achtergrondafbeelding

Autozoeker

Hyundai I10

In 1997 werd het modellenaanbod van Hyundai aan de onderkant uitgebreid met de Hyundai Atos. Ondanks het hoge smalle kei car-achtige uiterlijk was die auto niet ontworpen voor die Japanse autoklasse, maar juist met Europa in gedachte als belangrijkste afzetmarkt. Het model verkocht op zich goed, maar de hoge carrosserie kreeg kritiek. Daarom kwam men in 1999 met de auto die uiteindelijk onder de naam Hyundai Atos Prime in de Europese showrooms zou verschijnen. Die had een bijna identieke neus, maar verder een meer gebruikelijke stadsautocarrosserie. De hoge Atos bleef nog wel naast de Prime in de showroom staan. Lees verder

Hyundai I10 uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 1997 werd het modellenaanbod van Hyundai aan de onderkant uitgebreid met de Hyundai Atos. Ondanks het hoge smalle kei car-achtige uiterlijk was die auto niet ontworpen voor die Japanse autoklasse, maar juist met Europa in gedachte als belangrijkste afzetmarkt. Het model verkocht op zich goed, maar de hoge carrosserie kreeg kritiek. Daarom kwam men in 1999 met de auto die uiteindelijk onder de naam Hyundai Atos Prime in de Europese showrooms zou verschijnen. Die had een bijna identieke neus, maar verder een meer gebruikelijke stadsautocarrosserie. De hoge Atos bleef nog wel naast de Prime in de showroom staan.

Hyundai i10 voor India
In 2003 werd het model zeer grondig gefacelift en alleen de ‘lage’ Hyundai Atos bleef over, nu zonder de toevoeging Prime. Dit model hield het nog vol tot de komst van de eerste Hyundai i10 in 2007. Hoewel het model in eerste instantie was ontwikkeld voor de Indiase automarkt, kwam het model dus ook naar Europa. Wel in iets meer aangeklede uitvoeringen en op die manier wist ook de Hyundai i10 veel kopers te vinden.

Tweede generatie Hyundai i10
De tweede generatie van de Hyundai i10 zag in 2013 het levenslicht en was opnieuw ontwikkeld in India. Wel kwam het design deze keer van de Europese afdeling van Hyundai. Ook nu heeft Hyundai haar huiswerk goed gedaan, want de i10 valt nog altijd goed in de smaak bij de Nederlandse autokoper. In 2017 onderging de Europese i10 zijn laatste facelift, waarna het in 2020 weer tijd was voor een volledig nieuw model.

Het huidige model Hyundai i10
Hoewel de derde generatie Hyundai i10 nog steeds ook in India wordt verkocht en geproduceerd, is het model Europeser dan ooit. Sterker nog, de ontwikkeling van de Hyundai i10 werd deze keer volledig uitgevoerd door Hyundai Europe. Het nieuwste model Hyundai i10 is in verhouding met zichzelf iets lager, maar doet vooral nog weer een stap vooruit in kwaliteit. Na een subtiele facelift in 2023 staat deze Hyundai i10 nog altijd in de showrooms.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 998 cm³
Max. vermogen 46 kW (63 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 93 Nm
Bij 3.750 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,0 m
Vermogensrange 46 tot 66 kW

Algemeen

Transmissie 5MT (optie: 5AT)
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 3 sterren
Marktintroductie januari 2020
Laatste facelift maart 2023
Garantie 5 jaar
Vanafprijs € 20.295

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 175/65 R14
L x B x H 3.670 x 1.680 x 1.480 mm
Wielbasis 2.425 mm
Massa leeg 899 kg
Max. aanh. gew. 310 kg
Inh. bag. ruimte. 252 l
Tankinhoud 36 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,8 l/100km
CO₂-emissie 109 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 15,6 s
Topsnelheid 143 km/u