![Toyota GR Supra met handbak](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto31-640x480.jpg)
Review – Toyota GR Supra met handbak (2023) – Onmeunig lekker
Handgeschakeld de lekkerste!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Onder de noemer ‘#savethemanual’ stelde Toyota de GR Supra met handbak voor aan de wereld. Een auto speciaal voor de liefhebbers die zelf willen schakelen. Haast is geboden: want dit is de allerlaatste Toyota GR Supra met handbak en benzinepower.
Toyota GR Supra handbak 2023
Wie had dat nog gedacht: in een tijd van elektrificatie nog kunnen rijden in een old school benzinegestookte sportauto met handbak. En dat we dat notabane ook nog doen in een Toyota, het merk van de hybrides en BEV’s. Klagen doen we niet, want we kunnen juist door die hybrides en BEV’s nog genieten van dit soort auto’s. Het CO2-gemiddelde van Toyota kan wel wat ‘klappen’ verduren en dus kan Toyota zo nu en dan nog wat leuks op te de markt brengen. Dit gebeurt dan vaak onder het GR-label, een afkorting voor Gazoo Racing.
Gazoo Racing
GR is de performancedivisie van Toyota en verantwoordelijk voor de GR Yaris, GR86, GR Corolla en uiteraard de GR Supra. Toyota heeft de GR Supra in samenwerking met BMW ontwikkeld. BMW levert op zijn beurt de Z4. De Z4 is er niet met handbak en dus de GR Supra met BMW-motoren in eerste instantie ook niet. Maar de fans bleven vragen: ‘kunnen we echt geen handbak krijgen?’
![Toyota GR Supra handbak](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto13-1140x846.jpg)
Ontwikkeling Toyota GR Supra handbak begon in 2019
Het triggerde Toyota om toch aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een handbak. Dat gebeurde al in 2019, maar toen kwam de coronacrisis. Daar heb je vast wel iets van meegekregen. De complete wereld zat in een lockdown en dus was het bijzonder lastig voor Toyota’s ontwikkelingsdivisies in Japan en Europa om samen te werken. De introductie van de GR Supra met handbak werd daarom vooruitgeschoven. Maar in de tweede helft van 2022 was het eindelijk zover: de GR Supra handbak werd een feit. #savethemanual!
Een Toyota GR Supra met handbak? JAZEKER! (2023) – AutoRAI TV
Levering in Nederland van start
Inmiddels is ook de levering in Nederland op gang gekomen en kunnen we op Nederlandse bodem zelf instappen in deze GR Surpa met handbak. Sterker nog: het exemplaar dat je hier op de foto’s ziet, is de allereerste van Nederland en ook nog in de nieuwe kleurstelling Moonstone White. Het ziet er verdraaid lekker uit, toch? De rode Supra-badge verklapt dat dit een handbakversie.
![Toyota GR Supra Manual in Moonstone White](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto20-1140x799.jpg)
GR Supra best prijzig in Nederland
Wie een Toyota GR Supra wil kopen, kan maar beter een flinke zak geld meenemen naar de Toyota-dealer. Want BPM maakt de auto in Nederland best duur. Er is keuze uit twee aandrijflijnen: een 2,0-liter viercilinder met 258 pk of een 3,0-liter zes-in-lijn met 340 pk. De handbak wordt alleen in combinatie met de zescilinder geleverd.
Bijna 100.000 euro
De viercilindervariant start bij 67.695 euro. Voor de variant met zes-in-lijn ben je al minimaal 93.595 euro kwijt. In dit geval krijg je de achttrapsautomaat. Wil je de handgeschakelde zesbak, dan mag je 98.795 euro afrekenen. Dat komt omdat de handbakversie een hogere CO2-uitstoot heeft: 198 g/km versus 183 g/km voor de automaat.
![Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak, de BMW-details zijn goed herkenbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto34-1140x855.jpg)
Auto voor puristen
De Toyota GR Supra Manual is overduidelijk een auto voor puristen. Een cadeautje van Toyota voor mensen die de voorkeur geven aan drie pedalen. Omdat het nog kan nu de handbak op het punt staat om uit te sterven. Vandaar die pakkende hashtag: #savethemanual.
De zesbak, ook met iMT
Over die zesbak gesproken: Toyota heeft hem samengesteld op basis van componenten van ZF, BMW en eigen technologie. Toyota heeft wat aanpassingen moeten doen om het hoge koppel van de zes-in-lijn turbobenzinemotor te kunnen verwerken, denk hierbij versterking van de enkele koppeling. De laatste versnelling is wat verkort waardoor de zes-in-lijn ook wat hogere toerentallen mag draaien.
