Moet de originele DS terugkomen als elektrisch vlaggenschip?
Een beetje gewaagd design mag tegenwoordig. Sterker nog, autokopers lijken er gek op. De opvallende retro-futuristische Hyundai Ioniq 5 is een dikke hit en al een miljoen geïnteresseerden schreven zich in voor de bizarre Tesla Cybertruck. Tijd voor Citroën om de originele DS uit de mottenballen te halen?
DS
Inmiddels is DS een opzichzelfstaand merk van autobouwer Stellantis, maar iedereen met minstens één grijze haar op zijn hoofd denkt bij het zien van deze twee letters waarschijnlijk eerst aan het gelijknamige Citroën-model dat tussen 1955 en 1975 van de band rolde. Huidige modellen van het nieuwe DS merk – zoals de DS 3, 4 en 9 – hebben enkele stijlelementen overgenomen van de iconische snoek, maar wordt het niet tijd voor een volledige moderne reïncarnatie van de originele DS? Met opvallende retro-futuristische modellen zoals de Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID. Buzz, Tesla Cybertruck en de aanstaande Renault 5, lijkt de markt er klaar voor.
Elektrische DS
De Koreaanse ontwerper Sang Won Lee wil niet wachten tot de Fransen pen en papier oppakken en is zelf vast aan de slag gegaan. De ontwerper liep eerder stage bij Tesla en Hyundai en weet dus hoe je een opvallende auto moet vormgeven. Op zijn Instagram-account heeft hij afbeeldingen geplaatst van zijn visie op een moderne, elektrische DS.
Details
In grote lijnen herken je in het ontwerp van de Koreaan direct een DS. Het 3D-model is bovendien voorzien van een aantal extra herkenbare details. Denk aan hooggeplaatste achterlichten, de iconische koplampen en de chromen strip die de voorkant siert. Het gestroomlijnde design van de oude DS leent zich uitstekend voor een elektrische auto. Tijd voor de Fransen om actie te ondernemen?
Lees ook: