
Toyota RAV4 Hybrid – Rijtest
Krachtigste SUV met automaat in zijn klasse en het aantrekkelijkst geprijsd

Het aanbod middelgrote SUV’s is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Toyota is hier al lang van de partij met de RAV4, waarvan de eerste generatie in de jaren negentig nog als FunCruiser door het leven ging. De Toyota RAV4 heeft net weer een modelupdate achter de rug en er is een hybrideversie toegevoegd met prima specificaties en bovenal opvallend comfortabele rijeigenschappen. Hoe rijdt de Toyota RAV4 Hybrid?
Rijden in de Toyota RAV4 Hybrid is een optelsom van verrassende ervaringen. Keyless entry (met de sleutel op zak) en een startknop zorgen al voor een aangename start, al zie je dergelijke features tegenwoordig steeds meer. De verrassing zit hem vooral in de stilte. De druk op de startknop brengt het dashboard en instrumentarium tot leven, maar je hoort verder niets. Dan het wegrijden: om te beginnen gaat dat comfortabel dankzij de standaard automatische transmissie en nog steeds geen extra geluid. Want de eerste meters gaan met de elektromotor.
[parallex-1]
Verrassing!
Pas bij het verder intrappen van het gas start de 2,5-liter benzinemotor. Maar hoe verrassend opnieuw: dat hoor je niet, je ziet het in instrumentarium en je voelt het aan een heel licht schokje. Verrassing drie duikt op als we eenmaal de snelweg opgaan. Want wat een power als je het gas dan wat dieper intrapt. Benzine- en elektromotor werpen zich dan beide in de strijd en leveren eendrachtig tot aan 145 kW (197 pk). De sprint van nul naar honderd kilometer per uur kan in 8,3 seconden en daarmee is de Toyota RAV4 Hybrid een van de snelste in zijn klasse. De snelste en krachtigste zelfs in relatie tot zijn prijs vanaf 37.595 euro!
100 km/u, 115 km/u en dan 140 km/u…. Oeps dat is boven de toegestane snelheid. We hadden er geen erg in, want opnieuw het blijft aangenaam rustig in het interieur. Gevoelsmatig zit er bijna geen verschil in geluidsniveau. In elk geval neemt dat op het gehoor nauwelijks toe bij het stijgen van het tempo. De Toyota RAV4 Hybrid is kortom heel comfortabel. Ook door de bijzonder soepele vering en door het goed gedempte windgeruis en bandengeluid.
[parallex-3]
Wat is de Toyota RAV4 Hybrid ruim!
Voor vijf volwassenen is er genoeg ruimte. De voorstoelen zijn gezegend met een prettig lange zitting en rugleuning en mensen op de achterbank ervaren opvallend veel beenruimte. De bank is neerklapbaar in twee delen. De leuning is bovendien te verstellen. Handig accessoires in de kofferruimte zijn een verstelbare uitrolbare afdekhoes en een bagagenet dat eveneens op meerdere plekken is vast te zetten.
[gallerij-1]
De geteste versie Style heeft een complete uitrusting. Een prima radio en navigatiesysteem met touchscreen dat dankzij de centrale uitbouw van het dashboard goed binnen handbereik is geplaatst. Stoelverwarming is er ook, alleen zitten de schakelaars daarvan wat laag in de middenconsole. En de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, net zoals de achterklep.
[parallex-2]
Toyota geeft zeer veel aandacht aan veiligheid bij al zijn modellen. Dat zie je ook bij de RAV4. Onder de noemer Toyota Safety Sense zien we in de lijst specificaties:
- Pre-Collision Systeem met voetgangersdetectie: automatische noodstop bij dreigend gevaar.
- Adaptieve cruise control.
- Lane Departure Alert: waarschuwing bij het buiten de rijstrook raken.
- Automatisch groot licht
- Road Sign Assist: verkeersbordherkenning en weergave maximum snelheid op het display in het instrumentenpaneel.
- Blind Sport monitor: dodehoek waarschuwing.
Even wat rekenen
De prijs van de RAV4 Hybrid is in vergelijking met andere min of meer even krachtige en van automaat voorziene SUV’s aantrekkelijk. Daar heeft Toyota echt een punt. Dat komt door de lage CO2-uitstoot vanaf 115 g/km, de laagste in zijn klasse. Dat scheelt BPM-heffing en verklaart de lage prijs vanaf 37.595 euro. Voor de bijtelling is de uitstoot te hoog, in die zin dat volgens de huidige regels 25 procent bijtelling geldt. Met ingang van 2017 zal echter voor alle auto’s, diesel, benzine en hybride een zelfde percentage gaan gelden. En dan gaan een gunstige aanschafprijs en verbruikscijfers de keuze weer bepalen.
Toyota geeft een officieel gemeten verbruik op van 4,9 l/100 km. In de praktijk is dat lastig, maar bij optimaal gebruik van de hybride-aandrijving en een rustige rijstijl in spitsverkeer noteerden we 6,1 liter. Dat is voor een benzine-auto van dit formaat best gunstig.