Automobilist geeft recordbedrag uit aan nieuwe auto
Gemiddelde aanschafwaarde naar recordhoogte
Nooit eerder gaven Nederlanders zoveel geld uit aan een nieuwe personenauto. De gemiddelde aanschafwaarde steeg in 2017 naar een recordhoogte van 31.498 euro, blijkt uit onderzoek van RAI Vereniging.
Particulieren geven meer uit
Volgens de onderzoekers geven vooral particulieren meer geld uit aan een nieuwe personenauto. In 2007 gaf een particulier gemiddeld 23.272 euro uit aan een nieuw model, in 2017 was dat 29.596 euro. In de zakelijke markt werd juist minder uitgegeven: 33.574 euro in 2017 ten opzichte van 34.569 euro in 2007. De stijging van de gemiddelde aanschafwaarde is niet alleen te danken aan het toegenomen consumentenvertrouwen, maar ook aan de steeds hogere autoprijzen.
SUV populairder dan ooit
Ook kopen Nederlandse automobilisten meer (compacte) SUV’s dan ooit. Inmiddels neemt dit type auto 21% van de totale nieuwverkoop voor zijn rekening. In de particuliere markt ligt het aandeel nieuw verkochte SUV’s zelfs op 31%. Ander feitje: meer dan 70% van alle particuliere SUV-kopers is ouder dan 55 jaar.
LEES OOK: Top-10 bestverkochte modellen van 2017
BPM-stijging doorn in het oog
Ondanks de omzetstijging van de autobranche, die met 1,3 miljard toenam tot 13 miljard euro, maakt RAI Vereniging zich grote zorgen over het marktverstorende effect van de hoge BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). In 2017 steeg de gemiddelde BPM op een nieuwe auto met ruim 17% van 3.927 naar 4.620 euro. “Zeer onwenselijk, aangezien is afgesproken om de BPM tot 2021 met 14% af te bouwen“, zegt Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging. “Deze ontwikkeling drijft de prijzen van nieuwe auto’s in Nederland omhoog. Mede hierdoor werd in 2017 een record van 209.328 auto’s parallel geïmporteerd. Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland.” “De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto’s. Dit staat haaks op de ambities van dit kabinet om mobiliteit juist te vergroenen en het stijgende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.”