Toyota’s antwoord op de Cullinan en Bentayga: Toyota Century SUV
Een SUV met een verhaal
De Toyota Century is het absolute vlaggenschip van Toyota. We kennen het model tot nu toe alleen als limousine. Nu onthullen de Japanners Toyota Century SUV, Toyota’s antwoord op de Cullinan of Bentayga.
Chauffeursauto
De Century debuteerde in 1967 als de ultieme auto van Toyota waarin je gereden wil worden. Tot dan toe werd de Japanse markt voor chauffeursauto’s gedomineerd door westerse luxemerken. Met het oog op een doorbraak wilde Toyota een compleet nieuwe, luxueuze Japanse auto creëren die zijn mannetje zou kunnen staan op het wereldtoneel. Dat werd de Toyota Century. Het werd een doorslaand succes. Nog altijd maakt de Century deel uit van de Japanse line-up van Toyota. Om de aantal te verhogen, komt het merk nu met de Toyota Century SUV. Luxe staat centraal.
Onberispelijke afwerking
Majestueus, elegant carrosseriedesign, een onberispelijke afwerking van de lak, het lijkt bijna alsof we hebben over een Rolls-Royce Cullinan of Bentley Bentayga. Toch gaat het hier om een Toyota. Volgens de Japanners is het zelfs een uitstekend alternatief voor die twee Britse super-SUV’s. Uiteraard mag een prachtig gegraveerd Phoenix-embleem niet ontbreken. De feniks – in Japan beter bekend als de ho-o – wordt in Japan geassocieerd met groot geluk en vrede.
Luxe achterin
Achterdeuren die opengaan in een brede hoek van 75 graden en een diepe cabinevloer zorgen voor uitstekend in- en uitstappen. Bovendien komen er tijdens het in- en uitstappen handige elektrisch uitschuifbare voettredes uit de dorpels. Ook installeert Toyota handgrepen bij de C-stijl om je zelf ‘aan boord te trekken’. Aan luxe verder geen gebrek, forse touchscreen, een koelkastje, achterin twee afzonderlijke stoelen met massage- en ligstand. Je komt niets te kort.
Plug-in hybride
De aandrijflijn bestaat uit een 3,5-liter V6-benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Deze plug-in hybride aandrijflijn biedt volgens Toyota ‘the best of both worlds’. Elektrisch en fluisterstil rijden in de stad en hybride rijden buiten de stad. De auto heeft ook Dynamic Rear Steering waarbij de achteras iets meestuurt.
Zelfs in rood leverbaar
De komst van de Toyota Century SUV heeft geen gevolgen voor de Century limousine. De twee modellen blijven naast elkaar bestaan. De SUV-variant is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waarvan de meeste vrij ingetogen tinten zijn. Hoewel: de kleur rood staat ook op het menu. Dan maak je best een statement. Rood is in Japan de symbolische kleur van de keizerlijke natie. Het wordt geassocieerd met gezag en opoffering, maar ook met vreugde en geluk. Toyota produceert slechts 30 exemplaren per maand van deze luxueuze SUV.
Specificaties Toyota Century SUV
- Lengte: 5.205 mm
- Breedte: 1.990 mm
- Hoogte: 1.805 mm
- Wielbasis: 2.950 mm
- Gewicht: 2.570 kg
- Aantal zitplaatsen: 4
- Verkoop in Japan: 30 units per maand
- Productielocatie: Tahara Plant, Toyota Motor Corporation