achtergrondafbeelding
Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Autotest – Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Stevige inhaalactie naar de kop in het bestelwagenveld

13 apr 2018, 0:01  •  Autotests  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

De Mercedes-Benz Sprinter doet zijn naam eer aan. Die trekt in 2018 een tussensprint. Met een nieuw uiterlijk, een revolutionair verbeterde connectiviteit en keuze uit maar liefst 1.700 varianten solliciteert de Sprinter naar banen bij installatiebedrijven, koeriers en hoveniers. En hoe? Wij zouden hem direct aannemen.

Zoektocht naar juiste werkomgeving

Waar en hoe kun je een bestelauto het beste testen? In druk verkeer, op smalle wegen en met lading, dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. De zoektocht naar de juiste werkomgeving leidde Mercedes-Benz naar Nederland, naar Amsterdam.

Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Met Sprinter in randstedelijke heksenketel

Van 9 tot en met 21 april komen in totaal 400 journalisten uit 30 landen rijden, laveren en manoeuvreren door de randstedelijke heksenketel van auto’s, trucks, rotondes, fietsers en stadsbussen. Om te ontdekken dat de nieuwe Sprinter best wendbaar is. Dat je goed zicht hebt dankzij de grote buitenspiegels. En dat de nieuwe 7-traps en 9-traps automaten een prima transmissiekeuze zijn. Mercedes-Benz maakt die keuze makkelijk, want in Nederland wordt de nieuwe Sprinter standaard met automaat geleverd.

Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Luchtvering verhoogt comfort

We starten de test in Amsterdam met een dubbele cabine Sprinter. Dankzij de luchtvering (optie) rijdt de bus zeer comfortabel. En de achterkant van de bus is te verlagen voor makkelijker laden en instappen. Direct valt het nieuwe dashboard op met de grote centrale touchscreen van 10,25 inch. Een groter beeld is fijn voor navigatie en biedt meer bedieningsgemak. En daarover gesproken: alle functies zijn ook te bedienen vanaf het nieuwe stuurwiel en via gesproken commando’s.

Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Rit met de nodige hordes

In Leiden stappen we over naar een gesloten besteluitvoering van de Sprinter, met automaat en een 2,1 liter viercilinder diesel van 120 kW (163 pk). Je kunt ook kiezen voor twee andere vermogensvarianten 84 kW (114 pk) of 105 kW (143 pk). Met de 316 CDI gesloten besteller gaan we op pad naar Rotterdam en nemen we de nodige hordes in de vorm van afgesloten wegen, omleidingen en files. Dan blijkt hoe fijn de automaat is en hoe goed je zicht en overzicht hebt. En we maken kennis met de connectiviteitsmogelijkheden, het terrein waar Mercedes-Benz enorm op heeft gefocust.

Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Sprinter online

Nieuw in de Sprinter is de webdienst Mercedes PRO connect. Planners en vlootmanagers kunnen de Sprinter online volgen, het rijgedrag van de bestuurder monitoren en nieuwe bestemmingen invoeren in de navigatie. PRO connect vogelt bij files direct alternatieve routes uit om zo min mogelijk tijd te verliezen. Voor Mercedes PRO connect zijn acht betaalde pakketten leverbaar en die zijn tot 1 januari 2019 gratis beschikbaar. Dat zijn:

Optimized Assistance
Hiermee kunnen onder meer onderhoudsbeurten optimaal worden gepland. Is er onderweg ondersteuning nodig, dan wordt de klant vanuit Mercedes PRO connect zo snel mogelijk geholpen.

Efficient Fleet Management
Via Mercedes PRO connect hebben vlootmanagers altijd een goed overzicht en kunnen ze ritten snel en flexibel inplannen. Met deze service is de status en de locatie van iedere Sprinter altijd zichtbaar (denk in dit kader ook aan diefstalpreventie).

Improved Navigation
Het navigatiesysteem van de Sprinter wordt in real time geüpdatet met verkeersinformatie, waardoor ritten niet alleen een stuk prettiger worden, maar ook beter kunnen worden gepland.

