![Een zilverkleurige en zwarte Renault Mégane E-Tech Electric met een zichtbare kentekenplaat aan de voorkant staat geparkeerd op een verhard terrein met groene bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-2-640x480.jpg)
Review – Renault Mégane E-Tech Electric (2022)
Bekende naam, volledig anders
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Met de nieuwe modelgeneratie is de Mégane behoorlijk veranderd. AutoRAI.nl ging een week met de nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric op stap voor een uitgebreide kennismaking.
De nieuwe Renault Mégane is in zo’n beetje ieder opzicht anders dan zijn voorganger. Het grootste nieuws is misschien wel op technisch vlak, want de nieuwe Mégane is er alleen nog met volledig elektrische aandrijving. Daarom luistert hij voluit ook naar de naam Renault Mégane E-Tech Electric. De auto wordt gebouwd op een volledig nieuw platform voor elektrische modellen.
![Een witte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV staat geparkeerd op een parkeerplaats, naast dicht groen en bomen, met een heldere hemel boven hem.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-10-640x480.jpg)
![Een moderne wit-zwarte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV staat geparkeerd op een verhard oppervlak, met groen en bomen op de achtergrond. Het voertuig is voorzien van een Europees kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-1-360x270.jpg)
![Close-up van een modern autowiel met een geometrisch, zwart en zilver velgontwerp, bevestigd aan een witte Renault Mégane E-Tech Electric geparkeerd op asfalt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-20-360x270.jpg)
Gezichtsbedrog?
Dan is er ook nog de carrosserievorm. Was de vorige generatie er als hatchback, stationwagen en in sommige landen ook als sedan, de nieuwe Mégane is er alleen als… ja, wat is het eigenlijk? Op het eerste gezicht lijkt de Mégane een crossover te zijn geworden, maar dat is voor een deel gezichtsbedrog. De grote wielen en bijzonder hoge taillelijn geven de auto een SUV-achtige uitstraling, maar ‘stiekem’ is de Mégane gewoon een hatchback gebleven.
Concreet is hij 16 cm korter, 4 cm smaller en 6 cm hoger dan de hatchbackversie van het vorige model. Zo veel ontloopt dat elkaar dus niet eens. Belangrijker: doordat de wielen veel meer op de hoeken van de carrosserie staan is er ondanks de iets gekrompen lengte en breedte veel meer interieurruimte. Zo biedt de bagageruimte een inhoud van een flinke 440 liter.
![Een Renault Mégane E-Tech Electric staat geparkeerd op een verharde weg, omgeven door weelderig groen gras en torenhoge bomen. De strakke witte SUV wordt gevangen in een sereen zijprofiel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-11-640x480.jpg)
![Een witte en zwarte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV staat op een zonnige dag geparkeerd in de buurt van groene bomen en struiken. Er staat een geel Europees kenteken op.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-14-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een witte auto met het Renault-embleem en de modelnaam "Mégane E-Tech Electric".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-31-360x270.jpg)
Ruimte achterin
Ook op de achterbank heb je veel meer ruimte dan je op basis van het exterieurdesign zou verwachten. Alleen de hoofdruimte houdt ondanks die extra hoogte niet over. Als we met onze lengte van 1,80 m keurig rechtop gaan zitten raakt ons hoofd al net het dak. Over been- en schouderruimte hebben we echter weinig te klagen. Ook is het zich naar buiten een stuk beter dan je met die kleine zijruitjes zou verwachten.
Wat overig zitcomfort betreft is de achterbank wel aan de harde kant. Tijdens het proefzitten hebben we het prima uitgehouden en de gemiddelde rit zal ook goed te doen zijn, maar we vragen ons af hoe lang het comfortabel blijft als je een lange rit gaat maken. Bovendien zorgt de hoge vloer ervoor dat je iets met de benen omhoog zit, waardoor de zitting die niet meer ondersteunt.
