Reportage – Toeren met een Mercedes E300 Cabrio
Magneet voor oog en duim
Zelden was een auto zo op zijn plek als tijdens een zomerse zondagmiddag in september: de Mercedes E300 Cabrio op de boulevard van Katwijk aan Zee. Dak open, stoelmassage aan, muziek door de Burmester® speakers; ja, deze auto is hiervoor gemaakt. Hij trekt ogen en opgestoken duimen aan als een magneet. En hij geniet ervan.
LEES OOK: AUTOTEST – MERCEDES-BENZ E 300 CABRIOLET (2017)
De Mercedes E300 Cabrio is een auto die zich maar weinigen kunnen veroorloven. Deze warmrode versie (rubilietrood om precies te zijn) kost 82.858 euro. Maar zo’n auto rij je niet ‘kaal’, dat weet ook Mercedes. Upgrades zijn er te over en die kosten ook wat. Op de variant die wij rijden zit werkelijk alles. De meerprijs: 39.423 euro.
Maar wat krijg je daar dan voor? Denk aan een sportuitlaat, een 25th Anniversary Edition (eerste Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet verscheen in het voorjaar van 1992), parkeerpakket met achteruitrijcamera (kraakhelder beeld!), anti-diefstal pakket (niet overbodig), Burmester® surround system, designio interieur(hemel), Air Body Control, multicontourstoelen inclusief massagefunctie, windscherm, rijassistentiepakket, stoelventilatie/-verwarming en ga zo maar door.
Genieten in Mercedes E300 Cabrio
Tot zover de specificaties, want bij de Mercedes E300 Cabrio gaat het meer om de beleving. Het gaat om in ultieme luxe verplaatsen van A naar B. Of beter nog: gewoonweg toeren om het toeren, zonder echte bestemming. Over de boulevard van Katwijk aan Zee bijvoorbeeld. Genietend van de najaarszon. Van de kabbelende golven. Van de zwevende meeuwen. Van de zilte zeelucht. Van dolblije kinderen die weer een ijsje hebben afgedwongen bij de plaatselijke ijskraam. Van de duimpjes die de lucht in gaan.
Vier soorten massage
Op de witte bestuurdersstoel kijk je letterlijk je ogen uit. Niet alleen naar de omgeving, maar ook naar het deels van olmenhout voorziene dashboard van Mercedes-kwaliteit. Op het enorme infotainmentscherm zijn de mogelijkheden bijna oneindig. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit een viertal soorten massage (lekker!), dashboardverlichting in werkelijk alle kleuren (roze was favoriet bij de 4-jarige meerijder) en natuurlijk het dak open en dicht doen.
Dak open of dicht in ongeveer 12 seconden
Het dak gaat in ongeveer 12 seconden open of dicht. En dat zelfs rijdend, tot aan 50 kilometer per uur. Blijft een mooie aandachtstrekker. Verder is de Air Body Control nog noemenswaardig. Deze luchtvering zorgt ervoor dat hobbels en bochten met het grootste gemak worden genomen. Slimme elektronica past de demping voor elk wiel afzonderlijk automatisch aan de rijstijl en het wegdek aan.
We gaan nog even het strand op. Zonder auto. Op de drukke boulevard zoekt hij zelfstandig naar een parkeerplaats. Vlot en keurig parkeert hij automatisch achteruit in een vak. Dak dicht en op naar een wit biertje met het zand tussen de tenen.
Ja, de Mercedes E300 Cabrio maakt het leven mooier.