In 1997 werd het modellenaanbod van Hyundai aan de onderkant uitgebreid met de Atos. Ondanks het hoge smalle kei car-achtige uiterlijk was die auto niet ontworpen voor die Japanse autoklasse, maar juist met Europa in gedachte als belangrijkste afzetmarkt. Het model verkocht op zich goed, maar de hoge carrosserie kreeg kritiek. Daarom kwam men in 1999 met de auto die uiteindelijk onder de naam Atos Prime in de Europese showrooms zou verschijnen. Die had een bijna identieke neus, maar verder een meer gebruikelijke stadsautocarrosserie. De hoge Atos bleef nog wel naast de Prime in de showroom staan. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 1997 werd het modellenaanbod van Hyundai aan de onderkant uitgebreid met de Atos. Ondanks het hoge smalle kei car-achtige uiterlijk was die auto niet ontworpen voor die Japanse autoklasse, maar juist met Europa in gedachte als belangrijkste afzetmarkt. Het model verkocht op zich goed, maar de hoge carrosserie kreeg kritiek. Daarom kwam men in 1999 met de auto die uiteindelijk onder de naam Atos Prime in de Europese showrooms zou verschijnen. Die had een bijna identieke neus, maar verder een meer gebruikelijke stadsautocarrosserie. De hoge Atos bleef nog wel naast de Prime in de showroom staan.
Voor India
In 2003 werd het model zeer grondig gefacelift en alleen de ‘lage’ Atos bleef over, nu zonder de toevoeging Prime. Dit model hield het nog vol tot de komst van de eerste i10 in 2007. Hoewel het model in eerste instantie was ontwikkeld voor de Indiase automarkt, kwam het model dus ook naar Europa. Wel in iets meer aangeklede uitvoeringen en op die manier wist ook de i10 veel kopers te vinden.
Het huidige model
De huidige generatie zag in 2013 het levenslicht en was opnieuw ontwikkeld in India. Wel kwam het design deze keer van de Europese afdeling van Hyundai. Ook nu heeft Hyundai haar huiswerk goed gedaan, want de i10 valt nog altijd goed in de smaak bij de Nederlandse autokoper. In 2017 onderging de Europese i10 zijn laatste facelift, waarna het in 2020 weer tijd was voor een volledig nieuw model. Dat model is in verhouding met zichzelf iets lager, maar doet vooral nog weer een stap vooruit in kwaliteit.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 998 cm³ |
Max. vermogen | 49 kW (67 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 96 Nm |
Bij | 3.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,0 m |
Vermogensrange | 49 tot 74 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT (optie: 5AT) |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 3 sterren |
Marktintroductie | januari 2020 |
Laatste facelift | maart 2023 |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 17.595 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 175/65 R14 |
L x B x H | 3.670 x 1.680 x 1.480 mm |
Wielbasis | 2.425 mm |
Massa leeg | 899 kg |
Max. aanh. gew. | 300 kg |
Inh. bag. ruimte. | 252 l |
Tankinhoud | 36 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,8 l/100km |
CO₂-emissie | 109 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 14,8 s |
Topsnelheid | 156 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng