Toyota 60 jaar in Nederland: tijd voor een roadtrip in oude helden
Gereden in Will Vi, Toyota MR2 (AW11) en Toyota Corolla (KE10)
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Louwman & Parqui kreeg zestig jaar geleden als eerste bedrijf in de Europese Unie een contract om Toyota’s te importeren. Toyota Nederland viert dat in 2024 met een unieke rit waarbij oude helden uit de collectie van Louwman’s Toyota World in Raamsdonksveer worden ingezet voor een roadtrip in Nederland. En ja, dat was op-en-op genieten!
Opkomst van Toyota
Met de Crown begon de Toyota-geschiedenis. De sedan schitterde een paar jaar later in de Bond-film You Only Live Twice. De luxe vierdeurs achtervolgde Sean Connery in de Toyota 2000GT zonder dak. De film zorgde voor wereldwijde bekendheid van Toyota. Hoe het Toyota erna verging, hoeven we denk ik niet in detail te vertellen. Gedegen klom het Japanse automerk naar de top. Men schreef er managementboeken over vol, vele innovaties werden ontwikkeld en succesvol geïntroduceerd. Ook opvallend: Toyota weet elk jaar groene cijfers te schrijven.
Pareltjes uit collectie van Louwman’s Toyota World
Als oudste privé-importeur van Europa is Louwman & Parqui enorm trots om dit merk te mogen vertegenwoordigen. Een deel van die trots zie je terug in de collectie auto’s van Louwman’s Toyota World waar we mee op pad zijn. Samen met een groep andere journalisten krijgen we enkele pareltjes uit de collectie mee. Denk aan een Toyota Land Cruiser FJ40 uit 1969, een Toyota Yaris GRMN uit 2018, een Toyota Corolla GT AE86 en een Toyota Century uit 1997 met 5,0-liter V12-motor. Zelfs een Toyota Previa – een MPV met middenmotorconfiguratie – is van de partij.
Will VI, Toyota MR2 (AW11) en Toyota Corolla (KE10)
Toch zijn dat niet de auto’s waarin wij hebben gereden. Gedurende de rit hebben we kunnen proeven van de Will Vi, Toyota MR2 AW11 en Toyota Corolla KE10. Die laatste betreft de oudste auto in de line-up, met 1968 als geboortejaar. De auto is uitgerust met een 1.077 cc viercilinder benzinemotor met 44 kW (60 pk). Dit is tevens het eerste model van de Corolla en dit model zorgde voor de echte doorbraak van Toyota in Europa. Betrouwbaar, efficiënt én betaalbaar, zo mag je deze Corolla-generatie gerust noemen. Het rijdt heerlijk, ook al moeten we wel even wennen aan het ontbreken van gordels en een rechter buitenspiegel. In deze Corolla gaat het leven op een veel prettiger tempo. Allesbehalve haastig, gewoon lekker ontspannen toeren.
Corolla betekent…
Wist je overigens dat Corolla ‘bloemkroon’ betekent? De bloemkroon is de verzameling van blaadjes rond het centrale gedeelte van een bloem. Wereldwijd is de Corolla jarenlang de bestverkochte auto geweest. In 2021 werd een belangrijke mijlpaal gepasseerd: de 50 miljoenste Corolla werd verkocht.
Toyota MR2 met middenmotor
Van een heel ander kaliber is de Toyota MR2 AW11 waarin we hebben gereden. Deze auto uit 1984 beschikt over een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 91 kW (124 pk). De originele Toyota MR2 (AW11) werd geproduceerd van 1984 tot 1989 en was Toyota’s eerste tweezits sportwagen met middenmotor. Die middenmotor zorgde voor een ideale gewichtsverdeling en uitstekende handling, waardoor hij geliefd was bij sportautoliefhebbers. Met een gewicht van ongeveer 950 kilogram en een felle 1,6-liter viercilindermotor levert de MR2 indrukwekkende prestaties, ondanks zijn relatief kleine motor. De MR2 won in 1984 de titel ‘Japanse Auto van het Jaar’ en kreeg wereldwijd lof voor zijn innovatieve ontwerp en rijprestaties. Onderweg krijgen we diverse duimpjes, maar de meeste aandacht ging deze dag uit naar een ander model.
Waar een WiLL is, is een weg
Dat is de WiLL Vi. De WiLL Vi is geproduceerd van 2000 tot 2001 en viel op door zijn retro-geïnspireerde ontwerp met ronde lijnen, een bolle achterkant en een opvallende schuine achterruit. Vandaar dat dit model ook uitgebreid de aandacht trekt van omstanders. De WiLL Vi was onderdeel van de WiLL-serie en werd geproduceerd in beperkte oplage, voor de Japanse markt. Vandaar dat het stuur ook aan de ‘verkeerde kant’ zit. Toch maakt dat het rijden in deze unieke auto niet minder leuk. Het merk WiLL was een samenwerkingsproject tussen verschillende Japanse bedrijven, waaronder Toyota, om producten met een jong, trendy imago te creëren. Onder de motorkap schuilt een 1.298 cc grote viercilinder benzinemotor met een vermogen van 65 kW (89 pk). Het rijden in deze auto is een bijzondere ervaring.
Te gekke roadtrip
Tijdens de roadtrip genoten we ook van het lijnenspel van andere Toyota- en Lexus-modellen. Denk aan een Toyota Supra uit 1994, je weet wel: de Supra met legendarische 3,0-liter 2JZ-GTE twinturbo zescilindermotor met 243 kW (330 pk). Wat een beest! Ook de huidige generatie GR Supra reed mee, de A90 dus. De Lexus LC 500h, Lexus LS 400 en Toyota Mirai (waterstofauto) waren ook onderdeel van de equipe. Je mag gerust stellen dat Toyota en Lexus in de afgelopen zestig jaar heel wat moois heeft geproduceerd. Wij zijn benieuwd naar de volgende zestig jaar.
Met veel dank aan Toyota Nederland en Louwman’s Toyota World.