Autotest – Nissan NV300 Dubbel Cabine (2020)
Waarom deze bestelbus interessant is?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Hoeveel bedrijfseconomische pluspunten heeft de Nissan NV300 te bieden. We zetten er 5 op een rij.
1. Garantie
Nissan geeft 5 jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie op al zijn bedrijfsauto’s, dus ook op de NV300. Dat is veel. Eigenlijk kun je stellen dat je 5 jaar geen onverwachte kosten hebt, behalve het reguliere onderhoud en banden. Dat is bedrijfsmatig gezien fijn voor de financiële planning.
2. Ruimte en gebruiksgemak
De NV300 is een van de meest praktische modellen onder de middenformaat bestelbussen. Door de rechte wanden is de laadruimte zeer goed te benutten. De laadvloer is lager dan bij veel andere bussen en in de langste en hoogste variant heb je 8,2 kubieke meter laadvolume. De versie met dubbele cabine valt verder op door veel beenruimte achterin. De achterbank is ook behoorlijk breed. Met drie man kun je goed naast elkaar zitten. En voorin kun je het middelste deel van de rugleuning van de bijrijdersbank naar voren omklappen. Aan de achterzijde tref je een uitneembaar clipboard en straps om een laptop mee vast te zetten.
3. Navigatie en informatie
Nissan biedt voor de NV300 een prima infotainment- en navigatiesysteem Nissan Connect. Het 7-inch touchscreen is naar huidige begrippen wel wat klein en in fel zonlicht niet altijd even goed afleesbaar. Het systeem functioneert wel voortreffelijk. Koppeling van de smartphone gaat zeer eenvoudig en snel. Invoering van bestemmingen in de navigatie is snel te doen en de bediening gaat makkelijk dankzij duidelijke menu’s.
4. Verbruik en onderhoud
Met lading en een zeer wisselend rijtraject blijft de Nissan NV300 verrassend zuinig. Zelfs de krachtigste 2.0 dieselmotor van 170 pk zit gemiddeld op 5,5 l/100 km volgens de fabrikant. De praktijk? Wij noteerden een gemiddelde van 6,2 l/100 km met de 120 pk-versie. Dat is maar een fractie boven de opgegeven waarde van 5,8 l/100 km voor deze variant. De minder gunstige luchtweerstand door de dakimperiaal leidt deels tot het hogere verbruik. Een servicebeurt is om de twee jaar of bij elke 40.000 km nodig. De allerzuinigste is trouwens de 145 pk-versie: 5,4 l/100 km gemiddeld.
5. Het rijden
Bestelbussen rijden bijna als een personenauto. Dat geldt helemaal voor de Nissan NV300. Hij valt op door zijn stabiele wegligging. Zelfs zonder enige lading achterin stuitert de achterkant niet en pakt hij verkeersdrempels soepel. De motor is zeer stil en reageert krachtig en soepel op het gas. De zesbak schakelt licht en dat geldt ook voor de bediening van de koppeling. Kampioen rijgedrag onder de bestelbussen.
Lees ook: test Nissan NV300 1.6 CDTi
Meer weten? Hier vind je nadere informatie over afmetingen, laadruimte en mogelijkheden