![Een lichtblauwe Renault Mégane E-Tech elektrische auto staat geparkeerd op een verhard oppervlak met groen en bomen op de achtergrond. De auto heeft een geel kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-17-640x480.jpg)
![Het interieur van een Renault Mégane E-Tech Electric wordt weergegeven met de achterdeur open, waardoor twee witleren stoelen met middenarmsteun zichtbaar zijn. Ook het deurpaneel en een deel van de voorstoelen zijn zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-48-360x270.jpg)
![In een open Renault Mégane E-Tech Electric-kofferbak ligt een opgevouwen voorwerp, mogelijk een autoscherm, op de vloer van de kofferbak. Het interieur is schoon en gedeeltelijk afgedekt door een plank.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-50-360x270.jpg)
Achter het stuur
We verlaten de achterbank en nemen plaats achter het stuur. Ook hier heb je een ruimtelijk gevoel. Verder kijk je uit over een redelijk strak vormgegeven, maar in ieder geval opgeruimd dashboard. Op het stuur zitten de nodige knoppen voor de bediening van audio, cruise control en het kiezen van de rijmodus. Voor de rest bedien je bijna alles via het grote touchscreen. Wel zitten onderaan het scherm enkele sneltoetsen voor de klimaatbediening. Hoef je daarvoor niet eerst een menu te openen.
![Binnenaanzicht van de Renault Mégane E-Tech Electric met een modern design met een digitaal dashboard, een groot centraal infotainmentscherm met een kaart en luxe beige lederen stoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-36-640x480.jpg)
![Het infotainmentsysteem van de Renault Mégane E-Tech Electric toont verschillende apps, waaronder Android Auto, Apple CarPlay, Google Assistant en Maps. Op het scherm staat een temperatuur van 23°C en de tijd is 17:49.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-41-360x270.jpg)
![Interieur van een Renault Mégane E-Tech Electric, met het stuur, het dashboard, de middenconsole en lichtgekleurde stoelen met opbergvakken en bekerhouders.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-39-360x270.jpg)
Hele grote smartphone
De bediening van het touchscreen is prettig. Het werkt eigenlijk precies als je smartphone of tablet. Sterker nog, zelfs als je je telefoon niet met het systeem hebt gekoppeld komen een aantal ‘apps’ overeen. De op zich mooi glanzende schermen zijn wel erg gevoelig voor stofjes, vingerafdrukken en spiegelingen. Een mat oppervlak was wellicht een betere keuze geweest.
Ook bekend van je telefoon: navigatie via Google Maps. Mede doordat die is gekoppeld aan de boordcomputer van de auto, is de navigatie aangevuld met wat handige functies voor EV-rijders. Locaties van laadpunten bijvoorbeeld, maar ook een voorspelling van de resterende batterijlading bij aankomst. Die voorspelling blijkt behoorlijk accuraat, waarover straks meer.
![Een modern auto-interieur met een stuur met verschillende bedieningselementen, een digitaal bestuurdersdisplay en een groot touchscreen-infotainmentsysteem aan de rechterkant, zoals geïllustreerd in de Renault Mégane E-Tech Electric.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-37-640x480.jpg)
![Close-up van het digitale dashboarddisplay van een Renault Mégane E-Tech Electric met een navigatiekaart, klimaatregelingsinstellingen en verschillende menu-opties. Het scherm geeft een temperatuur van 23°C en een tijd van 17:49 aan.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-40-360x270.jpg)
![Het navigatiescherm in de Renault Mégane E-Tech Electric geeft routedetails weer: 1 uur en 11 minuten naar bestemming, nog 91 km, aankomsttijd 09:18 en batterij op 35%. Er wordt een kaart getoond met de wegnamen "Nesselande" en "IJsselweg".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-55-360x270.jpg)
Het instrumentarium achter het stuur is ondanks het spiegelende oppervlak wel gewoon prima afleesbaar. Ook qua weergave: je ziet duidelijk de belangrijkste informatie en alles dat niet relevant is, is ook niet te zien. Wil je juist wel meer info of een andere indeling, dan is dat ook in te stellen. Je kunt er zelfs beeldvullend de navigatie naartoe verplaatsen.
Een leuk detail is dat het autootje in het instrumentarium achter het stuur ook remt of richting aangeeft als jij dat doet. Het autootje heeft ook een praktische functie, want vlak voor het autootje is tijdens het rijden te zien hoeveel seconden afstand je houdt ten opzichte van je voorganger.
![Binnenaanzicht van een Renault Mégane E-Tech elektrisch autodashboard met een digitaal display met navigatie-aanwijzingen, interactieve bedieningselementen en een Renault-logo op het stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-61-640x480.jpg)
![Een digitaal display in de Renault Mégane E-Tech Electric toont het achteraanzicht van een auto met de tekst ‘Comfort’ die de geselecteerde rijmodus aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-57-360x270.jpg)
![Een Renault Mégane E-Tech Electric wordt op het middenscherm van een autodisplay weergegeven met daaronder het woord 'Comfort', dat de huidige rijmodus aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-58-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Renault Mégane E-Tech elektrische auto met een stuur met logo, een centraal digitaal display met navigatie en een touchscreen aan de rechterkant met verschillende app-pictogrammen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-59-640x480.jpg)
![Autodashboard van de Renault Mégane E-Tech Electric met een digitaal display dat een snelheid van 94 km/u, versnelling in Drive, bereik van 450 km en diverse andere voertuiggegevens weergeeft, waaronder verbruik en een "Sport"-modusindicator.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-60-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Renault Mégane E-Tech elektrisch autodashboard met een digitaal instrumentenpaneel, een groot centraal touchscreen met navigatie, een stuur met bedieningselementen en sfeerverlichting.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-62-360x270.jpg)
Rijden met de Renault Mégane E-Tech Electric
We gaan op pad en wat al snel opvalt is het rijcomfort. Het onderstel weet oneffenheden in het wegdek vrijwel glad te strijken. Alleen korte oneffenheden worden merkbaar doorgegeven, maar dat hou je met grote velgen met relatief weinig rubber eromheen. Ondanks het comfort van het onderstel ligt de auto in bochten keurig strak op de weg. Daarbij bieden de stoelen, ook bij snellere bochten zoals een op- of afrit van de snelweg, goede zijdelingse steun en een uitstekend zitcomfort.
![Een zilverkleurige Renault Mégane E-Tech Electric met geel kenteken staat geparkeerd op een asfaltoppervlak, omgeven door groene bomen en struiken onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-5-640x480.jpg)
![De afbeelding toont het interieur van een Renault Mégane E-Tech Electric, met de nadruk op de voorstoelen en het dashboard. De lichtgekleurde stoelen zijn voorzien van een geruit patroon, terwijl ook het strakke stuur en de moderne middenconsole zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-46-360x270.jpg)
![Close-up van het achterwiel en de band van een moderne Renault Mégane E-Tech Electric op een zonnige dag, met een strak, zwart en zilver velgontwerp en een deel van de lichtgrijze carrosserie van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-24-1-360x270.jpg)
Rijmodus Comfort
We noemden al even de rijmodi, die je kunt selecteren met de grote ronde knop op het stuur. Zoals gebruikelijk is er keuze uit Comfort, Eco en Sport. De ‘standaard’ Comfort-modus heeft met afstand onze voorkeur. Je hebt dan gewoon een vlotte acceleratie en een regeneratie die ook in sterkste stand goed te doseren is met het zogenaamde ‘one pedal driving’.
Overigens rijden wij met de EV60 220 pk-uitvoering. Het spreekt eigenlijk voor zich dat je daarmee meer dan genoeg vermogen hebt, zeker gezien het direct beschikbare koppel van de elektromotor. We zijn ervan overtuigd dat je in de 130 pk-versie van de Renault Mégane E-Tech Electric ook niet snel vermogen tekort komt.
![Een zilveren Renault Mégane E-Tech elektrische auto staat buiten geparkeerd op een zonnige dag, met een helderblauwe lucht en groene bomen op de achtergrond. De auto beschikt over een geel-zwart kenteken met de tekst "P-910-KV".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-3-640x480.jpg)
![Close-up van de koplamp linksvoor en de grille van een wit-gouden Renault Mégane E-Tech Electric, geparkeerd op een weg met groene bomen zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-21-360x270.jpg)
![Close-up van de rechterachterzijde van een Renault Mégane E-Tech Electric, met een strak achterlichtontwerp op een zilverkleurige auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-29-360x270.jpg)
Regeneratie: van uitrollen tot ‘one pedal driving’
De mate van regeneratie is in te stellen met de flippers achter het stuurwiel. Van heel licht (alsof je gas loslaat in een reguliere auto) tot sterk (rempedaal heb je dan alleen nog nodig voor echt sterk afremmen of volledig stoppen). Dat laatste heeft onze voorkeur, maar als je daar anders over denkt kan je de sterkte dus aan je eigen voorkeur aanpassen.
Helaas moet je de sterkte van de regeneratie wel voor iedere rit opnieuw instellen, want de Renault Mégane E-Tech Electric start altijd in de lichtste stand. Dat opnieuw instellen is een kleine moeite, maar het is wel een in feite onnodige handeling die na iedere start moet gebeuren.
![Een witte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV staat geparkeerd op een asfaltoppervlak met bomen en groen op de achtergrond. Het voertuig heeft een kenteken dat begint met "P" en is voorzien van strakke, moderne designelementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-18-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een moderne witte Renault Mégane E-Tech Electric, met strakke koplampen, opvallende geometrische accenten en een grote lichtmetalen velg op een zonnige dag. Op de achtergrond zijn bomen en een grasveld zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-23-360x270.jpg)
![Close-up van een rood achterlicht en achterspatbord op een witte Renault Mégane E-Tech elektrische auto, buiten geparkeerd met groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-30-360x270.jpg)
Rijmodus Eco
In theorie helpt de Eco-modus je met zuinig rijden, met een gematigde reactie op het stroompedaal en extra sterke regeneratie. Klinkt goed, maar in de praktijk zorgt de combinatie van beide er vooral voor dat de auto loodzwaar aanvoelt, alsof hij met moeite vooruit te branden is. Je kunt beter in Comfort-modus gewoon zelf zo zuinig mogelijk rijden.
Rijmodus Sport
In Sport-modus reageert de auto juist zeer enthousiast op input van het gaspedaal. Zo enthousiast dat je de Sport-modus eigenlijk alleen moet inschakelen als je daadwerkelijk een potje sportief gaat sturen op een leuke en geschikte weg. Gewoon omdat de Sport-modus onder gewone omstandigheden voor een wat onrustig rijgedrag zorgt.
![Een witte Renault Mégane E-Tech elektrische auto staat geparkeerd op een verhard oppervlak omgeven door bomen en groen. Op de achterste kentekenplaat van het voertuig staat "P-910-KV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-16-640x480.jpg)
![Een Renault Mégane E-Tech Electric, wit en zwart met een gouden accent, met daarop een Nederlands kenteken "P-910-KV", staat geparkeerd op een weg met bomen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-9-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een witte Renault Mégane E-Tech Electric met een Nederlands kenteken met de tekst "P-910-KV", waarop de achterlichten en het logo aan de achterkant van het voertuig te zien zijn. Op de achtergrond zijn bomen en groen zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-33-360x270.jpg)
Actieradius praktijk Renault Mégane E-Tech Electric
Over zuinig rijden gesproken: op dat punt heeft de Renault Mégane E-Tech Electric ons positief verrast. De door ons gereden uitvoering heeft volgens de officiële WLTP-gegevens een actieradius van 450 kilometer en een gemiddeld stroomverbruik van 16,1 kWh/km. Bij een volledig opgeladen batterij toonde de boordcomputer bij ons een verwachte actieradius van ongeveer 370 kilometer.
Dat is enerzijds een stuk minder dan de WLTP-waarde, maar daar staat tegenover dat hij die 370 kilometer vervolgens wel waarmaakt. Sterker nog, we hebben zelfs een paar keer meegemaakt dat we minder kilometers aan actieradius verbruikten dan de rit lang was. Dat zien we echt niet vaak. Ook het gemiddelde stroomverbruik aan het einde van de testweek verrast positief: 13,9 kWh/100 km. Een stuk zuiniger dan de fabrieksopgave!
