![Een strakke DS 4 met Europees kenteken rijdt over een tweebaansweg, omgeven door weelderig groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2029-640x480.jpg)
Autotest – DS 4 (2021) – Moeten de Duitsers zich zorgen maken?
Origineel en comfortabel
DS Automobiles breidt zijn aanbod in rap tempo verder uit. Onlangs reden we al in het nieuwe topmodel – de DS9 – en nu mogen we uitgebreid kennismaken met de DS 4. Ook met dit model willen de Fransen de strijd aangaan met Audi, BMW en Mercedes-Benz.
DS 4
De naam DS 4 komt je misschien bekend voor. In 2010 kwam het model voor het eerst op de markt, maar toen nog met een Citroën-logo op de neus. Inmiddels is DS een zelfstandig merk en ze hebben grote plannen voor de toekomst.
Crossover of hatchback?
De compacte DS 4 zit tussen een crossover en een normale hatchback in. Hij staat iets hoger op z’n wielen maar een SUV kun je het niet noemen. Hij is wel groter dan z’n concurrenten uit Duitsland: de Audi A3, BMW 1 Serie en Mercedes-Benz A-Klasse.
Hij is 1,83 meter breed, 4,4 meter lang en heeft een hoogte van 1,47 meter. Met een inhoud van 430 liter heeft de DS 4 aanzienlijk meer bagageruimte dan je krijgt bij de Duitse concurrentie. In de plug-in hybride uitvoering blijft er vanwege een accupakket 390 liter ruimte over, maar de geëlektrificeerde Duitsers doen het nog steeds met minder. Zo heeft de Mercedes-Benz A 250 e 310 liter ruimte achterin en de Audi A3 TFSI e 280 liter.
![Een zilveren DS 4 rijdt over een weg door een bosrijk gebied. Op het kenteken staat "GA-940-SH". Bomen en groen omzomen beide zijden van de weg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2028-640x480.jpg)
![Een zilveren DS 4 SUV staat geparkeerd voor een stenen huis met meerdere ramen en een groene boom vlakbij. De scène speelt zich af op een geplaveide oprit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2049-360x270.jpg)
![Een slanke zilverkleurige DS 4 staat elegant geparkeerd op een geplaveid pad voor een historisch gebouw, alles onder een schilderachtige, gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2027-360x270.jpg)
Opvallende auto
De DS 4 is vooral een opvallende auto. De grote grille met het centraal geplaatste DS-embleem maakt indruk en er zijn veel opvallend chromen-sierelementen aangebracht. Uiteraard kun je LED Matrix-verlichting krijgen, maar vooral de dagrijverlichting steelt de show. Het is samengesteld uit twee rijen met fel witte ledjes en geeft de auto een uniek gezicht. Er staat wel wat op je oprit met deze DS 4.
![Close-up van de koplamp en grille van een zilverkleurige DS 4, waarbij de moderne, hoekige designelementen goed tot hun recht komen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2046-640x480.jpg)
![Close-up van de koplamp van een DS 4 met de tekst "DS MATRIX LED VISION" erin gegraveerd, met een metallic zilveren carrosserie zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2047-360x270.jpg)
![Close-up van de grille van een auto met een opvallend DS Automobiles-logo en een kleiner logo met een vlagmotief erboven. Het geometrische, ruitachtige patroon van de grille verwijst naar het verfijnde design van de DS 4.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2044-360x270.jpg)
Glaskunstenaar
Standaard krijg je 17-inch wielen maar je kunt tot 20-inch gaan, als je de DS 4 nog niet opvallend genoeg vindt. Aan de achterkant is het design ook zeer uitgesproken en onderscheidend. De achterlichten zijn voorzien van een opvallend driehoek-motief en de behuizing lijkt wel door een glaskunstenaar gemaakt. Op de optielijst staat nog een elektrische achterklep.
![Close-up van het achterlicht en het bovenste gedeelte van een zilveren DS 4-auto, met een geometrisch patroon in het lichtontwerp en het woord "EX-TENSE" op de kofferbak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2033-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een zilveren DS 4-auto met de focus op het achterlicht en het "E-TENSE"-embleem. De auto staat geparkeerd in een straat met een bakstenen muur op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2034-360x270.jpg)
![Close-up van het achterlicht van een DS 4 met een ingewikkeld geometrisch ontwerp met rode en witte delen. Het ontwerp creëert een driedimensionaal, reflecterend patroon.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2023-360x270.jpg)
Drie uitvoeringen
Naast de normale uitvoering die wij testen kun je ook een Peformance en Cross-uitvoering krijgen. Bij de Peformance-variant zijn alle sierlijsten uitgevoerd in hoogglans zwarte en de Cross-uitvoering is rondom voorzien van extra stoere kunststof beschermingspanelen.
De DS 4 Cross is tevens leverbaar met Hill Descent Control en Advanced Traction Control met rijmodi voor zand, sneeuw en modder. Geen noodzakelijke zaken in ons land, maar fijn om te hebben tijdens een (ski)vakantie in de bergen.
