Volkswagen T-Roc Cabrio: een crossover met softtop
Momenteel uniek in zijn segment
Crossovers zijn steeds populairder, onder meer vanwege de hoge zit. Waarom zou je dan geen crossover cabrio ontwikkelen? Precies met die gedachte ging Volkswagen aan de slag met het ontwikkelen van een T-Roc Cabrio. Zie hier het resultaat.
Uniek
De Volkswagen T-Roc Cabrio debuteert op de IAA in september, maar komt past in het voorjaar van 2020 naar Nederland. Dat is nog wel mooi op tijd voor de zomer. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt. Een ding is in ieder geval zeker: in zijn segment – die van compacte C-segment SUV’s/crossovers – is deze T-Roc Cabrio momenteel uniek.
Softtop ook rijdend te openen
De auto is uitgerust met een elektrisch bedienbare softtop die in slechts 9 seconden is te openen, ook tijdens het rijden bij snelheden tot 30 km/u. Indien gewenst kan de softtop ook op afstand met de sleutel worden bediend.
Style of R-Line
De T-Roc Cabrio wordt leverbaar als Style (accent op luxe) of R-Line (accent op sportiviteit). De R-Line is gebaseerd op de Style en heeft niet alleen sportieve R-Line looks maar ook een sportief R-Line interieur. Deze variant heeft ook een sportiever afgestemd onderstel. Bijzonder voor de R-Line zijn de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen.
Motoren
Dieselen in de T-Roc Cabrio is niet mogelijk. Op het menu staan twee TSI-benzinemotoren, te weten een 115 pk sterke 1.0 TSI met handgeschakelde zesbak of een 1.5 TSI met 150 pk en zeventraps DSG-automaat.
Concept niet uniek
Volkswagen is dan wel de eerste in het C-segment met een crossover cabrio, maar het concept van zo’n SUV-achtig model met cabriodak is niet uniek. Land Rover heeft bijvoorbeeld de Evoque Convertibele geleverd en het was automerk Nissan dat begin 2011 al een Nissan Murano CrossCabriolet introduceerde. Wie weet volgen er in de toekomst nog meer.