Over en uit voor kleinste Volkswagen, de Up mag met pensioen
Na 12 jaar valt het doek, time's up!
De dagen van de Volkswagen Up zijn geteld. Na een periode van liefst twaalf jaar valt het doek voor het kleinste model van Volkswagen. De Volkswagen Up is alleen nog uit voorraad te bestellen.
Bizar veel Volkswagen Up’s verkocht in Nederland
De Volkswagen Up werd geproduceerd in dezelfde Slowaakse fabriek waar ook onder meer de Touareg en Porsche Cayenne worden gebouwd. In Nederland heeft de importeur bijna 100.000 exemplaren verkocht. Het topjaar was 2013 met 16.000 afleveringen. Met ingang van woensdag 25 januari is de kleinste Volkswagen uitsluitend nog uit voorraad leverbaar.
Productie Up gestopt, hoe zit het dan met onderhoud?
Uiteraard kunnen de huidige Up-rijders in onderhoud blijven bij de Volkswagen-dealer. Ook zullen de originele onderdelen van de Up leverbaar blijven. Klanten die het onderhoud laten uitvoeren bij de Volkswagen-dealer krijgen ook gratis 24-uurs mobiliteitsservice.
Terugblik op de Volkswagen Up
Al in 2007 liet Volkswagen een studiemodel voor een nieuw model in het A-segment zien. Opmerkelijk detail: het vrolijk ogende autootje zou de motor achterin krijgen, net als de Kever destijds. Over de aanduiding Up waren de kenners het wel eens: de twee letters waren een overduidelijke verwijzing naar de naam Lupo, die Volkswagen tot dat moment voor zijn kleinste gebruikte. In het studiemodel schemerde het uiterlijk van de productieversie al duidelijk door.
Marktintroductie Up in 2011
De Up kwam in 2011 op de markt, uitsluitend in driedeursuitvoering. De Up was de eerste in zijn segment die leverbaar was met City Emergency Braking. Destijds ook heel vooruitstrevend: het Personal Infotainment Device met smartphone-integratie voor de bediening van navigatie-, informatie- en entertainmentfuncties. Scheelde bovendien het nodige in de kosten.
Vijfdeurs Volkswagen Up
Begin 2012 volgde de vijfdeursversie. De Cross Up was een bijzonder buitenbeentje. Hij viel op door zijn stoere offroad-uiterlijk: hij stond hoger op zijn wielen en de carrosserie werd gesierd én beschermd door robuuste kunststof delen. Er zijn verschillende speciale versies van de VW Up verschenen, zoals de Groove Up, Beats Up, White Up en Black Up. Volkswagen heeft zelfs een bedrijfswagenuitvoering van de Up geleverd met twee zitplaatsen en een grotere laadruimte: de Cargo Up.
Volkswagen Up GTI
In 2017 verscheen de langverwachte Up GTI. Die had een vermogen van 85 kW/115 pk en hij woog nog geen 1.000 kg. Met al deze eigenschappen deed hij denken aan de allereerste Golf GTI.
Elektrische Volkswagen e-Up
In 2013 kwam de elektrische e-Up op de markt. De eerste versie had een actieradius van 130 kilometer. De laatste versie kon al 250 kilometer rijden op een volle lading stroom. Samen met de e-Golf heeft de e-Up de weg naar de elektrische toekomst van Volkswagen ingeleid. Een opvolger van de Up is niet gepland, maar het merk heeft wel toegezegd rond 2025 met een betaalbare EV te komen. Het boek van de Up is nu in ieder geval gesloten. Time’s up…