Toyota heeft zijn Hilux vernieuwd
Ook met nieuwe 2,8-liter dieselmotor met 500 Nm!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Opgefrist design, een nieuwe dieselmotor en verbeterde infotainment. Dat is in een notendop de vernieuwde Toyota Hilux. De pick-up staat vanaf medio oktober 2020 bij de Toyota-dealer.
Herkennen
De vernieuwde Hilux is eenvoudig te herkennen. Hij heeft nu een driedimensionale grille, een gewijzigde voorbumper, nieuw ontworpen led-clusters aan de voor- en achterzijde, nieuwe zwarte 18-inch lichtmetalen wielen en drie nieuwe carrosseriekleuren: Emotional Red II, Dark Blue en Oxide Brons metallic.
Infotainmentsysteem
In het interieur past Toyota een vernieuwd infotainmentsysteem met 8-inch beeldscherm toe. Ook zijn de fysieke knoppen aangepast voor verbeterde bediening. Het geoptimaliseerde multimediasysteem biedt snellere software en schermreactie en optimale smartphone-connectiviteit via Apple CarPlay of Android Auto.
Smart Entry
De vernieuwde Toyota Hilux is onder meer leverbaar met Smart Entry met startfunctie, satellietnavigatie, automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter en een JBL Premium audiosysteem met negen luidsprekers, 8-kanaals 800W versterker en JBL CLARi-Fi-technologie.
Nieuwe 2,8-liter dieselmotor
De vernieuwde Toyota Hilux is nu naast de bestaande 2,4-liter dieselmotor met 150 pk (110 kW) ook leverbaar met een nieuwe 204 pk (150 kW) en 500 Nm sterke 2,8-liter dieselmotor. Met deze dieselmotor sprint in de Hilux in tien klokslagen van 0 naar 100 km/u, 2,8 seconden sneller dan de bestaande 2.4 liter uitvoering.
Laadvermogen en trekvermogen
De 2,8-liter motor wordt aangeboden in de Xtra- en Dubbele Cabine-varianten met vierwielaandrijving. Daarbij is er keuze uit een handbediende zesversnellingsbak of een zestraps automaat. Het laadvermogen van 1.000 kilogram en het trekvermogen tot 3.500 kilogram geldt nu voor alle carrosserievarianten met vierwielaandrijving (Enkele Cabine, Xtra Cabine en Dubbele Cabine).
Aanpassingen
Het comfort en de rijeigenschappen zijn volgens Toyota verder verbeterd dankzij herziene wielophanging en stuurbekrachtiging. De ophanging heeft verbeterde afstelling van de voorste en achterste schokdempers, verbeterde bladveren en nieuwe ophangingsbussen voor een optimale demping op slecht wegdek met hobbels en kuilen.
Ook nieuw: een elektronische functie die het effect van een mechanisch sperdifferentieel nabootst, een verlaagd stationair toerental van 850 naar 680 toeren per minuut, de verbeterde afstelling van het gaspedaal, een verbeterd ESP-systeem en een nieuw Tyre Angle Monitorsysteem.
Toyota Hilux Invincible
De topversie in het aanbod van de nieuwe Toyota Hilux is de Invincible-uitvoering. Deze is verkrijgbaar in de varianten Xtra Cabine en Dubbele Cabine. De Invincible onderscheidt zich met een exclusieve grille, bumper, skidplates, spatborden en portiergrepen, unieke wielen en afwijkende achterklep.
De Hilux Invincible is binnenin voorzien van een combimeter voor de bestuurder, zwart metallic en zwartchromen accenten en een exclusieve Invincible Smart Entry-sleutel. Op de Dubbele Cabine-uitvoering zijn ‘helderblauwe’ voor- en achterportierverlichting en stoelen met tweekleurige, geperforeerd leder toegepast.