Volgende waterstofauto van Honda nabij, aandrijflijn al 66 procent goedkoper!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Honda gelooft niet alleen in een wereld van batterij-elektrische auto’s. Ook waterstof vinden de Japanners ontzettend belangrijk. Dat blijkt ook wel uit alle plannen die Honda heeft vrijgegeven. Het Japanse automerk gaat volop investeren in waterstoftechnologie.
Honda waterstof
Honda was een van de eerste bedrijven die zich richtten op het potentieel van waterstof voor de realisatie van een koolstofneutrale samenleving en doet al meer dan 30 jaar onderzoek naar en ontwikkeling van waterstoftechnologieën en FCEV’s. Sinds 2013 werkt Honda samen met General Motors aan de gezamenlijke ontwikkeling van de volgende generatie brandstofcelsystemen.
Nieuwe Honda waterstofauto in 2024
Wat kunnen we op de korte termijn verwachten? Honda is voornemens om in 2024 in Noord-Amerika en Japan te beginnen met de verkoop van een volledig nieuw FCEV-model. Dit SUV-model is gebaseerd op de CR-V die in 2022 in Noord-Amerika werd geïntroduceerd en wordt uitgerust met het brandstofcelsysteem van de volgende generatie, die Honda samen met General Motors heeft ontwikkeld.
“Naast de voordelen van FCEV’s, waarmee lange afstanden kunnen worden afgelegd zonder dat het tanken lang duurt, zal dit volledig nieuwe FCEV-model een plug-in-functie hebben met het gemak van EV’s die thuis kunnen worden opgeladen”, belooft Honda.
Waterstof moet wel wat goedkoper
Kosten en duurzaamheid zijn typische uitdagingen die moeten worden weggenomen om grootschalig gebruik van brandstofcelsystemen mogelijk te maken. Honda: “Met dit brandstofcelsysteem van de volgende generatie worden de kosten teruggebracht tot een derde in vergelijking met de kosten van het brandstofcelsysteem in de 2019 Honda Clarity Fuel Cell.”
Honda heeft deze aanzienlijke kostenverlaging bereikt door verschillende maatregelen, waaronder de toepassing van innovatieve materialen voor elektroden, de verbetering van een celafsluitingsstructuur, de versimpeling van de ondersteunende apparatuur (‘balance of plant’) en de verbetering van de productiviteit.
Waterstof volop in ontwikkeling
Verder werd de duurzaamheid van het systeem door de toepassing van corrosiebestendige materialen en gecontroleerde bestrijding van aantasting verdubbeld en ook werd de bestendigheid tegen lage temperaturen aanzienlijk verhoogd. Kortom: waterstoftechnologie is volop in ontwikkeling en wordt steeds voordeliger. Moet ook wel, want de prijzen van waterstof nu zijn best fors.
‘Grote doorbraak waterstof in 2030’
Honda verwacht vooral in 2030 een grote doorbraak op het gebied van waterstof. De fabrikant verwacht samen met General Motors dat brandstofcellen in dat jaar op grotere schaal worden toegepast. Honda is al begonnen met onderzoek naar toekomstige brandstofceltechnologieën. Het doel is het halveren van de kosten en het verdubbelen van de duurzaamheid in vergelijking met het brandstofcelsysteem dat samen met GM is ontwikkeld. Op deze manier streeft Honda naar een gebruiksvriendelijkheid en een totale kostprijs waardoor het brandstofcelsysteem op gelijke hoogte komt met conventionele dieselmotoren.
Belangrijke spelers bij Honda
Belangrijke spelers in de waterstoftoekomst van Honda zijn Shinji Aoyama en Arata Ichinose. Aoyama is Directeur en Senior Managing Executive Officer bij Honda. Ichinose is bij Honda werkzaam als Operating Executive, hoofd van de Business Development Supervisory Unit.
Vier kerngebieden voor waterstoftoepassingen
Honda richt zich op vier kerngebieden met betrekking tot brandstofceltoepassingen: Honda FCEV-modellen, bedrijfsvoertuigen, stationaire krachtcentrales en bouwmachines. Honda ziet ook toepassingen voor de ruimtevaart. Uiteraard is ook de transportsector heel interessant. Nog voor het einde van het komende boekjaar 2024 (eindigend op 31 maart 2024) begint Honda in Japan met demonstratietests op de openbare weg van een prototype zware vrachtwagen die rijdt op brandstofcellen. Deze wordt momenteel in samenwerking met Isuzu Motors Limited onderzocht. Honda werkt in China samen met Dongfeng Motor Group voor vrachtwagens met brandstofceltechnologie.
2050 CO2-neutraliteit
Honda streeft ernaar om tegen 2050 CO2-neutraliteit voor alle producten en bedrijfsactiviteiten te realiseren waar Honda bij betrokken is. Met als doel ‘nul ecologische impact’ van niet alleen haar producten maar de hele levenscyclus van het product, dus ook haar bedrijfsactiviteiten, richt Honda zich op de volgende gebieden als de ‘drie pijlers’ van haar initiatieven: ‘CO2-neutraliteit’, ‘schone energie’ en ‘circulatie van hulpbronnen’. In de initiatieven positioneert Honda waterstof als een van de energiedragers met een groot potentieel, naast elektriciteit.
Waterstofcirculatiecyclus
De ‘waterstofcirculatiecyclus’, die begint met hernieuwbare energie, bestaat uit drie fasen – ‘opwekking’, ‘opslag/transport’ en ‘gebruik’. Om specifieker te zijn: met behulp van de waterelektrolysetechnologie kan elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen worden omgezet in ‘groene waterstof’.
CO2-vrij productieproces
Hierbij doelt Honda op elektrolyse van water met behulp van uit hernieuwbare energie geproduceerde waterstof, waarbij tijdens het productieproces geen CO2 wordt uitgestoten. Hierdoor wordt deze minder gevoelig voor schommelingen in de stroomproductie als gevolg van seizoensgebonden en weersomstandigheden, en wordt het mogelijk om de energie in de vorm van ‘groene waterstof’ te vervoeren naar de gewenste locatie via geschikte methoden zoals vervoer over land, over zee en via pijpleidingen. Kortom: er gaat een hoop gebeuren op het gebied van waterstof bij Honda.
Ook andere merken zitten niet stil, want ook Toyota, Hyundai en BMW werken volop aan waterstof. De BMW iX5 Hydrogen ging onlangs zelfs in productie.