Autotest – Seat Arona 1.0 TSI (2017)
Spannend uiterlijk en speels karakter, maar is dat genoeg?
Met scherpe kantjes in het uiterlijk en het lichtvoetige rijgedrag van een flamenco-danser onderscheidt de Seat Arona zich van andere compacte SUV’s of crossovers.
Bodemplaat
SUV’s en crossovers schieten als de spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond. De keuze wordt steeds groter, ook bij de wat compactere varianten. Al weer jaren terug stak Nissan met de eigenzinnig gevormde Juke van wal. Inmiddels heeft bijna elk merk wel een crossover onder de dertig mille. Zo ook nu Seat met de Arona. Die is gebaseerd op dezelfde bodemplaat als de Seat Ibiza, maar hij oogt stoerder door de grote wielen en dito wielkasten en door de dakhoogte.
Uiterlijk en onderstel
Het uiterlijk is fris en fruitig dankzij de hoekige vormgeving die alle hedendaagse modellen van Seat kenmerkt. Het onderstel is ronduit geweldig door de goede balans tussen sportiviteit en comfort. En door de fijne, direct en ook lichte besturing. Je raakt snel verknocht aan deze rijsouplesse. Alsof het een flamenco-danser is, om in Spaanse sferen te blijven.
LEES OOK: Autotest – Seat Ibiza (2017)
Spaanse competitie
De Seat Arona krijgt wel een hele dobber aan sterke tegenspelers. Een uiterlijk zeker zo flamboyante nieuwkomer is de Hyundai Kona. Die zit met zijn prijs op bijna gelijk niveau. Eveneens van Volkswagen Group-huize zijn er nog de kersverse Volkswagen T-Roc en de Audi Q2. Ze hebben dezelfde bodemplaat en aandrijflijn als de Arona. De Seat is echter lager geprijsd. En dat is bereikt door een andere materiaalkeuze in het interieur en door een minder uitgebreide uitrusting.
Seat Arona Launch Edition biedt meer
Over uitrusting valt in het testexemplaar van de nieuwe Seat Arona niets te klagen. Deze Launch Edition zit behoorlijk in de extra’s. De uitvoering is echter maar tijdelijk leverbaar, ter introductie zeg maar. Standaard zijn prima audio met navigatie, DAB+ radio en een grote touchscreen.
Ook heb je parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. Die zijn welhaast noodzakelijk, omdat de grote dakstijlen en de kleine achterruit het zicht naar achteren beperken. Maar… je kunt inparkeren vereenvoudigen door de eveneens standaard aanwezige parkeerassistent in te schakelen.
“Parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn welhaast noodzakelijk, omdat de grote dakstijlen en de kleine achterruit het zicht naar achteren beperken.”
X-logo
Andere zaken die het leven in deze Arona leuk maken zijn de volautomatische airco, een draadloze telefoonoplader en keyless entry en start. Uiterlijke extra’s zijn de dakrails en het onderscheidende X-logo in de C-stijl.
Interieur en ruimte
SUV’s en crossovers hebben doorgaans een praktisch en ruim interieur. Dat geldt ook voor compactere exemplaren, zoals deze Arona. Ten opzichte van de Seat Ibiza biedt hij meer hoofdruimte en een hogere zitpositie. Het meubilair is nagenoeg gelijk. De stoelzittingen zijn niet al te breed, maar wel voldoende lang. Dat geldt ook voor de rugleuningen. De laadruimte is met een inhoud van 400 liter forser dan gemiddeld.
Op stap
Lastig blijft de instap achterin, zoals we dat eerder ook al merkten bij de Ibiza. Het gaat, maar het is duidelijk dat dit formaat auto een goede keuze is voor een gezin met kinderen. Wil je met vier of zelfs vijf volwassenen op stap, dan is de Seat Ateca geschikter.
Fijne driecilinder
We rijden met de versie 1.0 TSI. De krachtbron zie je in meer compacte modellen van de Volkswagen Group: een oude bekende dus. Het is een driecilinder. Hij is krachtig genoeg voor de Arona. Opvallend is het ook dat het geluid goed is gedempt, ook bij hoge toerentallen. De motor snort er gewoon heerlijk en lustig op los. En druk je het gaspedaal flink in, dan trekt de Arona best vlot op. De motor is niet de allerzuinigste in zijn soort. Dat zal vast en zeker komen door de hogere carrosserie en de dientengevolge hogere luchtweerstand.
“De motor snort er gewoon heerlijk en lustig op los.”
Karakter
En ja, het kan zuinig, maar dan moet je simpel minder gas gegeven en schakelen als de indicator dat aangeeft. Echter, dat past niet bij het flamboyante karakter van de auto. En je mist net dat beetje rijplezier waardoor de Seat Arona zich juist zo onderscheidt van soortgenoten.