![Een zilverkleurige DS 4 glijdt over een met bomen omzoomde landweg, met op het kenteken "GA-940-SH".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2031-640x480.jpg)
![Close-up van het voorwiel van een DS 4 en een deel van de deur, waarbij het ingewikkelde ontwerp van de lichtmetalen velg tegen een lichtgekleurde carrosserie wordt getoond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2045-360x270.jpg)
![Close-up van de grille en het embleem van een auto met het merk DS 4, met een bewolkte lucht en een ondergaande zon op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2026-360x270.jpg)
Motoren
Er zijn verschillende bekende benzinemotoren uit de Stellantis-stal leverbaar met 130, 180 en 225 pk. De aandrijflijn van onze plug-in hybride testauto bestaat uit een viercilinder benzinemotor met 132 kW (180) pk, gekoppeld aan een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor die in de e-EAT8-transmissie is geïntegreerd.
Het totale systeemvermogen komt uit op 225 pk. Niet verkeerd dus. Bovendien levert de elektromotor direct verkrijgbaar koppel, waardoor je lekker snel wegzoeft bij het stoplicht. Als je het gaspedaal diep intrapt kunnen voorwielen het vermogen soms maar net aan.
DS E-Tense
De DS 4 E-Tense heeft een elektrische rijbereik van 50 kilometer (WLTP). Zorg dat je thuis een lader hebt hangen en de wekelijkse tripjes naar het benzinestation veranderen in maandelijkse tripjes. De meeste Nederlanders komen namelijk dagelijks niet verder van huis dan 30 tot 40 kilometer. Bovendien verloopt de reis in de volledig elektrische modus in volledige stilte, wat helemaal voor een comfortabele rijervaring zorgt
Binnenin ook bijzonder
Het interieur is minstens zo bijzonder vormgegeven als het exterieur. Ventilatieroosters die in de deuren geïntegreerd zijn, onzichtbare ventilatieroosters in het dashboard en een 5-inch touchscreen in het middenconsole zijn slechts een aantal zaken die je niet in andere auto’s snel tegenkomt.
De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit. Alcantara, leder en hout wisselen elkaar af en geven het gevoel alsof je in een rijdende loungebar zit. De verwarmbare en ventileerbare stoelen hebben een haast schelpachtige vorm en zitten voortreffelijk.
![Interieur van een DS 4 met een strak dashboard, een digitaal display, een middenconsole met bedieningselementen en beige lederen stoelen. Zichtbaar gebouw van baksteen en ramen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2035-640x480.jpg)
![Close-up van het interieur van een DS 4 met het deurpaneel aan de bestuurderszijde met bedieningselementen voor ramen en spiegels, een ventilatieopening en een zicht op de zijspiegel die een wazige buitenachtergrond weerspiegelt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2039-360x270.jpg)
![Autoklimaatdisplay van de DS 4 met de stoelverwarmingsinstellingen voor zowel bestuurder als passagier, aangeduid als "Vaag" en "Patte de chat", met een temperatuur ingesteld op 24 ° C. Systeemtijd weergegeven als 10:51 AM.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2038-360x270.jpg)
Slim dempingssysteem
Comfort is een belangrijke eigenschap van de DS 4. Dat komt niet alleen door de stoelen, maar ook door het fijne onderstel dat zorgt voor een aangename rit, maar ook voor voldoende dynamiek.
De DS 4 heeft zelfs een sensor die het wegdek leest en daarop het dempingssysteem aanpast voor extra comfort. Drempels, kuilen en hobbels worden zo direct opgevangen.
Een extra handje
Wat ook voor extra comfort zorgt is het slimme rijhulpsysteem dat aanwezig is. DS noemt het systeem Drive Assist 2.0 en bevat zaken als Line Assist en adaptieve cruise control. Als je het inschakelt zit je iets relaxter achter het stuur, want de auto houdt automatisch afstand tot je voorligger en zorgt ervoor dat je niet over de witte lijnen gaat. Het systeem kan ook de snelheid op verkeersborden herkennen en de cruise control daarop aanpassen.
Dankzij een infraroodcamera in de grille ziet de auto ook in het donker en kan zelfs een huppelend konijn op de weg registreren. De camera kan tot 200 meter ver kijken en kan een hoop narigheid voorkomen.
![Close-up van de middenconsole van de DS 4 met aanraakscherm, verschillende bedieningsknoppen en een gewatteerde armleuning. Het ontwerp is strak met een mix van zwarte, zilveren en lichtgrijze elementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2036-640x480.jpg)
![Close-up van een modern DS 4-interieur met beige lederen stoelen, een middenconsole met een rode veiligheidsgordelgesp en een deel van een stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2041-360x270.jpg)
![Het interieur van de DS 4 toont moderne elegantie met witleren stoelen, een neerklapbare armleuning met een intuïtief bedieningspaneel en een verfijnde mix van zwart-witte designelementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/DS-4-2042-360x270.jpg)
Prijzen DS 4
De DS 4 heeft een vanafprijs van 35.450 euro. Daarvoor krijg je de instapper met 130 pk en een 8-traps automaat. Voor de 225 pk sterke PHEV-variant betaal je minimaal 41.150 euro.
Wil je alle details zien en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan snel onze rijtest-video: