Renault Rafale E-Tech 4×4 300 is potente Fransoos!
Komt ook als Atelier Alpine uitvoering
Renault Rafale E-Tech 4×4 300, een hele mond vol
De plug-in hybride aandrijflijn van de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 is gebaseerd op de E-Tech Full Hybrid 200-aandrijflijn. Daaraan heeft Renault een elektromotor op de achteras én een grotere 22 kWh batterij toegevoegd. Daarmee biedt deze versie van de Rafale een elektrische actieradius tot 100 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Prestaties
De combinatie van de verbrandingsmotor, drie elektromotoren en de aan een laadpunt op te laden 22 kWh batterij – aangestuurd door de E-Tech-technologie van Renault – zorgt voor een vermogen van 221 kW (300 pk). Het gecombineerde verbruik (WLTP) van de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 bedraagt 0,7 l/100 km. Ook met lege batterij verbruikt de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 slechts 5,8 l/100 km dankzij zijn efficiënte brandstofmotor (cijfers onder voorbehoud van goedkeuring WLTP).
Plug-in hybrid aandrijflijn
De 1,2-liter driecilinder benzinemotor is voorzien van een nieuwe turbo die het motorvermogen verhoogt tot 110 kW (150 pk). In de Rafale E-Tech Full Hybrid 200 levert deze motor 96 kW (130 pk). Het koppel is toegenomen van 205 naar 230 Nm. De multimode-versnellingsbak is aangepast aan dit extra vermogen. De benzinemotor krijgt ondersteuning van drie elektromotoren, waardoor een systeemvermogen wordt bereikt van 221 kW (300 pk):
- de elektromotor op de vooras heeft een vermogen van 50 kW (70 pk) en 205 Nm koppel
- de elektromotor op de achteras levert 100 kW (136 pk) en 195 Nm
- de derde, secundaire elektromotor – de High-voltage Starter Generator (HSG) – levert 25 kW (34 pk) en 50 Nm
Tijdens dynamisch rijden komt de combinatie van motoren optimaal tot haar recht en zijn de volgende prestaties mogelijk:
- 0-100 km/u in 6,4 seconden (8,9 voor de E-Tech hybrid 200)
- 80-120 km/u in 4,0 seconden (5,6 voor de E-Tech hybrid 200)
- 1.000 meter vanuit stilstand in 26,9 seconden
Een lithium-ion-batterij van 22 kWh/400 V voedt de twee primaire elektromotoren die de auto aandrijven. De secundaire HSG-elektromotor start de verbrandingsmotor, stuurt de automatische transmissie aan en draagt bij aan het opladen van de batterij. Met het maximale laadvermogen van 7,4 kW (32A) duurt het opladen van de batterij aan een publieklaadpunt of een 32A thuislaadpunt slechts 2 uur en 10 minuten van 0 tot 80% en 2 uur 55 minuten van 0 tot 100%.
EV Mode
Via de EV Mode-knop zijn de volgende selecties mogelijk:
- Hybrid – standaard ingeschakeld
- Electric – om uitsluitend volledig elektrisch te rijden
- E-save – schakelt voor vertrek de verbrandingsmotor aan om de batterij op te laden tot 25% van zijn capaciteit, bijvoorbeeld ter voorbereiding op het rijden in een stedelijk gebied
1.000 km actieradius
Dankzij optimaal energiebeheer en de samenwerking van alle motoren in de Rafale bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik in de WLTP-cyclus 0,7 l/100 km en de CO2-emissie 15 g/km. Dan moet wel zo veel mogelijk met opgeladen batterij worden gereden. Dezelfde cyclus alleen op de verbrandingsmotor geeft een verbruik van 5,8 l/100 km en een emissie van 132 g/km (cijfers onder voorbehoud van homologatie). De efficiëntie van E-Tech-technologie zorgt voor een grote actieradius. De auto kan tot 100 kilometer volledig elektrisch rijden op een volle lading stroom. Gecombineerd haalt het model op papier 1.000 kilometer met een volle 55-litertank en volle accu.
Nieuwe Atelier Alpine-versie
De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 verschijnt in een nieuwe Atelier Alpine-versie. Die naam duidt op de geavanceerde expertise die Alpine deelt met Renault. Concreet is het onderstel van de versie Atelier Alpine nog verder geoptimaliseerd door een team van ingenieurs van Alpine:
- de ontwikkeling van specifieke componenten als de schokdempers, vering, stabilisatorstang voor en achter en 21-inch wielen
- de technische ontwikkeling van de actieve vering en demping, met voorspellende camera, de ontwikkeling van specifieke Agility Control-modi (zie alinea ‘Actieve vering’), Continental-sportbanden en kalibratie van de computers die het remmen, de remregeneratie en stabiliteitscontrole en de stuurbekrachtiging aansturen
Specifieke stijlkenmerken
De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 atelier Alpine onderscheidt zich met zijn carrosseriekleur Bleu Sommet Satin, een spoiler in Noir Etoilé en speciale 21-inch wielen model Chicane met Continental-banden. De uitvoering Esprit Alpine is voorzien van 20-inch wielen. Als sportieve knipoog naar het merk Alpine is het interieur van beide versies van de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 voorzien van tapijt in de iconische blauwe kleur van Alpine.
Nieuwe actieve vering en demping
De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 atelier Alpine onderscheidt zich van de Esprit Alpine door de nieuwe intelligente wielophanging in combinatie met camera voor anticiperende werking. De wielophanging past de demping voortdurend aan op basis van naderende obstakels en de acties van de bestuurder, bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeersdrempel.
Via het multimediascherm kan de bestuurder via het Chassis Control-menu de instellingen van 4Control Advanced, de demping en de mate van meesturen van de achteras aanpassen:
- Comfort: ideaal voor de dagelijkse ritten, vooral in de stad
- Dynamic: een compromis tussen sportieve wegligging en comfort
- Sport: met de focus op maximale stabiliteit en rijplezier
Deze Chassis Control-instellingen zijn toegankelijk in de rijmodi Eco, Comfort, Sport en Perso, maar niet in de Snow-modus. Perso maakt het mogelijk om zelf een keuze te maken uit de talrijke instelmogelijkheden van de beschikbare technologie in de uitvoering atelier Alpine (vier motoren, vierwielaandrijving, vierwielbesturing, regeneratief remmen en actieve wielophanging).