Autosalon Parijs 2024 trekt ruim 500.000 bezoekers!
Keert de ‘klassieke autobeurs’ terug op de kaart?
Met een indrukwekkende opkomst van 508.007 bezoekers mag de organisatie van de de 2024-editie van de Autosalon van Parijs terugkijken op een geslaagde editie. Je gaat je bijna afvragen of de ‘klassieke autobeurs’ met dit succes terug op de kaart komt in Europa.
Autosalon van Parijs 2024
Enthousiastelingen, professionals en gezinnen van alle leeftijden verzamelden zich van 14 tot 22 oktober in het Parc des Expositions om de nieuwste innovaties en modellen te bewonderen tijdens de Autosalon van Parijs 2024. Tijdens het evenement waren 48 autofabrikanten en 158 exposanten aanwezig, te vinden in vijf paviljoens.
Een groot media-evenement
De persdag op 14 oktober verwelkomde meer dan 4.000 journalisten en 1.000 contentcreators, allen enthousiast over de terugkeer van grote autofabrikanten. Volgens Serge Gachot, directeur van de Autosalon van Parijs, was het evenement een groter succes dan verwacht: “Dit bewijst dat we in staat zijn om een divers en jonger publiek te verenigen rond de auto. De show is niet alleen een fysiek evenement, maar ook een belangrijk mediaplatform geworden.”
Testen en beleven
Een van de hoogtepunten van dit jaar was het testcenter, waar bezoekers de kans kregen om auto’s van tien verschillende merken uit te proberen. In totaal werden er meer dan 3.300 testritten georganiseerd. Opvallend was dat 60% van de deelnemers van plan is om binnen een jaar een auto te kopen en 63% gaf aan dat ze de voertuigen waarschijnlijk niet zouden hebben getest buiten de context van het salon.
Een ontmoetingsplaats voor de industrie
Naast een publieksevenement was de Autosalon van Parijs ook een belangrijk platform voor de auto-industrie zelf. Er werden meer dan 25 conferenties gehouden, waarvan twaalf georganiseerd door Google en Boston Consulting Group. Hier kwamen experts en professionals samen om te discussiëren over de toekomst van de auto-industrie, met onderwerpen variërend van elektrische voertuigen tot industriële transformaties. Het B2B-dorp in Hal 4 en de Paris Automotive Summit trokken samen 3.100 professionals en de Franse president Emmanuel Macron bracht een bezoek, samen met zeven ministers en verschillende parlementsleden.
Een rijke ervaring voor alle bezoekers
De 90ste editie van de Parijse Autosalon bood een gevarieerd programma voor bezoekers. Naast de nieuwste modellen en futuristische conceptauto’s konden zij ook genieten van iconische klassiekers, racingsimulatoren en ontmoetingen met bekende persoonlijkheden zoals Pierre Gasly en Sébastien Loeb.
Nieuwe editie in 2026
Hopscotch Group en de PFA – de partijen achter de Autosalon van Parijs – organiseren medio oktober 2026 een volgende editie van de show. In de tussentijd zullen er veel discussies plaatsvinden om exposanten en bezoekers een nieuwe ervaring te bieden die de automobielindustrie belicht en viert. De organisatoren willen het evenement voor nog meer mensen toegankelijk maken door in 2026 een extra weekend toe te voegen.
Foto’s: Joris Clerc en Martin Cassard