Rijtest – Renault Mégane R.S.
Wie in het donker naar de Mégane R.S. loopt, zou de auto nog kunnen verwarren voor een reguliere Mégane. Maar zodra de auto van het slot gaat, onthult de interieurverlichting het Recardo-interieur. Bij het instappen bevestigen de felrode gordels en de carbon-look accenten het vermoeden; dit is geen reguliere hatchback. In het daglicht toont de Mégane R.S. zijn ware karakter met zijn wielkastverbreders, grote opvallende velgen en enorme rode Brembo remklauwen.
Bij het uitrijden van de straat is elke oneffenheid in de weg goed merkbaar. Dat komt door het ontzettend straffe Cup-chassis. De Mégane R.S. is dan ook niet bedoeld om over klinkerweggetjes boodschappen te doen. Bij de eerste bocht wordt direct duidelijk waar de hot hatch wél voor gemaakt is: sportief bochtenwerk. Het differentieel met beperkte slip zorgt ervoor dat de Mégane R.S. zijn vermogen goed kwijt kan, zelfs tijdens het uitsturen van een bocht met het gaspedaal tot de bodem. Een goede prestatie, aangezien de 2,0-liter turbomotor met 194 kW (265 pk) vermogen niet bepaald bescheiden is. Een sprintje van 0 naar 100 km/u neemt slechts zes seconden in beslag.
De auto produceert een sportieve toon die binnen goed hoorbaar is, maar buiten nog veel beter. Bij volgas draaien voetgangers vaak hun hoofd, om te kijken waar dat motorgeluid vandaan komt. De stugge vering, de omhelzende Recaro-stoelen en het geluid van de motor zorgen voor een geweldige rijervaring. Dit is wat de puristen als écht autorijden bestempelen.
R.S. Monitor
Sinds de facelift van de Mégane rust Renault de hatchback uit met het R-Link-systeem. Prominent op de homepage van het infotainmentsysteem staat de R.S. Monitor. De app biedt een sportieve bestuurder handige informatie, zoals olietemperatuur, turbodruk, koppelverdeling over de wielen en de gemeten G-krachten. Het systeem doet denken aan een computergame. Een schakelindicator geeft aan wat de beste versnelling is voor optimale prestaties. Wie het circuit op gaat, heeft baat bij de laptimer die door middel van GPS de rondetijden bijhoudt. Voor dezelfde doelgroep plaatste Renault Sport wat handige tips in de R.S. Monitor. Zo adviseert het systeem twee plastic delen uit de bumper te verwijderen voor betere koeling van de remmen tijdens het circuitrijden.
De prijzen van de Renault Mégane R.S. beginnen bij 35.490 euro. Sportieve toevoegingen zoals het Cup-chassis en de Recaro-stoelen zijn optioneel.