Om deze cijfers wat context te geven: onze kilometers maakten wij voornamelijk op snel- en N-wegen. Daarbij hadden we tijdens de testweek ‘perfecte’ weersomstandigheden: weinig wind en buitentemperaturen van ruim 15 graden, ofwel de ideale bedrijfstemperatuur voor de batterij. Een zuinige rijstijl helpt natuurlijk ook. Na afloop van de rit geeft de boordcomputer van de Renault Mégane E-Tech Electric je een Eco-score. Blijkbaar hebben wij een zuinige rijstijl, want zonder al te veel ons best te doen haalden we steeds een score van ruim 90% en zelfs een keer 100%.
![Het dashboardscherm van een Renault Mégane E-Tech Electric geeft een eco-score van 100 weer, vergezeld van evaluaties voor acceleratie en anticipatie, beide beoordeeld met 5 van de 5 sterren. Op het scherm staat trots "Gefeliciteerd, u bent een Eco-rijder".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-54-640x480.jpg)
![Het dashboardscherm van een Renault Mégane E-Tech elektrische auto geeft een Driving Eco-score van 97/100 weer, met labels voor ‘Acceleratie’ en ‘Anticipatie’, beide beoordeeld met vijf sterren. De huidige temperatuur is 19°C om 10:49 uur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-53-360x270.jpg)
![Close-up van een Renault Mégane E-Tech elektrische brandstofdeur met een zeshoekig embleem, onderdeel van een lichtblauw voertuig, dat de kromming van het achterspatbord en een deel van de achterband benadrukt. Vervaging van bomen en blauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-26-360x270.jpg)
Verbeterpunt: zicht rondom
Is er dan niets te klagen? Toch wel. Het zicht rondom laat echt te wensen over. De genoemde hoge taillelijn kan je mooi vinden, maar zorgt wel voor kleine zijruitjes. Tel daarbij op dat de raamstijlen ook nog behoorlijk dik zijn en het resultaat zijn flinke dode hoeken. De parkeerassistenten heb je daardoor wel nodig, maar ook tijdens het rijden is het soms goed uitkijken.
Niet alleen de achterste raamstijlen zijn dik, zelfs de A-stijl kan wel een afslankkuur gebruiken. Bij het naderen van een kruispunt verdween daar gewoon een complete fietser achter, die vanuit een zijstraat aan kwam rijden. Het is dat we toch wel moesten stoppen voor dat kruispunt…
![Zilveren Renault Mégane E-Tech Electric met een zwart dak geparkeerd aan een weg omgeven door groen, met een Nederlands kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-7-640x480.jpg)
![Close-up van de grille van een witte Renault Mégane E-Tech Electric met het Renault-logo, met daaronder een gele kentekenplaat. Bomen en lucht zijn op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-22-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een witte auto, met het Renault-logo en de modelnaam "MEGANE" in metalen letters. Dit is de Renault Mégane E-Tech Electric, die een strak design combineert met de allernieuwste technologie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-32-360x270.jpg)
Digitale achteruitkijkspiegel
Ook voor het thema ‘zicht’: de digitale achteruitkijkspiegel. Enerzijds is het een handige oplossing voor wie vaak passagiers achterin heeft, die het zicht door de achterruit blokkeren. Daarnaast is het beeld van de digitale achteruitkijkspiegel ook keurig helder en haarscherp. Wat dat betreft niets te klagen.
Wel is de digitale achteruitkijkspiegel in het begin even wennen. Vooral het inschatten van hoe groot de afstand tot achterliggers nou daadwerkelijk is. Bovendien is het oppervlak van het scherm nog steeds glanzend, waardoor er zeker op een zonnige dag vaak van alles door het camerabeeld heen spiegelt.
Het scherm is glanzend, omdat je de spiegel met een druk op een knop ook nog steeds als conventionele achteruitkijkspiegel kunt gebruiken. Daarbij kom je wel weer terug bij het punt hiervoor: het zicht rondom. Door de kleine achterruit is het namelijk wel een beetje alsof je door de brievenbus naar buiten tuurt. Het is wel voldoende om het verkeer recht achter je in de gaten te houden.