Efficient Driving Style Analysis
Dit pakket geeft bestuurders informatie over hun rijstijl. Chauffeurs kunnen op basis van die informatie hun rijstijl aanpassen voor een lager brandstofverbruik en minder slijtage aan het voertuig.

Simplified Fleet Communication
De vlootmanager kan berichten naar de Mercedes PRO connect-app sturen via de Vehicle Management Tool en ook ritten aan chauffeurs toewijzen. Dit pakket maakt het ook mogelijk om in de Sprinter een wifi-hotspot te creëren.

Digital Driver’s Log
Deze functie van Mercedes PRO connect helpt onder meer bij het registreren van zakelijke en privéritten.

Remote Control
Bepaalde functies van de Sprinter kunnen op afstand worden bediend, zelfs als de auto ver weg is. Zo is het mogelijk om te controleren of de deuren wel op slot zijn en of de ramen zijn gesloten.

Data Interfaces Mercedes-Benz Vans
Met deze data interfaces (API) kunnen Sprinters worden geïntegreerd in bestaande vlootmanagementsystemen.

De tank is leeg…

De derde generatie Sprinter heeft het MBUX-multimediasysteem uit de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse meegekregen. Het heeft een 7 of 10,25 inch helder scherm en is te bedienen via knoppen op het stuurwiel, het touchscreen zelf of gesproken commando’s. Die laatste vorm van interactie is te activeren met bepaalde trefwoorden en herkent spreektaal. Als de bestuurder bijvoorbeeld zegt: ‘De tank is leeg’, dan laat het systeem zien waar de dichtstbijzijnde benzinestations zijn.

1.700 versies van Mercedes-Benz Sprinter

In vergelijking met het vorige model zijn er van de nieuwe Sprinter veel meer verschillende versies leverbaar. In totaal zijn het er ruim 1.700. Hij is er als gesloten bestelwagen, Tourer (tot wel 20 inzittenden), chassiscabine (enkele of dubbele cabine) en tractor head met de keuze uit diverse lengtes, gewichtsklassen en laadhoogtes.

Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Nu ook met voorwielaandrijving

Voor het eerst is de Sprinter naast achterwiel- en vierwielaandrijving ook met voorwielaandrijving leverbaar. In vergelijking tot de achterwielaangedreven varianten van de Sprinter mogen de voorwielaandrijvers 50 kilogram meer aan lading meenemen, hebben ze een 80 millimeter lagere til- en instapdrempel en een 80 millimeter hogere laadopening achter. Het model is er in drie gewichtsklassen tussen 3,0 en 4,1 ton en met een wielbasis van 3.259 of 3.924 millimeter.

Enige met zescilinder dieselmotor

De Mercedes-Benz Sprinter is als enige bestelwagen in zijn segment leverbaar met een zescilindermotor. Deze 3,0-liter turbodiesel levert 140 kW/190 pk en 440 Nm  koppel. Daaronder staat een 2,1 liter viercilinder diesel in drie vermogensvarianten: 84 kW/114 pk, 105 kW/143 pk en 120 kW/163 pk.

En met elektrische aandrijving

Autotest - Mercedes-Benz Sprinter (2018)

Volgend jaar introduceert Mercedes-Benz de elektrische eSprinter.  Zijn batterij – die binnen acht uur weer is opgeladen – heeft een capaciteit van 55 kWh, waarmee de eSprinter een actieradius van zo’n 150 kilometer haalt en goed is voor een maximum laadgewicht van 900.

Veiligheid ten top

De Sprinter heeft onder meer een vermoeidheidsassistent, licht- en regensensor met Wet Wiper System, pech- en noodoproepsysteem, bandenspanningscontrolesysteem, dodehoekassistent met Rear Cross Traffic Assistant & Exit Warning en zijwindassistent. Optioneel is de Sprinter uit te rusten met DISTRONIC, actieve remassistent, actieve spoorassistent. Een 360 graden-camera maakt het voor de bestuurder gemakkelijker om zijn bestelbus te parkeren.

De nieuwe, derde-generatie Mercedes-Benz Sprinter is inmiddels te bestellen en staat vanaf 8 juni bij de Mercedes-Benz Van ProCenters. Prijzen van de nieuwe beginnen bij 20.990 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail