achtergrondafbeelding

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – Autotest

Als het een beetje meer mag zijn

11 dec 2016, 10:00  •  Autonieuws, Autotests  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Groter, uitdagender van vorm en een uitgebreide uitrusting. Kenmerken die je als eerste te binnen schieten als je met de nieuwe Volkswagen Tiguan rijdt. Grille en koplampen zijn in een strakke brede strook verenigd, zoals bij de Passat. De inhoud van de laadruimte komt in de buurt van die van de Passat Variant stationwagon.

Mild en extreem

Je krijgt gewoonweg flink meer Volkswagen Tiguan voor je geld. Ten opzichte van de voorganger is de prijsstijging immers mild, maar is de groei in afmetingen extreem. Je merkt het als je naast het nieuwe model staat en als je hem parkeert. Hij is zes centimeter langer, en zo’n drie centimeter hoger en breder. Daarbij biedt de Tiguan duidelijk meer ruimte dan zijn voorganger, zowel in het passagiers- als in het bagagecompartiment. Met de achterbank in normale positie is al een volume van 615 liter beschikbaar en met neergeklapte achterbank is dat zelfs 1.655 liter. De winst ten opzichte van zijn voorganger bedraagt maar liefst 145 liter. De laaddrempel is bovendien lager.

[parallex id=”1″]

Trailer met twee paarden

Praktische gebruiksmogelijkheden waren duidelijk een uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Volkswagen Tiguan. Bijna geen enkele midsized SUV of crossover kan een aanhanger trekken met een maximaal gewicht van 2.500 kg, om maar eens een opvallend praktisch punt te noemen. Dan kun je heel forse caravans trekken of een trailer met twee paarden erin.

“Volgens Volkswagen zijn de motoren gemiddeld 24 procent zuiniger”

Steviger

In de geteste Tiguan trakteert de 1,4-literkrachtbron ons op puike prestaties. De beproefde TSI-krachtbron blinkt in talrijke andere modellen van Volkswagen, maar ook in Seats en Skoda’s, uit door zijn souplesse en kracht bij lage toerentallen. Volgens Volkswagen heeft de nieuwe Tiguan motoren die gemiddeld 24 procent zuiniger zijn dan in de voorganger. Bij de test blijkt de viercilinder in elk geval geen overmatige innemer, met een verbruik van rond de 1 op 15 à 16. Het verbruik neemt trouwens wel wat toe bij steviger gas geven en het zal ook beslist toenemen als je de trekcapaciteiten volledig benut.

App Connect

Online mogelijkheden zijn flink uitgebreid. De Tiguan is bijvoorbeeld via App Connect te koppelen met zowel Android- als Apple-telefoons. CarPlay (Apple) en Android Auto zijn ook geïntegreerd. De Volkswagen online service Guide & Inform is eveneens leverbaar. Dit biedt handige diensten als verkeersinfo en informatie over de nabijheid van tankstations en parkeergarages.

“Hulp op te vragen en draadloos opladen”

Infotainmentfuncties

Nieuw is de online dienst Security & Service, die het mogelijk maakt om onder bepaalde omstandigheden hulp te vragen. In de nieuwe interface box zijn telefoons draadloos te laden. Met de Media Control app zijn infotainmentfuncties ook via een tablet te bedienen. Ach, het zijn stuk voor stuk fijne zaken, maar in de praktijk van alledag bewijst de file-assistent zich nog het meest. Je krijgt deze automatische gasgever en remmer gekoppeld aan adaptieve cruisecontrol standaard in de Tiguan met DSG-automaat, zoals de testauto.

[parallex id=”2″]

Led-verlichting in de hemel

Leuk detail, dat ons direct opviel in de donkere winterse dagen, is de led-verlichting in de hemel rond het panoramische dak. Geinig effect geeft dat, beetje sfeervol wel. Ook leuk: Mijn Volkswagen app ‘connect’. Met de smartphone kun je zien hoe zuinig je rijdt en kun je een rittenadministratie bijhouden. Tevens waarschuwt hij via de smartphone voor niet afgesloten portieren.

Diefstal

Het Bewegings Alert geeft direct een melding zodra de auto wordt verplaatst of de deuren worden ontgrendeld, bijvoorbeeld in het geval van diefstal. De app biedt ook de mogelijkheid om op afstand te checken of de auto op de handrem staat. Dankzij de locatievoorziening is exact te zien waar de geparkeerde auto zich bevindt, zodat hij altijd terug te vinden is. Tegelijkertijd geeft hij ook een digitaal ‘tikje op de schouder’ bij bijvoorbeeld een lage accustand, wanneer een onderhoudsbeurt zich aandient en als het tijd is voor een APK.

Wat kost de Volkswagen Tiguan?

Hij is er voor prijzen vanaf 28.790 euro. Dat is in zijn segment een stevige prijs, maar de Volkswagen Tiguan is wel een van de grootste en meest praktische. Alle waar naar zijn geld heet dat. De geteste versie 1.4 TSI met DSG-automaat is een van de beste keuzes en combinaties. De prijs komt dan op 36.700 euro.

Volkswagen Tigiun 1.4 TSI Rijtest 2016 AutoRAI.nl - Fotografie Wim Otten

[parallex id=”3″]

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.