Dankzij een iMT-functie geeft de ECU (computermodule) zelfstandig tussengas bij op- en terugschakelen zodat de zes-in-lijn altijd in een perfect toerental terugvalt. Deze functie is ook uitschakelbaar, indien je zelf aan de slag wilt met heel and toe.
![Ook rijdend is de GR Supra een plaatje!](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto29-1140x713.jpg)
Leuke feitjes van handbakversie
Leuk feitje overigens voor bij de borrel: de pookknop weegt 200 gram, volgens Toyota het perfecte gewicht voor het beste schakelgevoel. Schakelt overigens bijzonder fijn, dit pookje. Doet ook sterk aan die van de Porsche 911 denken. Verder: door de komst van de handgeschakelde transmissie heeft Toyota ook de middentunnel aangepast. De herziene lay-out heeft nu een ruimte van 42 mm tussen de pookknop en het airconditioningpaneel. Soms druk je tijdens het schakelen net een knop van de airco-unit in. Kan gebeuren.
Lichter, maar wel ietsje trager
De handbak is overigens 12 kilogram lichter dan de automaat, maar omdat schakelen wat langer duurt dan bij de automaatversie, lever je wel wat in op de 0-100-tijd: 4,6 seconden voor de handbak versus 4,3 seconden voor de automaat. De topsnelheid komt uit op 250 km/u, uiteraard zit er een begrenzer op.
![Zijkant GR Supra 2023](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto16-1140x855.jpg)
Achterwielaandrijving voor GR Supra
De Toyota GR Supra Manual heeft natuurlijk achterwielaandrijving en een sperdifferentieel. Driften? Geen enkel probleem. In de condities waarin wij deze auto reden – met temperaturen van ongeveer drie graden Celsius en wat regen – is deze auto behoorlijk tail happy! Weten wat je doet dus, maar wel oh zo leuk!
Geweldige rij-ervaring
Rijden in deze Japanner met Duitse genen is ook een waar genot. Dat komt ook door aanpassingen aan het onderstel, met gevulkaniseerd rubber in de voorste en achterste stabilisatorstangbussen en opnieuw afgestelde schokdempers. Ook de stuurinrichting is iets anders gekalibreerd voor meer stuurgevoel. Maar overall biedt deze GR Supra een heerlijke betrokken rijervaring. De cockpit voelt wel wat klein aan, maar gelukkig kent de bestuurdersstoel ook een extreme lage stand waardoor je met een lengte van 1,85 meter alsnog goed kunt zitten. De zes-in-lijn hangt heerlijk aan het gas en heeft bergen koppel te bieden als je er om vraagt. Met name de tussenacceleraties voelen daardoor extra intensief aan.
![Voorkant GR Supra 2023](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto4-1140x805.jpg)
Toyota GR Supra handbak: niet beter, wel leuker
Maar of de versie met handbak de beste keuze is? Misschien niet: de automaat is meer smooth en beter afgesteld op de zes-in-lijn, maar de handbakversie is sowieso de leukere keuze voor de meer betrokken rijervaring. Een beetje zoals bij de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio dus. De automaatversie is beter en soepeler, de handbak gewoon veel leuker. Moet je niet elke dag het beste uit de dag halen? Juist, de handbakversie is the one to have, helemaal omdat dit de allerlaatste Supra met handbak is. Het is nu al een klassieker.
![Een witte Toyota GR Supra handbak rijdt op een weg omzoomd met bomen en huizen. Op het kenteken staat "R-478-SH". De lucht is bewolkt en er ligt een lichte sneeuwlaag op de grond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto33-640x480.jpg)
![Close-up van de versnellingspook van een Toyota GR Supra met "GT"-embleem, omgeven door bedieningsknoppen, en een deel van de middenconsole inclusief de klimaatbedieningsknoppen zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto38-360x270.jpg)
![Close-up van de motorruimte van een Toyota GR Supra handbak, met verschillende motoronderdelen en het "Toyota Supra" -logo op de motorkap.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto1-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbak wordt getoond terwijl hij over een weg rijdt, van achteren vastgelegd met een zichtbaar kenteken "R-478-SH". De achtergrond onthult een gedeeltelijk besneeuwd landschap.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto32-640x480.jpg)
![Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto34-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbak met Europees kenteken staat geparkeerd op een landelijke weg met sneeuwplekken, kale bomen en huizen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto27-360x270.jpg)
![Toyota GR Supra met handbak](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto31-640x480.jpg)
![Toyota GR Supra Manual](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto20-360x270.jpg)
![Afbeelding van de open motorkap van een witte Toyota GR Supra, waarbij de motor en verschillende componenten zichtbaar zijn. De motor is voorzien van zwarte en rode details, wat het krachtige vakmanschap onderstreept.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto2-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra staat geparkeerd op een asfaltoppervlak onder een helderblauwe hemel en laat zijn strakke ontwerp en prestatievermogen zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto21-640x480.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbak met Nederlands kenteken "R-478-SH" rijdt op een verharde weg met bomen en struiken op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto30-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbak staat geparkeerd op een landelijke weg met velden en bomen op de achtergrond. Het voertuig heeft een Europees kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto28-360x270.jpg)
![Witte Toyota GR Supra met kenteken R-478-SH rijdend op een weg met bomen en huizen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto25-640x480.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbaksportwagen staat geparkeerd op een open asfaltterrein met een helderblauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto23-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbak met een strak design staat geparkeerd aan de kant van een weg nabij grasvelden en bladerloze bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto24-360x270.jpg)
![Op een grindondergrond staat een witte Toyota GR Supra met Nederlands kenteken RK-478-SH geparkeerd met een heg en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto18-640x480.jpg)
![Toyota GR Supra](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto29-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra met een geel-zwarte kentekenplaat geparkeerd op een verharde weg onder een helderblauwe hemel, wat het strakke ontwerp en de krachtige aantrekkingskracht benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto5-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbaksportwagen staat op een heldere dag geparkeerd op een asfaltoppervlak, wat het strakke ontwerp en het kenteken "R-478-SH" laat zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto22-640x480.jpg)
![Op een betonnen ondergrond staat een witte Toyota GR Supra met achterspoiler geparkeerd. Op het kenteken staat "R-478-SH". De achtergrond toont een groen gazon en bomen onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto37-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra handbak met Nederlands kenteken staat geparkeerd op een verhard oppervlak, vastgelegd vanuit een lage hoek tegen een helderblauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto19-360x270.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra met zwarte wielen staat geparkeerd aan een rustige weg, omgeven door kale bomen en groen. De auto, die glanst onder het zachte licht, heeft een geel kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto26-640x480.jpg)
![Toyota GR Supra met handbak](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto16-360x270.jpg)
![Toyota GR Supra Manual](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto17-360x270.jpg)
![Interieur van een moderne Toyota GR Supra met een zwart en bruin lederen stuur en stoelen, een handmatige versnellingspook en een digitaal dashboard.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto14-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een witte Toyota GR Supra handbak met een zichtbaar Nederlands kenteken met de tekst "R-478-SH." De auto staat geparkeerd op een verharde ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto15-360x270.jpg)
![Toyota GR Supra Manual](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto13-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Toyota GR Supra Handbak met bruinleren stoelen, een strak zwart dashboard en een stuur, gezien door de voorruit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto3-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van een witte Toyota GR Supra handbak geparkeerd op een weg, met de dubbele uitlaatpijpen, achterlichten en het Nederlandse kenteken R-478-SH.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto12-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de Toyota GR Supra handbakconsole met een handmatige versnellingspook, klimaatregelingsknoppen en een draaiknop voor infotainmentbediening, met koolstofvezelaccenten en bruinleren bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto9-360x270.jpg)
![Gedeeltelijke weergave van een witte Toyota GR Supra handbak geparkeerd op een nat wegdek, met een glanzende voorkant en zwarte lichtmetalen velgen. De achtergrond bestaat uit een groene haag en een straatlantaarn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto10-640x480.jpg)
![Een witte Toyota GR Supra staat geparkeerd op een grindoppervlak onder een helderblauwe lucht, met een kentekenplaat met de tekst "R-478-SH.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto11-360x270.jpg)
![Close-up van het interieur van een Toyota GR Supra, met de handbak, een deel van het stuur en de bedieningselementen op het dashboard. Het ontwerp heeft een strakke mix van zwarte en bruine kleuren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto8-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een Toyota GR Supra met een handmatige versnellingspook, rijmodusknoppen, een mediabedieningsknop en een afwerking in koolstofvezel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto7-640x480.jpg)
![Op een verharde ondergrond onder een strakblauwe hemel staat een strakke, witte Toyota GR Supra met zwarte velgen en Nederlands kenteken geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto6-360x270.jpg)
![Toyota GR Supra](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/toyota-gr-supra-manual-handbak-2023-review-foto4-360x270.jpg)