![Het achteruitkijkspiegeldisplay in de Renault Mégane E-Tech Electric biedt een duidelijk zicht op het pad dat leidt naar een groot gebouw omgeven door groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-45-640x480.jpg)
![Een witte en zwarte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV staat op een zonnige dag geparkeerd op een verhard terrein nabij groen en bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-6-360x270.jpg)
![Een zij- en achteraanzicht van een witte Renault Mégane E-Tech Electric met getinte ramen, geparkeerd op een verharde ondergrond, omgeven door groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-28-360x270.jpg)
Geluidscomfort
Om nog heel even terug te komen op het rijcomfort: ook akoestisch is dat goed voor elkaar. Alle rijgeluiden blijven mooi op de achtergrond. Motorgeluid is er natuurlijk sowieso niet, wel is de zoemende ‘voetgangerwaarschuwing’ op lage snelheid soms wat doordringend.
Harman Kardon-audiosysteem
Over akoestiek gesproken: het Harman Kardon-audiosysteem is echt een aanrader. Er komt hoe dan ook een goed geluid uit de speakers, maar er zijn zelfs talrijke instellingsmogelijkheden. Naast gebruikelijke opties als de sterkte van de bas, de treble, nadruk op voor/achterin etc. zijn er ook geluidsthema’s. Wil je helder studiogeluid, de galm van een concertzaal of juist stampende clubmuziek tot zijn recht laten komen: alles kan.
![Close-up van een Renault Mégane E-Tech Electric-dashboard met een Harman/Kardon-luidspreker die elegant is geïntegreerd boven een gestructureerd paneel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-44-640x480.jpg)
![Close-up van het interieur van de Renault Mégane E-Tech Electric, met nadruk op het dashboard en de ventilatieopening aan passagierszijde. Het dashboard is zwart met witte stiksels en aan de linkerkant is gedeeltelijk een touchscreendisplay zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-42-360x270.jpg)
![Close-up van een binnendeurpaneel van de Renault Mégane E-Tech Electric, met getextureerde houten afwerking met een glanzende afwerking en gestikt zwart leer.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-43-360x270.jpg)
Prijzen en uitvoeringen Renault Mégane E-Tech Electric
Qua aandrijving zijn er drie varianten van de Renault Mégane E-Tech Electric: de EV40 130 pk (vanaf 37.590 euro), de EV60 130 pk (vanaf 43.190 euro) en de EV60 220 pk (vanaf 42.190 euro). Het vermogen van de elektromotor(en) zit in de naam en het eerste getal geeft de grootte van het batterijpakket aan (40 of 60 kWh).
Dan zijn er nog de uitrustingsniveaus Equilibre (vanaf 37.590 euro), Techno (vanaf 40.590 euro), Evolution (vanaf 43.190 euro) en Iconic (vanaf 48.190 euro). De meeste aandrijvingsvarianten zijn met de meeste uitrustingsniveaus te combineren. Een uitzondering is de EV60 130 pk, die alleen leverbaar is als Evolution.
![Een witte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV geparkeerd op een asfaltoppervlak met weelderige groene bomen op de achtergrond op een zonnige dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-13-640x480.jpg)
![Close-up van de motorruimte van een witte Renault Mégane E-Tech Electric met de motorkap open, met verschillende componenten en bedrading.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-51-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de motorruimte van een moderne auto met de motorkap open, waardoor verschillende componenten zichtbaar zijn, waaronder draden, leidingen en de accu van een Renault Mégane E-Tech Electric.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-52-360x270.jpg)
Uitrustingen Renault Mégane E-Tech Electric
De Renault Mégane E-Tech Electric is als ‘instapper’ Equilibre al standaard voorzien van onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, full-led-verlichting, keyless entry, 9-inch centraal touchscreen, infotainment met draadloos Apple CarPlay en Android Auto en de eerste vijf jaar gratis Pack Remote Servies, met TEP-leder bekleed stuurwiel en interieurdelen, stoelbekleding van gerecycled materiaal. Verder is er standaard al een uitgebreid pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen, inclusief verkeersbordherkenning en achteruitrijcamera.
