Volkswagen Lamando maakt hebberig
Kruising tussen een Golf en een Arteon
Bij Volkswagen weten ze hoe ze een fraaie sedan moeten maken. Denk maar aan de huidige Arteon. Het merk zet in Europa echter steeds meer in op SUV’s, zoals de Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan en alle ID-modellen. We waren dan ook blij verrast toen we de foto’s van de Volkswagen Lamando L zagen. Er is echter wel één probleempje met deze elegante sedan.
China
Het probleem? De Volkswagen Lamando L komt niet naar Nederland. Sterker nog, hij komt alleen maar in China op de markt. Hij volgt daar de eerste generatie Lamando uit 2014 op. Er zit wel een Europees tintje aan de vijfdeurs liftback. Hij staat namelijk op het MQB Evo-platform, waar ook ‘onze’ Golf op staat en de Audi A3, Seat Leon en Skoda Octavia.
Tekst gaat verder onder de foto
Design
Je kunt de Lamando een beetje zien als een kruising tussen een Golf en een Arteon. De auto is samen met het Chinese SAIC ontwikkeld en heeft een opvallend design. Aan de voorzijde zit een gigantisch brede grille en aan de zijkant trekken de frameloze zijruiten een hoop aandacht. De achterkant doet sterk denken aan de kont van een Peugeot 508. Ziet er goed uit dus.
Afmetingen Volkswagen Lamando
De ‘L’ is 4,78 meter lang en de wielbasis komt uit op 2,73 meter. De nieuwe Lamando L is 18 centimeter langer dan zijn voorganger, die niet als verlengde L-uitvoering leverbaar is. Chinezen zijn gek op beenruimte, dus het is niet vreemd dat Volkswagen de nieuwe Lamando eerst als ‘L’ introduceert. Of er later een minder lange versie komt is niet bekend.
Tekst gaat verder onder de foto’s
150 pk
Een 150 pk sterke 1.4 TSI viercilinder drijft de voorwielen aan en zorgt voor een 0-100 sprint van 8,5 seconden. De verkoop van de Lamando L start binnenkort in China, maar mogelijk komt hij ook in andere Aziatische landen op de markt. Zo was het uitgaande model ook te koop in de Filippijnen, waar sedans en liftbacks ook erg populair zijn.
Lees ook: Hoe duur zijn auto’s in Nederland in vergelijking met andere EU-landen?
Hoe duur zijn auto’s in Nederland in vergelijking met andere Europese landen?