![Zijaanzicht van het interne raamwerk van een Toyota Aygo, met het chassis, de ophangingscomponenten met rode schokbrekers en de stuurinrichting. De afbeelding benadrukt de structurele en mechanische elementen in blauw en grijs.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/06-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-640x480.jpg)
Toyota: “We komen met een Aygo-opvolger, blijven trouw aan A-segment”
Benzinemotor blijft belangrijk voor financiële toegankelijkheid van model
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Toyota bevestigt dat het merk werkt aan een opvolger van de Aygo, daarmee blijft Toyota trouw aan het A-segment. Het nieuwe A-segmentmodel volgt te zijner tijd de Toyota Aygo op, wordt voorzien van een benzinemotor en is het derde model dat op Toyota’s GA-B-platform staat. Of de nieuwe auto opnieuw Aygo gaat heten, is nog niet bekend.
Auto in A-segment niet vanzelfsprekend meer
Dat een autofabrikant een model in het A-segment heeft, is niet zo vanzelfsprekend meer. Steeds meer merken haken af door de beperkte winstmarges. Vooral in Europa is het A-segment nog heel belangrijk en Toyota ziet nog altijd brood in dit segment. Als basis gebruikt Toyota het GA-B-platform waarop ook de nieuwe Yaris staat. Ook de Toyota Yaris Cross – die vanaf september 2021 naar Nederland komt – staat op dit platform.
GA-B
Samen met de Yaris en het nu aangekondigde A-segmentmodel zal de jaarproductie van de drie op het GA-B-platform gebaseerde Toyota-modellen naar verwachting uit meer dan 500.000 modellen bestaan. Deze hoeveelheid biedt Toyota de schaalvoordelen die het nodig heeft om de opvolger van de Aygo concurrerend in de markt te kunnen zetten.
![Bovenaanzicht van een transparant Toyota Aygo-chassis met het interne raamwerk en de componenten, inclusief het stuur en de voorste motorruimte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/07-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-640x480.jpg)
![Afbeelding van het chassis van een Toyota Aygo-voertuig, met zichtbare structurele componenten, het stuur, het ophangingssysteem en het skeletframe, weergegeven tegen een witte achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/05-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-360x270.jpg)
![Een gedetailleerde technische illustratie van het frame, de ophanging en gedeeltelijk gemonteerde componenten van een Toyota Aygo-chassis. De structurele delen zijn blauw en grijs gemarkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/04-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-360x270.jpg)
![Een transparant beeld van een gedeeltelijk gemonteerd Toyota Aygo-chassis toont de voor- en achtervering, de motor, het stuur en de framestructuur tegen een witte achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/03-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-640x480.jpg)
![Zijaanzicht van een Toyota Aygo-chassisframe, met de interne structurele componenten, waaronder het stuur, het ophangingssysteem en de gemarkeerde voor- en achterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/02-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-360x270.jpg)
![Een gedeeltelijk gemonteerd Toyota Aygo-chassis met zichtbaar interieur, stuur, voorwielophanging en geen carrosseriepanelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/03/01-Toyota-kondigt-nieuw-A-segmentmodel-aan-360x270.jpg)
Een benzinemotor
Toyota: “Ook belangrijk voor het slagen van het nieuwe A-segmentmodel is de keuze van de aandrijflijn. Momenteel wordt het A-segment gedomineerd door modellen met een interne verbrandingsmotor. Dit toont aan dat budget voor de consument een belangrijk aankoopargument is. De marktvooruitzichten laten zien dat de verbrandingsmotor een belangrijke rol in het segment blijft spelen, met name voor consumenten die veel waarde hechten aan de financiële toegankelijkheid van een model. Toyota speelt in op deze klantbehoefte en hoopt op deze manier wederom een interessant product op de markt te brengen.”
Wanneer de Aygo-opvolger komt, kan Toyota nog niet zeggen. Vermoedelijk is dat in de loop van 2022.