Onze testauto is topmodel Iconic, standaard voorzien van onder meer 20-inch lichtmetalen velgen, tweekleurige carrosserie, deels met leder bekleed dashboard, voorstoelen met massagefunctie, het meest uitgebreide infotainment met 12-inch touchscreen en navigatie en het Harman Kardon Premium Sound-systeem. Dat is nog aangevuld met wat optionele visuele aankleding en dat brengt de totaalprijs van onze testauto op net geen 50 mille.
De meest actuele prijzen en uitrustingen vind je natuurlijk op www.renault.nl.
Conclusie Renault Mégane E-Tech Electric
Het zicht rondom vinden we echt een sterk verbeterpunt, voor de rest zijn onze aanmerkingen vooral kleinigheden. Na onze testweek herinneren wij de Renault Mégane E-Tech Electric vooral als een erg fijn rijdende auto die indruk maakt met een laag stroomverbruik en een realistische weergave van de actieradius door de boordcomputer. Met zijn voorganger is de nieuwe Renault Mégane door de grote verschillen eigenlijk niet te vergelijken, maar hij zou zomaar net zo succesvol kunnen worden. De concurrentie in de markt van elektrische auto’s wordt steeds heviger, maar Renault heeft met de Mégane E-Tech Electric een sterk aanbod.
![Een witte Renault Mégane E-Tech Electric compacte SUV met een zwart dak staat geparkeerd op een parkeerplaats omgeven door groen. Het voertuig heeft een Europees kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-12-640x480.jpg)
![Close-up van de zijruit en de achterstijl van een Renault Mégane E-Tech Electric. De auto heeft een glanzende zwart-witte buitenkant, met de weerspiegeling van wolken op de ramen. Het gebladerte van de bomen is zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-27-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de linkervoorkant van een moderne Renault Mégane E-Tech Electric, met de nadruk op het stuur en een deel van de koplamp. De auto heeft een strak design met zwarte en gouden accenten op de voorbumper.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-19-360x270.jpg)
![Een wit-zwarte Renault Mégane E-Tech elektrische auto staat geparkeerd op een verhard oppervlak met bomen en groen op de achtergrond. Het voertuig heeft een geel kenteken met de tekst "P-910-KV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-4-640x480.jpg)
![Close-up van het voorwiel en de band van een Renault Mégane E-Tech Electric, met een geometrisch lichtmetalen velgontwerp, geparkeerd op een zonnige dag naast een netjes gesnoeide heg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-25-360x270.jpg)
![Close-up van de deurgreep van een Renault Mégane E-Tech elektrische auto die in ingetrokken positie gelijk ligt met het oppervlak van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-35-360x270.jpg)
![Een witte Renault Mégane E-Tech elektrische SUV met zwarte bekleding staat geparkeerd op een parkeerplaats in de buurt van weelderige groene bomen. Het voertuig heeft een geel kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-15-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van de Renault Mégane E-Tech Electric met een modern design met een digitaal dashboard, een groot centraal infotainmentscherm met een kaart en luxe beige lederen stoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-36-360x270.jpg)
![Een zicht op een Renault Mégane E-Tech elektrisch autostuur met geïntegreerde bedieningselementen. Op de achtergrond zijn het digitale instrumentenpaneel en een touchscreen-display zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-38-360x270.jpg)
![Een zilveren Renault Mégane E-Tech Electric met een gele frontplaat met het opschrift "P-910-KV" staat geparkeerd op een verhard oppervlak met bomen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-8-640x480.jpg)
![Interieur van een Renault Mégane E-Tech Electric met twee lichtgrijze, geperforeerde lederen voorstoelen en een middenconsole, met een modern en minimalistisch design.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-47-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een witte Renault Mégane E-Tech Electric met het logo en het embleem "MEGANE", tegen een achtergrond van groene bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Renault-Megane-E-Tech-Electric-34-360x270.jpg)