je continu afremt, wekt het systeem energie op. Je rijdt kortom grotere afstanden met uitgeschakelde benzinemotor. Wie met een volle batterij de EV Mode inschakelt en de batterij helemaal leeg rijdt, komt ongeveer twee kilometer ver.
Gemiddeld verbruik
Geef toe, volgas mag je nergens meer. Met zo’n hybride wil je gewoon zo zuinig mogelijk rijden. Hoe zit het dan met het brandstofverbruik? Het gemiddelde verbruik schommelt tussen 5,0 en 6,0 liter per 100 kilometer. Iets meer dan je misschien gewend bent van een Toyota Hybrid, maar met grotere wielen lever je altijd in op brandstofverbruik. Nog een nadeel van grotere wielen: meer bandengeluid. Daarmee is het niet de stilste of meest comfortabele Corolla die je kunt kopen, maar zonder meer wel een van de meest sportieve. Het zijn kleine dingen die je voor lief moet nemen als je in de dikste Corolla van dit moment wilt rijden.