Hoe duur zijn auto’s in Nederland in vergelijking met andere Europese landen?
Gigantische prijsverschillen in Europa: Nederland schreeuwend duur
Nieuwe auto’s zijn vanaf 1 januari 2022 weer iets duurder geworden. Dat komt niet alleen door de grote vraag. De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen is namelijk weer omhoog gegaan. Dankzij deze BPM-boete betalen we in Nederland flink meer geld voor een nieuwe auto, in vergelijking met andere EU-landen. We zochten de prijzen op van 15 nieuwe auto’s en keken wat ze kosten in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Tsjechië en Polen. Heb je snel last van een slecht humeur? Lees dan vooral niet verder.
Europese Unie
De afgelopen jaren zijn er steeds meer wetten, regels en andere zaken binnen de Europese Unie gelijk getrokken. In sommige gevallen is dat erg fijn. Zo kun je als Nederlander op vakantie in Italië of uren met je tante in Griekenland bellen zonder dat het tarief omhoog gaat. Maar als het op auto’s aankomt, is het ieder voor zich. Tenminste, als het om geld gaat.
Waarom betalen we BPM in Nederland?
Dankzij ons belastingstelsel zijn auto’s in ons land schreeuwend duur. Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto’s in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto.
Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt. Op deze manier hoopt de overheid dat we allemaal een schonere auto kopen. Maar omdat auto’s in Nederland dankzij dit systeem zo duur zijn, worden er juist relatief weinig nieuwe auto’s gekocht en is hun impact op de uitstoot van het Nederlandse wagenpark gering.
Nederlands wagenpark oud en vervuilend
De overheid stelt dat nieuwe auto’s dankzij technologische ontwikkelingen steeds zuiniger worden en dat er daarom minder BPM wordt betaald. Omdat er toch geld in de rijksschatkist moet komen, zijn vanaf 1 januari 2022 de BPM-regels weer extra aangescherpt.
Deze strategie lijkt echter een averechts effect te hebben. Veel particulieren kiezen vanwege de hoge prijzen steeds vaker voor een occasion, die inmiddels populairder zijn dan ooit. Maar zoals de overheid zelf aangeeft: oudere auto’s zijn minder zuinig en dus slechter voor het milieu. Het resultaat is dat Nederland een relatief oud wagenpark heeft. De gemiddelde auto in ons land is 10 jaar oud. Wel is het zo dat Nederland ook vrij veel hobbyauto’s telt, dus oude auto’s die maar weinig kilometers rijden.
Elektrische auto BPM
‘Koop dan een elektrische auto’, horen we je denken. Want daar betaal je geen BPM voor. Echter zijn EV’s met een fatsoenlijke actieradius voor particulieren nog vaak te duur. Nieuwe techniek is nou eenmaal prijzig. Veel automaker hebben pas net hun eerste of tweede elektrische auto op de weg. De eerste mobiele telefoons en laptops waren ook peperduur. De eerste benzineauto’s ook overigens.
BPM 2022
Om de prijsverschillen binnen de EU aan te tonen, hebben we van 15 verschillende nieuwe auto’s, in zeven verschillende EU-landen, de prijzen op een rij gezet. Van stadsauto tot super-SUV. Zoals je kunt zien liggen de nieuwprijzen in ons land gigantisch hoog. Dat een dorstige Mustang met een dikke V8 in Nederland duurder is dan bij onze oosterburen, snappen we heus wel. Maar is 56.000 euro meer (€50.909 BPM!) niet wat overdreven? En moet een Kia Picanto met een bescheiden driecilinder ruim 5.000 euro duurder zijn dan in België? Die koop je om de wekelijkse boodschappen te doen en om je kinderen naar school of de voetbal te brengen. Waarom moet dat zóveel meer geld kosten bij ons?
Dacia Duster (TCe 130 GPF) – BPM: €6.394
- Nederland: €24.490
- België: €20.090
- Duitsland: €17.250
- Frankrijk: €19.150
- Italië: €17.450
- Tsjechië: €17.713
- Polen: €16.186
Volkswagen Golf GTI – BPM: €10.142
- Nederland: €51.690
- België: €41.860
- Duitsland: €38.250
- Frankrijk: €44.315
- Italië: €41.250
- Tsjechië: €35.946
- Polen: €34.566
BMW M3 – BPM: €37.917
- Nederland: €123.063
- België: €85.600
- Duitsland: €83.500
- Frankrijk: €103.100
- Italië: €95.900
- Tsjechië: €92.572
- Polen: €92.149
Toyota Land Cruiser – BPM: €61.784
- Nederland: €101.995
- België: €53.420
- Duitsland: €45.000
- Frankrijk: €35.490
- Italië: €41.600
- Tsjechië: €59.900
- Polen: €48.274
Mazda MX-5 Roadster – BPM: €6.531
- Nederland: €37.490
- België: €30.290
- Duitsland: €30.190
- Frankrijk: €29.100
- Italië: €32.100
- Tsjechië: €31,550
- Polen: €31.559
Audi RS 3 – BPM: €28.061
- Nederland: €94.867
- België: €62.830
- Duitsland: €61.500
- Frankrijk: €69.990
- Italië: €61.700
- Tsjechië: €65.127
- Polen: €64.589
Audi A3 – BPM: €4.202
- Nederland: €36.027
- België: €27.350
- Duitsland: €28.650
- Frankrijk: €29 370
- Italië: €29.150
- Tsjechië: €28.330
- Polen: €23.588
Ford Fiesta – BPM: €2.746 euro
- Nederland: €20.390
- België: €19.865
- Duitsland: €12.990
- Frankrijk: €14.590
- Italië: €15.350
- Tsjechië: €15.478
- Polen 14.591
Ford Mustang – BPM: €50.909
- Nederland: €104.770
- België: €48.650
- Duitsland: €54.300
- Frankrijk: €54 200
- Italië: €51.250
- Tsjechië: €59.498
- Polen: €53.990
Kia Picanto (1.0 T-GDI 100pk) – BPM: €3.654
- Nederland: €21.895
- België: €16.750
- Duitsland: €17.640
- Frankrijk: €17.590
- Italië: €17.750
- Tsjechië: €15.167
- Polen: €15.200
Kia Ceed – BPM: €3.380
- Nederland: €24.495
- België: €21.990
- Duitsland: €19.190
- Frankrijk: €21.990
- Italië €24.900
- Tsjechië €17.292
- Polen: €15.892
Mini 3-deurs – BPM: €4.065
- Nederland: €26.990
- België: €21.250
- Duitsland: €19.700
- Frankrijk: €22.600
- Italië: €21.850
- Tsjechië: €21.411
- Polen: €19.627
Mini John Cooper Works – BPM: €9.693
- Nederland: €47.490
- België: €34.650
- Duitsland: €32.800
- Frankrijk: €35.200
- Italië: €34.400
- Tsjechië €34.043
- Polen €29.602
Maserati Levante Trofeo – BPM: €75.000
- Nederland: €240.506
- België: €162.300
- Frankrijk: €161.200
- Duitsland: €155.176
- Italië: €111.550
- Tsjechië €129,989
- Polen €174.704
Jaguar F-Pace SVR – BPM: €59.421
- Nederland: €171.453
- België: €110.405
- Duitsland: €108.590
- Frankrijk: €110.040
- Italië: €112.275
- Tsjechië €118.622
- Polen €126.094