Wordt de nieuwe Hyundai i10 de favoriet in het A-segment?
Meer volwassen, betere connectiviteit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de compleet nieuwe generatie Hyundai i10. In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten over deze nieuwe stadsauto van Hyundai die concurreert met auto’s als de Renault Twingo, Volkswagen Up, Kia Picanto en Toyota Aygo.
Sinds 2008
De eerste generatie Hyundai i10 kwam in 2008 op de markt. De tweede generatie verscheen in 2013. En nu presenteert Hyundai dus de derde generatie i10. Best logisch ook, want de i10 is een succesnummer. Hyundai’s groei in Europa komt vooral door de i10.
Gewijzigde proporties
Je ziet het eigenlijk meteen: de i10 heeft gewijzigde proporties. Zo is de daklijn met 20 mm verlaagd en is de carrosserie 20 mm breder geworden waardoor de i10 stoerder op zijn wielen staat. De auto geeft nu vooral een meer volwassenen indruk. Wat gebleven is, is de brede grille met honingraatstructuur, sinds jaar en dag een kenmerk van de Hyundai i10. In die grille is bovendien de LED-dagrijverlichting geïntegreerd. Het zijaanzicht valt op door de gespierde look. Daarnaast benadrukken de driehoekige luchtinlaten op de hoeken van de voorbumper niet alleen de breedte, maar verbeteren ze ook de aerodynamische efficiëntie van de auto. De c-stijlen zijn een stuk smaller gemaakt voor beter zicht rondom.
Kleurencombinaties
Er is keuze uit in totaal tien exterieurkleuren, waaronder drie nieuwe tinten: Dragon Red, Brass en Aqua Turquoise. Een two-tone dak is optioneel. Er is keuze uit de kleuren Black of Red. In totaal zijn er dus 22 verschillende kleurencombinaties mogelijk.
Highlights nieuwe Hyundai i10 (2020) – AutoRAI TV
Interieur
Misschien wel het grootste verbeterpunt van de nieuwe i10 is het interieur. Vooral de connectiviteit is sterk verbeterd, dat was bij de eerste twee generaties geen sterk punt van de i10. De derde generatie belooft beterschap. Vrijwel alle systemen zijn te bedienen via het 8,0-inch touchscreen – voor nu het grootste scherm in het A-segment. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Verder is de smartphone draadloos op te laden in de nieuwe i10. Boven het dashboardkastje is een extra opbergruimte gecreëerd. In totaal zijn er vier kleurencombinaties voor het interieur beschikbaar.
Vier of vijf zitplaatsen
De Hyundai i10 is er naar keuze met vier of vijf zitplaatsen. Dankzij een grotere wielbasis – de ruimte tussen vóór- en achterwielen – profiteren de inzittenden van meer beenruimte. De inhoud van de bagageruimte komt uit op 252 liter. Handig is dat de tildrempel met 29 mm is verlaagd. Daardoor is het eenvoudiger om bagage in de kofferbak te plaatsen. Een bagageruimte met dubbele bodem en een neerklapbare achterbank maken het meenemen van bagage ook makkelijker.
Veiligheid
Veiligheidssystemen zijn er volop. Denk aan vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistent, snelheidswaarshuwing, grootlichtassistent en een botspreventiesysteem.
Benzinemotor
En hoe zit het dan met motoren? Simpel: Hyundai levert slechts één benzinemotor. Dat is een 1,0-liter MPi-driecilinder benzinemotor met 67 pk en 96 Nm. Schakelen kan met een handgeschakelde vijfbak of een vijftrapsautomaat, feitelijk is die automaat een gerobotiseerde handbak.
ECO Pack
Hyundai levert de nieuwe i10 standaard met een ECO Pack, bestaande uit 14-inch wielen, aangepaste versnellingsbakverhoudingen en vier zitplaatsen. Maar zoals gezegd: naar wens is de i10 ook met vijf zitplaatsen te krijgen. De Nederlandse marktintroductie vindt plaats in januari 2020. Tegen die tijd volgen ook de prijzen.